ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
23 липня 2026 року м. Дніпро справа № 160/23613/25
Головуючий суддя І інстанції - Калугіна Н.Є.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Іванова С.М. (доповідач),
суддів: Шальєвої В.А., Чередниченка В.Є.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Державної податкової служба України на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.01.2026 в адміністративній справі №160/23613/25 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕТАЛЕВІ КОНСТРУКЦІЇ РЕСУРС" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕТАЛЕВІ КОНСТРУКЦІЇ РЕСУРС" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 27.06.2025 №№ 13018842/44976405, 13018843/44976405, 13018844/44976405, 13018845/44976405, 13018846/44976405, 13018847/44976405, 13018848/44976405, 13018844/44976405, якими відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі наступних податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛЕВІ КОНСТРУКЦІЇ РЕСУРС»: № 1 від 01.07.2024 року на суму 1 468 029,75 грн., у т.ч. ПДВ 244 671,63 грн. (реєстраційний номер №09219074215); - № 2 від 01.07.2024 року на суму 1024 284,45 грн., у т.ч. ПДВ 170 714,08 грн. (реєстраційний номер №09220242162); № 1 від 02.08.2024 року на суму 720 558,25 грн., у т.ч. ПДВ 120 093,04 грн. (реєстраційний номер №09258385109); № 2 від 02.08.2024 року на суму 177 120,00 грн., у т.ч. ПДВ 29 520,00 грн. (реєстраційний номер №09258306028); № 1 від 01.10.2024 року на суму 30 964,44 грн., у т.ч. ПДВ 5 160,74 грн. (реєстраційний номер №09330394937); № 7 від 13.11.2024 року на суму 61 639,97 грн., у т.ч. ПДВ 10 273,33 грн. ( реєстраційний номер №09369795704); № 8 від 13.11.2024 року на суму 83 777,52 грн., у т.ч. ПДВ 13 962,92 грн. (реєстраційний номер №09369777521);
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі наступні податкові накладні, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛЕВІ КОНСТРУКЦІЇ РЕСУРС» № 1 від 01.07.2024 року на суму 1 468 029,75 грн., у т.ч. ПДВ 244 671,63 грн. (реєстраційний номер № [номер приховано]); № 2 від 01.07.2024 року на суму 1024 284,45 грн., у т.ч. ПДВ 170 714,08 грн. (реєстраційний номер № [номер приховано]); № 1 від 02.08.2024 року на суму 720 558,25 грн., у т.ч. ПДВ 120 093,04 грн. (реєстраційний номер № [номер приховано]); № 2 від 02.08.2024 року на суму 177 120,00 грн., у т.ч. ПДВ 29 520,00 грн. (реєстраційний номер № [номер приховано]); № 1 від 01.10.2024 року на суму 30 964,44 грн., у т.ч. ПДВ 5 160,74 грн. (реєстраційний номер № [номер приховано]); № 7 від 13.11.2024 року на суму 61 639,97 грн., у т.ч. ПДВ 10 273,33 грн. (реєстраційний номер № [номер приховано]); № 8 від 13.11.2024 року на суму 83 777,52 грн., у т.ч. ПДВ 13 962,92 грн. (реєстраційний номер № [номер приховано]).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.01.2026 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕТАЛЕВІ КОНСТРУКЦІЇ РЕСУРС" було задоволено.
Визнано протиправними та скасовані рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 27.06.2025 №13018842/44976405, №13018843/44976405, №13018844/44976405, №13018845/44976405, №13018846/44976405, №13018847/44976405, №13018848/44976405.
Зобов`язано Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛЕВІ КОНСТРУКЦІЇ РЕСУРС» № 1 від 01.07.2024, № 2 від 01.07.2024, № 1 від 02.08.2024, № 2 від 02.08.2024, № 1 від 01.10.2024, № 7 від 13.11.2024, № 8 від 13.11.2024 датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Державна податкова служба України, звернулась з апеляційною скаргою, в якій просила скасувати вищезазначене рішення, як незаконне та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних були прийняті відповідачем з дотриманням приписів чинного законодавства, оскільки позивачем були подані не всі документи, які б підтверджували факт здійснення господарських операцій.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів останньої, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як було встановлено судом першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕТАЛЕВІ КОНСТРУКЦІЇ РЕСУРС" (код ЄДРПОУ 44976405), обліковується як платник податків за основним місцем обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області.
Видами економічної діяльності підприємства є: 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій (основний), 38.31 Демонтаж (розбирання) машин і устатковання, 38.32 Відновлення відсортованих відходів, 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у., 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
Між ТОВ "МЕТАЛЕВІ КОНСТРУКЦІЇ РЕСУРС" (Постачальник) та ТОВ «РОБОКРОК» (Покупець) укладено Договір №1502-24 від 15.02.2024.
Відповідно до п. 1.1 Договору, на умовах даного Договору Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця Товар окремими партіями за цінами, в асортименті (за номенклатурою) та кількістю, що остаточно погоджується Сторонами в комерційних пропозиціях або рахунках, а Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його вартість.
За приписами пунктів 2.1, 3.1, 3.2, 3.3, 4.1 та 4.2.1 Договору, ціни на Товар або окрему партію Товару, що підлягає постачанню, є договірними і визначається в Сторонами в комерційних пропозиціях, рахунках та/або видаткових накладних, що є невід`ємними частинами до цього Договору.
Поставка товару здійснюється на склад Покупця. Склад Покупця знаходиться за адресою: Київська область, м. Вишневе, відділення Нова Пошта №1, якщо інше не вказано в специфікації. Постачальник зобов`язаний надати в момент поставки Товару наступний пакет документів: - рахунок; - видаткову накладну. Факт поставки Товару Постачальником Покупцю оформлюється рахунком, видатковою накладною.
Оплата за Товар здійснюється Покупцем шляхом перерахування грошових коштів у національній валюті України на розрахунковий рахунок Постачальника, по банківських реквізитах, зазначених у Договорі.
Покупець перераховує попередню оплату у розмірі 100% загальної вартості на підставі наданого рахунку у строк 3 (три) календарні дні з дати укладання даного Договору. Датою оплати вважається дата зарахування коштів на розрахунковий рахунок Постачальника.
На виконання даного Договору відбулось відвантаження товару, про що складено видаткові накладні №56 від 30.08.2024, №27 від 31.07.2024, №46 від 30.08.2024, №45 від 30.08.2024, №62 від 22.10.2024, №81 від 13.11.2024, №80 від 13.11.2024.
Так, позивачем було направлено для реєстрації до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні № 1 від 01.07.2024 року на суму 1 468 029,75 грн., у т.ч. ПДВ 244 671,63 грн.; № 2 від 01.07.2024 року на суму 1 024 284,45 грн., у т.ч. ПДВ 170 714,08 грн.; № 1 від 02.08.2024 року на суму 720 558,25 грн., у т.ч. ПДВ 120 093,04 грн.; № 2 від 02.08.2024 року на суму 177 120,00 грн., у т.ч. ПДВ 29 520,00 грн.; № 1 від 01.10.2024 року на суму 30 964,44 грн., у т.ч. ПДВ 5 160,74 грн.; № 7 від 13.11.2024 року на суму 61 639,97 грн., у т.ч. ПДВ 10 273,33 грн.; № 8 від 13.11.2024 року на суму 83 777,52 грн., у т.ч. ПДВ 13 962,92 грн.
02.08.2024, 05.08.2024, 05.09.2024, 05.09.2024, 05.11.2024, 05.12.2024, 05.12.2024 позивачем отримано Квитанції про реєстрацію податкової накладної (за змістом є ідентичними) щодо податкових накладних № 1 від 01.07.2024, №2 від 01.07.2024, №1 від 02.08.2024, №2 від 02.08.2024, №1 від 01.10.2024, №7 від 13.11.2024, №8 від 13.11.2024, в яких зазначено: "Документ доставлено до ДПС України. Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 7208, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Пропонуємо надати пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.».
Позивач подав письмові пояснення про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН № 1 від 01.07.2024, №2 від 01.07.2024, №1 від 02.08.2024, №2 від 02.08.2024, №1 від 01.10.2024, №7 від 13.11.2024, №8 від 13.11.2024, реєстрацію яких зупинено.
20.06.2025 відповідач-1 направив повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
25.06.2025 позивач подав письмові пояснення про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН № 1 від 01.07.2024, №2 від 01.07.2024, №1 від 02.08.2024, №2 від 02.08.2024, №1 від 01.10.2024, №7 від 13.11.2024, №8 від 13.11.2024, реєстрацію яких зупинено, в яких зазначено, що підприємством було надано усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій за даними податковими накладними.
27.06.2025 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті Рішення № 13018842/44976405, 13018843/44976405, 13018844/44976405, 13018845/44976405, 13018846/44976405, 13018847/44976405, 13018848/44976405 (за змістом є ідентичними), про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
При цьому, в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" не зазначено жодної інформації.
Не погодивщись з правомірністю прийняття наведених рішень, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позові вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що контролюючий орган не довів правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних № 1 від 01.07.2024, №2 від 01.07.2024, №1 від 02.08.2024, №2 від 02.08.2024, №1 від 01.10.2024, №7 від 13.11.2024, №8 від 13.11.2024, тому оскаржувані рішення підлягають скасуванню.
Суд апеляційної інстанції погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі Порядок № 1165).
Згідно додатку №3 до Порядку № 1165 затверджено критерії ризиковості здійснення операцій, а саме :
1. Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування (зокрема обсягом постачання за операціями з вивезення за межі митної території України товарів, до яких застосовується режим експортного забезпечення відповідно до вимог статті 19-2 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність"), зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.
3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів, за умовними кодами такого товару - перших п`яти цифр кодів), за відсутності у врахованій таблиці даних платника податку товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару, на який здійснюється зміна номенклатури товару/послуги.
5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданого отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, над величиною залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання (зокрема обсягу постачання за операціями з вивезення за межі митної території України товарів, до яких застосовується режим експортного забезпечення відповідно до вимог статті 19-2 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність") з 1 січня 2017 р., зменшеного у 1,5 раза та зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.
6. Подання для реєстрації в Реєстрі розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, у строк, що перевищує 30 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом, крім розрахунку коригування до податкової накладної, у якій відображені операції з постачання електричної енергії (товарна підпозиція 2716 згідно з УКТЗЕД), постачання природного газу (товарні підпозиції 2705, 2709 та 2711 11 згідно з УКТЗЕД), постачання теплової енергії (умовний код товару 00401).
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216 (далі Порядок № 520).
Відповідно до п.2, 3, 4-6, 9, 11 Порядку № 520, рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги»
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Пунктом 12 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як видно зі змісту оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, в них проставлено позначку у відповідному пункті стосовно підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, а саме в пункті «надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства».
Однак, вказані рішення в розділі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» не містять жодної інформації, які документи були складені з порушенням законодавства та як факт таких недоліків впливає на можливість реєстрації податкової накладної.
Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки контролюючим органом повинні бути зазначені об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Також, за приписами ст. 2 КАС України, які фактично визначають вимоги, зокрема до рішень суб`єктів владних повноважень, визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
В даному випадку, як було встановлено судом, оскаржувані рішення були прийняті відповідачем необґрунтовано, оскільки останніми не було наведено жодних обставин, які б обумовлювали підстави їхнього прийняття.
Також, позивачем подано до контролюючого органу відповідні пояснення з додаванням відповідних документів, що підтверджують господарські операції та підстави складання податкових накладних.
Крім того, суд також звертає увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Також, слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Що стосується правомірності зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, то колегія суддів апеляційного суду зазначає наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України обов`язок реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних покладений на платника податків.
В той же час суд зауважує, що наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
За приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Як видно з матеріалів справи, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних № 1 від 01.07.2024, №2 від 01.07.2024, №1 від 02.08.2024, №2 від 02.08.2024, №1 від 01.10.2024, №7 від 13.11.2024, №8 від 13.11.2024 в ЄРПН, судом апеляційної інстанції не встановлено.
Таким чином, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції, що з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, а також з метою дотримання судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, правомірним є зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 01.07.2024, №2 від 01.07.2024, №1 від 02.08.2024, №2 від 02.08.2024, №1 від 01.10.2024, №7 від 13.11.2024, №8 від 13.11.2024, датою їх фактичного подання.
Відтак, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової служба України - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.01.2026 в адміністративній справі №160/23613/25 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддя С.М. Іванов
суддя В.А. Шальєва
суддя В.Є. Чередниченко