Судові рішення

Постанова № 138797094 у справі № 160/7922/25 від 30.07.2026

Постанова від 30.07.2026 в адміністративній справі № 160/7922/25 (категорія «Адміністрування окремих податків, зборів, платежів»). Суд: Третій апеляційний адміністративний суд, суддя Іванов С.М.

Справа№ 160/7922/25
СудТретій апеляційний адміністративний суд
СуддяІванов С.М.
Форма рішенняПостанова
Форма судочинстваАдміністративне
КатегоріяАдміністрування окремих податків, зборів, платежів
Дата ухвалення30.07.2026
Надійшло до реєстру07.08.2026
Оригіналreyestr.court.gov.ua/Review/138797094

Сторони-компанії

Лист, коли відкриється Pro

Моніторинг, сповіщення і вивантаження на всіх сайтах мережі Initask. Залиште пошту, і ми напишемо в день запуску.

Текст рішення

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

30 липня 2026 року м. Дніпро справа № 160/7922/25

Головуючий суддя І інстанції - Бухтіярова М.М.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Іванова С.М. (доповідач),

суддів: Чередниченка В.Є., Шальєвої В.А.,

за участю секретаря судового засідання Перетятько К.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.09.2025 в адміністративній справі №160/7922/25 за позовом Акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень, -

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "Нікопольський завод феросплавів» звернулось до суду з позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення № 000/73/32-00-07-06-19 від 24.02.2025 р., згідно з яким Акціонерному товариству «Нікопольський завод феросплавів» зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість по декларації за травень 2024 року на суму 5644444 грн.;

- визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення № 000/74/32-00-07-06-19 від 24.02.2025 р., згідно з яким на підставі п. 54.3.3 ст. 54 ПКУ, ст. 120-1 ПКУ до Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» застосовано штраф у сумі 3400 грн. за несвоєчасну реєстрацію (відсутність реєстрації) податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, прийняті Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з ВПП на підставі висновків Акту перевірки № 28/32-00-07-06-14/00186520 від 17.01.2025 року.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.09.2025 адміністративний позов Акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів" було задоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків форми «В4» № 000/73/32-00-07-06-19 від 24.02.2025.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків форми «ПН» № 000/74/32-00-07-06-19 від 24.02.2025.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, звернулось з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати вищезазначене рішення, як незаконне та прийняти нове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначив, що з огляду на виявленні порушення позивачем приписів податкового законодавства, спірні податкові повідомлення-рішення були прийняті у відповідності з приписами законодавства. Вказано, що під час ввезення товару на митну територію України, в режимі імпорту, між АТ «НЗФ» та STALMAG SP. Z O.O., відбулась операція з постачання товару, відповідно до пп. 14.1.191. п. 14.1 ст.14 ПКУ, оскільки відбулась передача права власності від STALMAG SP. Z O.O. до АТ «НЗФ». Враховуючи наведене, АТ «НЗФ» на порушення п.188.1 ст.188, АТ «НЗФ» було занижено базу оподаткування операцій з постачання товарів за цінами, нижчими ціни придбання таких товарів у травні 2024 року на суму ПДВ 5 644 444 гривень.

Представник відповідача в судовому засіданні просив задовольнити вимоги апеляційної скарги на підставах, що в ній зазначені, та скасувати рішення суду першої інстанції і прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представник позивача в судовому засіданні заперечував відносно задоволення апеляційної скарги, зазначаючи, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а тому підлягає залишенню без змін.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідача позивач просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Заслухавши учасників справи, перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів останньої, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як було встановлено судом першої інстанції, Акціонерне товариство «Нікопольський завод феросплавів» зареєстроване 05.03.1994, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис про включення відомостей про юридичну особу за ідентифікаційним кодом 00186520; перебуває на податковому обліку в Східному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків; місцезнаходження юридичної особи: Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Електрометалургів, буд. 310.

Згідно із відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид господарської діяльності товариства за КВЕД: 24.10 Виробництво чавуну, сталі та феросплавів.

Позивач є платником податку на додану вартість з 24.07.1997 (свідоцтво №200417360).

Відповідно до податкової декларації з ПДВ за травень 2024 року від 20.06.2024 №[номер приховано] з урахуванням уточнюючого розрахунку Акціонерним товариством «Нікопольський завод феросплавів» задекларовано такі показники: р.1.1 - операції на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою - 178395615 грн. без ПДВ, сума ПДВ - 35679123 грн.; р.2.1 - операції, що оподатковуються за нульовою ставкою - 218294637 грн.; р.9 - усього податкових зобов`язань - 25371788 грн.; р.19 - від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) період - 96567779 грн. ПДВ; р.20 - сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації - 96567779 грн., яка: р.20.2.1 - підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку - 25826761 грн.; р.20.3 - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду - 70741018 грн.; р.21- сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду - 70741018 грн.

На підставі повідомлення від 04.07.2024 №78/32-00-07-04-13 та наказу від 04.07.2024 №151-п, відповідно до п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено документальну позапланову невиїзну перевірки Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (код ЄДРПОУ 00186520) з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн., у тому числі заявленого до бюджетного відшкодування по декларації з податку на додану вартість за травень 2024 року (від 20.06.2024 №[номер приховано]) з урахуванням уточнюючих розрахунків, за результатами якої складено акт перевірки від 15.07.2024 №686/32-00-07-06-14/00186520.

За висновками акту від 15.07.2024 №686/32-00-07-06-14/00186520 перевіркою дотримання податкового законодавства при декларуванні за травень 2024 року у Декларації від`ємного значення з ПДВ, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, встановлено порушення платником податків:

- п. 188.1 ст.188, п.44.1 ст.44, п.198.1 ст.198.2, п.198.3 ст.198, п.200.4, ст.200 ПК України, оскільки завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду, на суму 5659564 грн.;

- п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України, п.15 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307, оскільки АТ «НЗФ» не складено та не зареєстровано в ЄРПН податкові накладні на перевищення ціни придбання товарів над ціною реалізації цих товарів у травні 2024 року на суму ПДВ 5644 444 грн.;

- п.187.1 ст.187, пп.195.1.1 п.195.1 ст.195, п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України, п.2, п.3, п.5, п.12 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307, оскільки не складено та не зареєстроване протягом граничного строку податкові накладні (у кількості 1 штука) по операціям з вивезення товарів за межі митної території України, що оподатковуються за нульовою ставкою, за травень 2024 року на суму 947335,84 грн.

Позивачем подано заперечення на вказаний акт. Розгляд заперечень проведено 06.08.2024.

06.08.2024 з урахуванням рішення постійної комісії Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок відповідачем складено податкові повідомлення рішення: №000/765/32-00-07-06-19 за ф «ПН» - про відсутність складання та/або реєстрації податкової накладної в ЄРПН 6800 грн.; №000/764/32-00-07-06-19 за ф. «В4» - про зменшення суми від`ємного значення податку на додану вартість у сумі 5659564 грн.

Позивачем на вказані податкові повідомлення-рішення подана скарга до ДПС України.

Рішенням ДПС України від 03.10.2024 №29841/6/99-00-06-01-02-06 скаргу АТ «Нікопольський завод феросплавів» задоволено, податкове повідомлення-рішення від 06.08.2024 №000/764/32-00-07-06-19 в частині завищення суми від`ємного значення податку на додану вартість на 5644444 грн. та податкове повідомлення-рішення від 06.08.2024 №000/765/32-00-07-06-19 в частині застосування штрафу в сумі 3400 грн. скасовано, в іншій частині вказані податкові повідомлення-рішення - залишені без змін.

В рішенні від 03.10.2024 №29841/6/99-00-06-01-02-06 ДПС України вказано, що враховуючи сукупність обставин, встановлених у ході розгляду скарги, висновки перевірки про заниження АТ «Нікопольський завод феросплавів» податкових зобов`язань на суму 5644444 грн. ПДВ та, як наслідок, про необхідність складання та реєстрації в ЄРПН податкової накладної на вказану суму, не забезпечені належною доказовою базою, є необґрунтованими, а отже підлягають скасуванню.

Зважаючи на викладене, ДПС України зобов`язано Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків вжити заходи відповідно до пп. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України.

У зв`язку з чим, наказом Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 18.11.2024 №295-п призначено документальну позапланову невиїзну перевірки АТ «Нікопольський завод феросплавів».

У періоді з 23.12.2024 по 10.01.2025 на підставі повідомлення від 18.11.2024 №139/32-00-07-06-13 та наказу на перевірку від 18.11.2024 №295-п відповідно до п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78, п. 79.2 ст. 79, п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (код ЄДРПОУ 00186520) з питань законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн., за декларацією з податку на додану вартість за травень 2024 року, зокрема з питань, визначених у рішенні ДПС про результати розгляду скарги від 03.10.2024 №29841/6/99-00-06-01-02-06, у порядку контролю за правильністю висновків акта документальної позапланової невиїзної перевірки АТ «Нікопольський завод феросплавів» (код ЄДРПОУ 00186520) від 15.07.2024 №686/32-00-07-06-14/00186520.

В ході перевірки контролюючим органом був сформований запит від 25.12.2024 №5557/6/32-00-07-06-04 про надання до перевірки додаткових документів та інформації.

За результатами перевірки складено акт від 17.01.2025 №28/32-00-07-06-14/00186520.

За висновками акту від 17.01.2025 №28/32-00-07-06-14/00186520 перевіркою дотримання податкового законодавства при декларуванні за травень 2024 року у Декларації від`ємного значення з ПДВ, утому числі заявленого до відшкодування з бюджету встановлено наступні порушення Акціонерним товариством «Нікопольський завод феросплавів»:

- п.188.1 ст. 188, п. 44.1 ст. 44, п. 200.4, ст. 200 ПК України, оскільки завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду, на суму 5 644 444,00 грн.;

- п.201.1, п. 201.10 ст. 201 ПК України, п. 15 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307, оскільки АТ «НЗФ» не складено та не зареєстровано в ЄРПН податкові накладні на перевищення ціни придбання товарів над ціною реалізації цих товарів у травні 2024 року на суму ПДВ 5 644 444,00 грн.

Не погодившись з висновками акту перевірки, позивачем подані заперечення за вих. №2025.02.03/9-6601/6877.

У листі від 17.02.2025 №631/6/32-00-07-08 Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків повідомлено про розгляд заперечень, що висновки акту визнані об`єктивними, обґрунтованими та такими, що відповідають нормам чинного законодавства, а аргументи, наведені у запереченнях підприємства, не надають підстав для їх скасування або перегляду.

24.02.2025 на підставі акту від 17.01.2025 №28/32-00-07-06-14/00186520 Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято:

- податкове повідомлення-рішення форми «В4» №000/73/32-00-07-06-19, згідно з яким позивачу зменшено розмір від`ємного значення податку на додану вартість за травень 2024 року на суму 5644444 грн.;

- податкове повідомлення-рішення форми «ПН» №000/74/32-00-07-06-19, згідно з яким до позивача застосовано штраф за платежем «податок на додану вартість із вроблених в Україні товарів (робіт, послуг) на суму 3400,00 грн. за відсутність реєстрації в ЄРПН податкових накладних за травень 2024 року.

Не погодившись з податковими повідомленнями-рішеннями від 24.02.2025 №000/73/32-00-07-06-19 та від 24.02.2025 №000/74/32-00-07-06-19, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що висновки перевірки про заниження АТ «Нікопольський завод феросплавів» податкових зобов`язань на суму 5644444 грн. ПДВ та, як наслідок, про необхідність складання та реєстрації в ЄРПН податкової накладної на вказану суму, є безпідставними та такими, що спростовуються матеріалами справи, а тому податкові повідомлення-рішення від 24.02.2025 № 000/73/32-00-07-06-19 та № 000/74/32-00-07-06-19 винесені відповідачем не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, тож не відповідають частині другій статті 2 КАС України, а отже є протиправними та підлягають скасуванню.

Суд апеляційної інстанції погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до підпункту 14.1.231 пункту 14.1 статті 14 ПК України розумна економічна причина (ділова мета) - причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.

Податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України (підпункт 14.1.156 пункту 14.1. статті 14 ПК України).

За змістом пункту 198.5 статті 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах

придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання;

придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Відповідно до пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

За визначенням понять, наведеного в абзаці 1 підпункту 14.1.191 пункту 14.1. статті 14 ПК України, постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Датою виникнення податкових зобов`язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов`язаннями перед бюджетом. (пункт 187.7 статті 187 ПК України)

У відповідності до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком:

товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;

газу, який постачається для потреб населення;

електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), три проценти річних від простроченої суми та інфляційні витрати, відшкодування шкоди, у тому числі відшкодування упущеної вигоди за рішеннями міжнародних комерційних та інвестиційних арбітражів або іноземних судів, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов`язань.

До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю - бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

У випадках, передбачених статтею 189 цього Кодексу, база оподаткування визначається з урахуванням положень статті 189 цього Кодексу.

Відповідно до пунктів 201.1, 201.2, 201.4 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

Платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, база оподаткування яких, визначена відповідно до статей 188 і 189 цього Кодексу, перевищує фактичну ціну постачання таких товарів/послуг, можуть скласти не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням сум податку, розрахованих виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначених окремо по кожній операції з постачання товарів/послуг.

Податкова накладна та додатки до неї складаються в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи. Усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9 - 15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначені у статті 200 вказаного Кодексу.

Відповідно до пунктів 200.1.-200.4. статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на відповідний рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності, визначені статті 44 Податкового кодексу України,

Так, пунктом 44.1 статті 44 Податкового кодексу України передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

У випадках, передбачених статтею 216 Цивільного кодексу України, платники податків мають право вносити відповідні зміни до податкової звітності у порядку, визначеному статтею 50 цього Кодексу.

Як видно з матеріалів справи, підставою для прийняття оспорюваних податкових повідомлень-рішень були висновки відповідача про порушення позивачем пункту 188.1 статті 188, пункту 44.1 ст. 44, пункту 200.4 статті 200 ПК України, а саме завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду, на суму 5644 444,00 грн., та про порушення пункту 201.1, п. 201.10 ст. 201 ПК України, оскільки не складено та не зареєстровано в ЄРПН податкові накладні на перевищення ціни придбання товарів над ціною реалізації цих товарів у травні 2024 року на суму ПДВ 5644 444,00 грн.

Вказані висновки грунтуються на тому, що на переконання податкового органу позивач занизив податкові зобов`язання у р.1.1 Декларації з ПДВ за травень 2024 року на суму 5644444 грн. через ненарахування всупереч пункту 188.1 статті 188 ПК України податкових зобов`язань при постачанні товарів за цінами, нижчими ціни придбання таких товарів, та, як наслідок, не склав та не реєстрував в ЄРПН податкової накладної на вказану суму.

Фактично вказані в акті перевірки порушення податкового законодавства зведені до висновків контролюючого органу про продаж позивачем у травні 2024 року товару - феросилікомарганцю МНС17, за цінами, що є нижчими за ціни імпорту цього товару, які зазначені в митних деклараціях за лютий 2024 року від 05.02.2024 № 24UA11[телефон приховано]U8, від 12.02.2024 №24UA11[телефон приховано]U3, від 14.02.2024 №24UA11[телефон приховано]U5, від 14.02.2024 №24UA11[телефон приховано]U0, від 22.02.2024 № 24UA11[телефон приховано]U0, від 22.02.2024 № 24UA11[телефон приховано]U6.

Між тим, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції, що відповідачем всупереч прпиисам ч. 2 ст. 77 КАС України не було надано беззаперечних доказів того, що імпортований на митну територію України товар (феросилікомарганцю МНС17), згідно із вказаними митними деклараціями, є саме придбаним товаром у контрагента компанії «Stalmag SP.ZO.O».

З матеріалів справи видно, що за митними деклараціями від 05.02.2024 №24UA11[телефон приховано]U8, від 12.02.2024 №24UA11[телефон приховано]U3, від 14.02.2024 №24UA11[телефон приховано]U5, від 14.02.2024 №24UA11[телефон приховано]U0, від 22.02.2024 №24UA11[телефон приховано]U0, від 22.02.2024 №24UA11[телефон приховано]U6 було здійснено повернення товару у режимі імпорту раніше експортованого товару за контрактами від 03.03.2022 №S2200734, від 05.04.2022 №S2201009, від 05.04.2022 № S2201007 на постачання товару - феросилікомарганцю МНС17 нерезиденту «Stalmag SP.ZO.O», Польща.

Так, у березні-квітні 2022 року між та нерезидентом компанією «Stalmag SP.ZO.O» (Польща) укладено контракти від 03.03.2022 № S2200734, від 05.04.2022 № S2201009 та від 05.04.2022 № S2201007.

03.03.2022 між АТ «Нікопольський завод феросплавів» (продавець) та компанією «Stalmag SP.ZO.O» (Польща) (покупець) було укладено контракт № S2200734, відповідно до умов якого продавець зобов`язується продати, а покупець купити і оплатити феросплави, далі Товар, асортимент, кількість, ціна і якісні характеристики якого вказані в Додатках (Специфікаціях) до цього Контракту, які є його невід`ємною частиною. Згідно з Додатку № 1 (Специфікація № 1) від 03.03.2022, Додатку № 2 (Специфікація №2) від 10.03.2022, Додатку № 3 (Специфікація № 3) від 11.03.2022, Додатку № 4 (Специфікація № 4) від 11.03.2022 та Додатку №5 (Специфікація № 5) від 18.03.2022 до Контракту від 03.03.2022 № 82200734 здійснено поставку покупцю товару: Феросилікомарганцю МНС 17 (код УКТЗЕД [номер приховано]), загальною кількістю 21195МТ. Виробник і вантажовідправник: АТ «Нікопольський завод феросплавів».

Відповідно до Додаткової угоди №21 від 09.01.2024 до Контракту від 03.03.2022 №S2200734 АТ «Нікопольський завод феросплавів» (продавець), з одного боку, а компанія «Stalmag SP.ZO.O.», Польща, (покупець), з іншого боку, домовилися укласти Додаткову угоду до Контракту, саме враховуючи неможливість здійснення Покупцем подальшого продажу поставлених за цим Контрактом Товарів та, відповідно, неможливістю здійснення оплати Товару, Сторони, керуючись положеннями ст. 604 Цивільного кодексу України, домовились укласти цю Додаткову угоду до Контракту про новацію первісного зобов`язання на нове зобов`язання.

Сторони дійшли до згоди про заміну зобов`язання Покупця з оплати вартості партії поставленого Товару у кількості 3170,25 МТ відповідно до Додатку № 2 (Специфікація № 2) від 10.03.2022 до цього Контракту по митним деклараціям від 15.03.2022 №UA110120/2022/001594, від 18.03.2022 №UA110120/2022/001630, від 19.03.2022 №UA110120/2022/001641, від 21.03.2022 № /2022/001656, від 22.03.2022 № UA110120/2022/001662, від 23.03.2022 № /2022/001688 на умовах, передбачених контрактом (далі - первісне зобов`язання), на нове зобов`язання.

Первісне зобов`язання припиняється з моменту підписання цієї Додаткової угоди Сторонами шляхом заміни його на нове зобов`язання, відповідно до якого покупець повертав продавцю Товар на умовах, передбачених цією Додатковою угодою до цього Контракту.

Відповідно до умов нового зобов`язання, Покупець зобов`язується здійснити повернення Товару Продавцю у кількості 3 170,25 МТ у такому самому стані, як він був отриманий Покупцем згідно Додатку №2 (Специфікація № 2) від 10.03.2022 до цього Контракту, по вищезазначених митних декларацій, на наступних умовах:

- найменування товару: Феросилікомарганець МнС17 (Код УКТ ЗЕД 7202 300000).

- плавках партій відхилення масової частки марганцю і кремнію - в межах марки основи сплаву.

- фракційний склад: 10-50 мм (більше 50 мм/менше 10 мм - не більше 10% кожного) на заводі - виробнику.

- повернення товару здійснюється на умовах поставки (відповідно до рознарядки на відвантаження Продавця).

- DAP - залізнична станція Хрубешое/Ізов - експорт польсько-українського кордону.

- повернення товару здійснюється за актом прийому-передачі на повернення Товару, підписаним Покупцем та Продавцем.

- виробником Товару за цим Контрактом є AT «Нікопольський завод феросплавів».

- вантажоодержувач: відповідно до рознарядок наданої Продавцем.

- термін повернення Товару: до 29.02.2024.

- загальна вартість Товару, що підлягає поверненню: 4 549 308,75 Євро.

В рамках даного доповнення Покупець повинен надати Продавцю наступні документи: копію накладної на залізничний транспорт/автотранспорт, оформлену при поверненні Товару, рахунок-проформу.

Сторони домовились, що всі витрати пов`язані з поверненням та доставлянням Товару до кордону України на умовах поставки DAP - залізнична станція Хрубешов/їзов - експорт Польсько-українського кордону виконуються за рахунок Покупця.

Листом STALMAG SP. Z О.О. від 15.02.2024 б/н повідомило AT «Нікопольський завод феросплавів», що компанією STALMAG SP. Z 0.0 було здійснено повернення товару - Феросилікомарганець МнС17 по залізничній накладній від 14.02.2024 № 03607, у кількості - 475,05 тони згідно з умов Додаткової угоди від 09.01.2024 № 21 до Контракту від 03.03.2022 № S2200734. Повернення по даним залізничним накладним здійснювалося згідно митних декларацій у наступній кількості: залізнична накладна № 03607 до Додаткової угоди № 21 від 09.01.2024 до Контракту №S2200734: UA 110120/2022/ 001662 від 22.03.22 - 475,05 тони.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 17.02.2024 № 1026308 А про те, що згідно з Контрактом від 03.03.2022 №S2200734, Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МнС17; згідно з рахунку від 17.02.2024 №1026308А, вага 475,050 ТМ, ціна згідно з контрактом 1435,00 EUR, вартість товару 681696,75Євро.

Згідно з рахунку від 17.02.2024 № 1026308А продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP.ZO.O, залізнична накладна від 17.02.2024 № 0360, відправник: Stalmag SP.ZO.O, Отримувач: АТ «Нікопольський завод феросплавів», найменування товар: 72023000 феросилікомарганець, ЕТСНГ - 313056, у супроводі провідників отримувача до ст. Нікополь УЗ, у критому вагоні № (відправимо пізніше). Рід упаковки: навал. Оплата по ПКП договір ЛХС-ВХ2-Д-03/2023/31 Охорона з УЗ ТОВ «Партнер-Експі».

05.04.2022 між АТ «Нікопольський завод феросплавів» (продавець) та компанією «Stalmag SP.ZO.O» (Польща) (покупець) було укладено контракт № S2201009, відповідно до умов якого продавець зобов`язується продати, а покупець купити і оплатити феросплави, далі Товар, асортимент, кількість, ціна і якісні характеристики якого вказані в Додатках (Специфікаціях) до цього Контракту, які є його невід`ємною частиною. Згідно Додатку № 1 (Специфікація № 1) від 05.04.2022 до Контракту від 05.04.2022 №S2201009 здійснено поставку покупцю товару - феросилікомарганцю МНС17 (код УКТЗЕД [номер приховано]), загальною кількістю 5 400 МТ. Виробник і вантажовідправник: АТ «Нікопольський завод феросплавів».

Відповідно Додаткової угоди № 10 від 07.12.2023 до Контракту від 05.04.2022 № S2201009 АТ «Нікопольський завод феросплавів» (продавець), з одного боку, а компанія «Stalmag SP.ZO.O», Польща, (покупець) , з іншого боку, домовилися про наступне:

«Враховуючи неможливість здійснення Покупцем подальшого продажу поставлених за цим Контрактом Товарів та, відповідно, неможливістю здійснення оплати Товару, Сторони, керуючись положеннями ст. 604 Цивільного кодексу України, домовились укласти цю Додаткову угоду до Контракту про новацію первісного зобов`язання на нове зобов`язання».

Сторони дійшли до згоди про заміну зобов`язання Покупця з оплати вартості партії поставленого Товару у кількості 2 449,70 МТ відповідно до Додатку № 1 (Специфікація № 1) від 05.04.2022 до цього Контракту по митним деклараціям від 07.04.2022 №UA110120/2022/001921, від 08.04.2022 №UA110120/2022/001924, від 10.04.2022 №UA110120/2022/001963, від 12.04.2022 №UA110120/2022/001979, від 12.04.2022 №UA110120/2022/001992, від 26.04.2022 №UA110120/2022/002238 на умовах, передбачених контрактом, на нове зобов`язання.

Первісне зобов`язання припиняється з моменту підписання цієї Додаткової угоди Сторонами шляхом заміни його на нове зобов`язання, відповідно до якого покупець повертав продавцю Товар на умовах, передбачених цією Додатковою угодою до цього Контракту.

Відповідно до умов нового зобов`язання, Покупець зобов`язується здійснити повернення Товару Продавцю у кількості 2449,70 МТ у такому самому стані, як він був отриманий Покупцем згідно Додатку № 1 (Специфікація № 1) від 05.04.2022 до цього Контракту, по вищезазначених митних декларацій, на наступних умовах

- найменування товару Феросилікомарганець МНС17 (Код УКТ ЗЕД 7202 300000).

- плавках партій відхилення масової частки марганцю і кремнію - в межах марки основи сплаву.

- фракційний склад: 10-50 мм (більше 50 мм / менше 10 мм - не більше 10% кожного) на заводі-виробнику.

- повернення товару здійснюється на умовах поставки (відповідно до рознарядки на відвантаження Продавця).

- DAP - залізнична станція Хрубешое/Ізов - експорт польсько - українського кордону.

- повернення товару здійснюється за актом прийому-передачі на повернення Товару, підписаним Покупцем та Продавцем.

- виробником Товару за цим Контрактом є AT «Нікопольський завод феросплавів».

- вантажоодержувач: відповідно до рознарядки, наданої Продавцем.

- термін повернення Товару: до 31.01.2024.

Загальна вартість Товару, що підлягає поверненню: 3 184 610,00 Євро.

В рамках даного доповнення Покупець повинен надати Продавцю наступні документи: копію накладної на залізничний транспорт/ автотранспорт, оформлену при поверненій Товару; рахунок-проформу. Сторони домовились, то всі витрати пов`язані з поверненням та доставлянням Товару до кордону України на умовах поставки DAP - залізнична станція Хрубешов/Ізов - експорт польсько-українського кордону виконуються за рахунок Покупця.

Листом STALMAG SP. Z О.О. від 26.01.2024 б/н повідомило AT «Нікопольський завод феросплавів», що компанією STALMAG SP. Z О.О. було здійснено повернення товару- Феросилікомарганець МНС17 по залізничній накладній від 25.01.2024 № 01801, у кількості- 608,2 тони, згідно умов Додаткової угоди № 10 від 07.12.2023 до Контракту від 05.04.2022 №S2201009. Повернення по даним залізничним накладним здійснювалось згідно з митних декларацій у наступній кількості: залізнична накладна № 01801 до Додаткової угоди № 10 від 07.12.2023 до Контракту №2201009: UA110120/2022/002225 від 25.04.2022 - 37,916 тони; UA110120/2022/001941 від 08.04.2022 - 133,65 тони; UA110120/2022/001963 від 10.04.2022 - 436,634 тони.

Листом STALMAG SP. Z О.О. від 30.01.2024 б/н повідомило AT «Нікопольський завод феросплавів», що компанією STALMAG SP. Z О.О. було здійснено повернення товару- Феросилікомарганець МнС17 по залізничній накладній від 29.01.2024 № 02214, у кількості- 872,5 тони, згідно умов Додаткової угоди № 10 від 07.12.2023 до Контракту від 05.04.2022 № S2201009. Повернення по даним залізничним накладним здійснювалось згідно з митних декларацій у наступній кількості: залізнична накладна № 02214 до Додаткової угоди № 10 від 07.12.2023 до Контракту №2201009: UA110120/2022/ 001963 від 10.04.2022 - 573,816 тони; UA110120/2022/001921 від 07.04.2022 - 165 тон; UA110120/2022/001979 від 12.04.2022 - 133,684 тони.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 07.02.2024 №1026396А про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201009, Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МнС17; згідно з рахунку від 07.02.2024 № 1026396А, вага 165,000 ТМ, ціна згідно з контрактом 1300,00 EUR, вартість товару 214500,00Євро.

Згідно з рахунку від 07.02.2024 №1026396А продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP.ZO.O, контракт від 05.04.2022 №S2201009, товар: Феросилікомарганець МНС17, країна походження: Україна.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 07.02.2024 № 1026408А про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201009, Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МНС17; згідно з рахунку від 07.02.2024 № 1026408А, вага 474,350 ТМ, ціна згідно з контрактом 1300,00 EUR, вартість товару 616655,00Євро.

Згідно з рахунку від 07.02.2024 № 1026408А продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP.ZO.O, контракт від 05.04.2022 № S2201009, товар: Феросилікомарганець МнС17, країна походження: Україна.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 07.02.2024 №1026409А1 про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201009, Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МнС17; згідно з рахунку від 07.02.2024 №1026409А1, вага 99,466 ТМ, ціна згідно з контрактом 1300,00 EUR, вартість товару 129305,80 Євро.

Згідно з рахунку від 07.02.2024 №1026409А1 продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP. Z O.O, контракт від 05.04.2022 №S2201009, товар: Феросилікомарганець МнС17, країна походження: Україна.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 07.02.2024 № 1026422А про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201009, Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МнС17; згідно з рахунку від 07.02.2024 №1026422А, вага 133,684 ТМ, ціна згідно з контрактом 1300,00 EUR, вартість товару 173789,20Євро.

Згідно з рахунку від 07.02.2024 № 11026422А продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP.ZO.O, контракт від 05.04.2022 №S2201009, товар: Феросилікомарганець МнС17, країна походження: Україна, залізнична накладна від 07.02.2024 №02214, найменування товару: 72023000 феросілікомарганець, ЕТСНГ - 313056, у супроводі провідників отримувача до ст. Нікополь УЗ, у критому вагоні № (відправимо пізніше). Рід упаковки: навал. Оплата по ПКП договір ЛХС-ВХ2-Д-03/2023/31 Охорона з УЗ ТОВ «Партнер-Експі».

05.04.2022 між АТ «Нікопольський завод феросплавів» (продавець) та компанією «Stalmag SP.Z O.O.» (Польща) (покупець) було укладено контракт № S2201007, відповідно до умов якого продавець зобов`язується продати, а покупець купити і оплатити феросплави, далі Товар, асортимент, кількість, ціна і якісні характеристики якого вказані в Додатках (Специфікаціях) до цього Контракту, які є його невід`ємною частиною. Згідно з Додатку № 1 (Специфікація № 1) від 05.04.2022, Додатку № 2 (Специфікація № 2), Додатку № 3 (Специфікація № 3) до Контракту від 05.04.2022 № S2201009 здійснено поставку товару: Феросилікомарганцю МНС17 (код УКТЗЕД [номер приховано]), загальною кількістю товару: 20 500 МТ. Виробник і вантажовідправник: АТ «Нікопольський завод феросплавів».

Відповідно Додаткової угоди № 13 від 18.01.2024 до Контракту від 05.04.2022 № 32201007 АТ «Нікопольський завод феросплавів» (продавець), з одного боку, а компанія «Stalmag SP.Z O.O.», Польща, (покупець), з іншого боку, домовилися про наступне:

«Враховуючи неможливість здійснення Покупцем подальшого продажу поставлених за цим Контрактом Товарів та, відповідно, неможливістю здійснення оплати Товару, Сторони, керуючись положеннями ст. 604 Цивільного кодексу України, домовились укласти цю Додаткову угоду до Контракту про новацію первісного зобов`язання на нове зобов`язання.

Сторони дійшли до згоди про заміну зобов`язання Покупця з оплати вартості партії поставленого Товару у кількості 2 027,37 МТ відповідно до Додатку № 3 (Специфікація № 3) від 05.04.2022 до цього Контракту по митним деклараціям від 12.04.2022 №UA110120/2022/001984, від 12.04.2022 №UA110120/2022/001995, від 25.04.2022 №UA110120/2022/002222, на умовах, передбачених Контрактом (далі - первісне зобов`язання), на нове зобов`язання.

Первісне зобов`язання припиняється з моменту підписання цієї Додаткової угоди Сторонами шляхом заміни його на нове зобов`язання, відповідно до якого Покупець повертав Продавцю Товар на умовах, передбачених цією Додатковою угодою до цього Контракту.

Відповідно до умов нового зобов`язання, Покупець зобов`язується здійснити повернення Товару Продавцю у кількості 2027,37 МТ у такому самому стані як він був отриманий Покупцем згідно Додатку №3 (Специфікація №3) від 05.04.2022 до цього Контракту, по вищезазначених митних деклараціях, на наступних умовах:

- найменування товару: Феросилікомарганець МнСЛ 7 (Код УКТ ЗЕД 7202 300000).

- плавках партій відхилення масової частки марганцю і кремнію - в межах марки основи сплаву.

- фракційний склад: 10-50 мм (більше 50 мм / менше 10 мм - не більше 10% кожного) на заводі-виробнику.

- повернення товару здійснюється на умовах поставки (відповідно до рознарядки на відвантаження Продавця).

- DАР залізнична станція Хрубешое/Ізов - експорт польсько - українського кордону.

- повернення товару здійснюється за Актом прийому-передачі на. повернення Товару, підписаним Покупцем та Продавцем.

- виробником Товару за Цим Контрактом є АТ «Нікопольський завод феросплавів».

- вантажоодержувач: відповідно до рознарядки, наданої Продавцем.

- термін повернення Товару: до 29.02.2024.

- загальна вартість Товару, що підлягає поверненню: 2 878 837,00 Євро.

В рамках даного доповнення Покупець повинен надати Продавцю наступні документи: копію накладної на залізничний транспорт/автотранспорт, оформлену при поверненні Товару; рахунок-проформу.

Сторони домовились, що всі витрати пов`язані з поверненням та доставлянням Товару до кордону України на умовах поставки ПАР - залізнична станція Хрубешов/Ізов - експорт польсько-українського кордону виконуються за рахунок Покупця.

Листом STALMAG SP. Z О.О. від 08.02.2024 б/н повідомило AT «Нікопольський завод феросплавів», що компанією STALMAG SP. Z О.О. було здійснено повернення товару- Феросилікомарганець МНС17 по залізничній накладній від 07.02.2024 № 03009, у кількості - 392 тони, згідно умов Додаткової угоди № 13 від 18.01.2024 до Контракту від 05.04.2022 № S2201007. Повернення по даним залізничним накладним здійснювалося згідно митних декларацій у наступній кількості: залізнична накладна №03009 до Додаткової угоди №13 від 18.01.2024 до Контракту № S2201007: UA110120/2022/001984 від 12.04.2022 - 392 тони.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 15.02.2024 №1026427А1 про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201007 Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МнС17; згідно з рахунку від 15.02.2024 № 1026427А1, вага 392,000 ТМ, ціна згідно з контрактом 1420,00 EUR, вартість товару 556640,00Євро.

Згідно з рахунку від 15.02.2024 № 1026427А1 продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP.Z O.O, контракт від 05.04.2022 № S2201007, товар: Феросилікомарганець МНС17, країна походження: Україна, залізнична накладна від 15.02.2024 №03009, найменування товару: 72023000 феросилікомарганець, ЕТСНГ - 313056, у супроводі провідників отримувача до ст. Нікополь УЗ, у критому вагоні № (відправимо пізніше). Рід упаковки: навал. Оплата по ПКП договір ЛХС-ВХ2-Д-03/2023/31 Охорона з УЗ ТОВ «Партнер-Експі». Вартість товару 556640,00Євро.

Листом STALMAG SP. Z О.О. від 06.02.2024 б/н повідомило AT «Нікопольський завод феросплавів», що компанією STALMAG SP. Z О.О. було здійснено повернення товару- Феросилікомарганець МнС17 по залізничній накладній від 05.01.2024 № 02862, у кількості - 947,25 тони, згідно умов Додаткової угоди № 13 від 18.01.2024 до Контракту від 05.04.2022 № S2201007. Повернення по даним залізничним накладним здійснювалося згідно митних декларацій у наступній кількості: залізнична накладна №02862 до Додаткової угоди №13 від 18.01.2024 до Контракту № S2201007: UA110120/2022/001984 від 12.04.2022 - 947,25 тони.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 09.02.2024 № 1026427А про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201007 Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МнС17; згідно з рахунку від 09.02.2024 №1026427А, вага 74,550 ТМ, ціна згідно з контрактом 1420,00 EUR, вартість товару 105861,00Євро.

Згідно з рахунку від 09.02.2024 №1026427А продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP.Z O.O, контракт від 05.04.2022 № S2201007, товар: Феросилікомарганець МнС17, країна походження: Україна. Вартість товару 105861,00 Євро.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 09.02.2024 № 1026428А1 про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201007 Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МНС17; згідно з рахунку від 09.02.2024 №1026428А1, вага 197,400 ТМ, ціна згідно з контрактом 1420,00 EUR, вартість товару 280308,00Євро.

Згідно з рахунку від 09.02.2024 № 1026428А1 продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP.Z O.O, контракт від 05.04.2022 № S2201007, товар: Феросилікомарганець МнС17, країна походження: Україна. Вартість товару 280308,00Євро.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 09.02.2024 № 1026429А про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201007 Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МНС17; згідно з рахунку від 09.02.2024 № 1026429А, вага 747,550 ТМ, ціна згідно з контрактом 1420,00 EUR, вартість товару 673861,00Євро.

Згідно з рахунку від 09.02.2024 № 1026429А продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP.Z O.O, контракт від 05.04.2022 № S2201007, товар: Феросилікомарганець МнС17, країна походження: Україна. Вартість товару 673861,00Євро.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 09.02.2024 № 1026430А про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201007 Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МнС17; згідно з рахунку від 09.02.2024 №1026430А, вага 200,750 ТМ, ціна згідно з контрактом 1420,00 EUR, вартість товару 285065,00Євро.

Згідно з рахунку від 09.02.2024 №1026430А продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP.Z O.O, контракт від 05.04.2022 № S2201007, товар: Феросилікомарганець МНС17, країна походження: Україна, залізнична накладна від 14.02.2024 №02862, найменування товару: 72023000 феросилікомарганець, ЕТСНГ - 313056, у супроводі провідників отримувача до ст. Нікополь УЗ, у критому вагоні № (відправимо пізніше). Рід упаковки: навал. Оплата по ПКП договір ЛХС-ВХ2-Д-03/2023/31 Охорона з УЗ ТОВ «Партнер-Експі». Вартість товару 285065,00Євро.

Листом STALMAG SP.Z О.О. від 30.01.2024 б/н повідомило AT «Нікопольський завод феросплавів», що компанією STALMAG SP.Z О.О. було здійснено повернення товару - Феросилікомарганець МНС17 по залізничній накладній від 30.01.2024 № 02304, у кількості - 683,75 тони, згідно умов Додаткової угоди № 13 від 18.01.2024 до Контракту від 05.04.2022 № S2201007. Повернення по даним залізничним накладним здійснювалося згідно митних декларацій у наступній кількості: залізнична накладна № 02304 до Додаткової угоди №13 від 18.01.2024 до Контракту № S2201007: UA110120/2022/002222 від 25.04.2022 - 135,30 тони, UA110120/2022/001995 від 19.04.2022 - 273,40 тони, UA110120/2022/001984 від 12.04.2022 - 275,05 тони.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 05.02.2024 № 1026428А про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201007 Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МНС17; згідно з рахунку від 05.02.2024 № 1026428А, вага 275,050 ТМ, ціна згідно з контрактом 1420,00 EUR, вартість товару 390571,00Євро.

Згідно з рахунку від 05.02.2024 № 1026428А продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP.Z O.O, контракт від 05.04.2022 № S2201007, товар: Феросилікомарганець МНС17, країна походження: Україна. Вартість товару 390571,00Євро.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 05.02.2024 № 1026437А про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201007 Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МНС17; згідно з рахунку від 05.02.2024 № 1026437А, вага 273,40 ТМ, ціна згідно з контрактом 1420,00 EUR, вартість товару 388228,00Євро.

Згідно з рахунку від 05.02.2024 №1026437А продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP. Z O.O, контракт від 05.04.2022 № S2201007, товар: Феросилікомарганець МНС17, країна походження: Україна. Вартість товару 388228,00Євро.

Складено Акт приймання-передачі на повернення товару від 05.02.2024 № 1026469А про те, що згідно з Контрактом від 05.04.2022 № S2201007 Покупець повернув, а Продавець прийняв наступну продукцію: Феросилікомарганець МНС17; згідно з рахунку від 05.02.2024 № 1026469А, вага 135,300 ТМ, ціна згідно з контрактом 1420,00 EUR, вартість товару 192126,00Євро.

Згідно з рахунку від 05.02.2024 № 1026469А продавець: АТ «Нікопольський завод феросплавів», покупець: Stalmag SP. Z O.O, контракт від 05.04.2022 № S2201007, товар: Феросилікомарганець МнС17, країна походження: Україна, залізнична накладна від 04.02.2024 №02304, найменування товару: 72023000 феросилікомарганець, ЕТСНГ - 313056, у супроводі провідників отримувача до ст. Нікополь УЗ, у критому вагоні № (відправимо пізніше). Рід упаковки: навал. Оплата по ПКП договір ЛХС-ВХ2-Д-03/2023/31 Охорона з УЗ ТОВ «Партнер-Експі». Вартість товару 192126,00Євро.

Отже, згідно з вказаними контрактами з урахуванням додаткових угод до них, укладених між позивачем та його контрагентом (покупцем - нерезидентом компанією «Stalmag SP.Z O.O.»), відбулось повернення на митну територію України раніше експортованого покупцю товару (феросилікомарганець МНС17).

Митними деклараціями за лютий 2024 року підтверджено ввезення на митну територію України саме феросилікомарганцю МНС17, виробником якого згідно з товаросупровідними документами є АТ «Нікопольський завод феросплавів».

Будь-яких договорів чи контрактів на підтвердження придбання позивачем у нерезидента - компанії «Stalmag SP.Z O.O.» феросплавної продукції, зокрема феросилікомарганцю МHC17, матеріали справи не містять, відповідачем таких доказів не надано.

В свою чергу, вищенаведеними первинними документами підтверджено, що нерезидент проводив повернення раніше поставленого на його адресу товару, а не постачання чи продаж феросилікомарганцю МНС17 на адресу позивача.

Так, пункт 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України передбачає, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів, водночас контролюючим органом необґрунтовано кваліфіковано повернення товару від покупця в митному режимі «імпорт» як придбання товару.

Отже, з огляду на викладене, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції, що висновки відповідача про заниження АТ «Нікопольський завод феросплавів» бази оподаткування операцій з постачання товарів за цінами, нижчими ціни придбання таких товарів, у травні 2024 році, є помилковими, оскільки за наданими до суду документами, які були предметом оцінки контролюючого органу під час перевірки, позивач не здійснював продаж (постачання) раніше придбаного товару, а здійснив продаж (постачання) товару власного виробництва (феросилікомарганцю МНС17).

Зауваження відповідача щодо обраного позивачем митного режиму повернутого від нерезидента товару не доводять факту придбання позивачем у нерезидента феросилікомарганцю МНС17.

Відповідно до підпункту 14.1.21-1 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України ввезення товарів на митну територію України, вивезення товарів за межі митної території України - сукупність дій, пов`язаних із переміщенням товарів через митний кордон України у будь-який спосіб у відповідному напрямку, відповідно до Митного кодексу України.

За змістом пункту 4 частини першої статті 4 Митного кодексу, ввезення товарів, транспортних засобів на митну територію України, вивезення товарів, транспортних засобів за межі митної території України - сукупність дій, пов`язаних із переміщенням товарів, транспортних засобів через митний кордон України у будь-який спосіб у відповідному напрямку.

Митний режим - комплекс взаємопов`язаних правових норм, що відповідно до заявленої мети переміщення товарів через митний кордон України визначають митну процедуру щодо цих товарів, їх правовий статус, умови оподаткування і обумовлюють їх використання після митного оформлення (пункт 25 частини першої статті 4 МК України).

Повернення експортованих товарів в податковому та митному законодавстві регулюється наступними нормами.

Згідно із статтею 77 МК України реімпорт - це митний режим, відповідно до якого товари, що були вивезені або оформлені для вивезення за межі митної території України, випускаються у вільний обіг на митній території України зі звільненням від сплати митних платежів, встановлених законами України на імпорт цих товарів, та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Отже, повернення експортованого товару є реімпортом.

У митний режим реімпорту, відповідно до пункту 3 частини другої статті 78 МК України, можуть бути поміщені товари, які були поміщені у митний режим експорту (остаточного вивезення) і повертаються особі, яка їх експортувала, у зв`язку з невиконанням (неналежним виконанням) умов зовнішньоекономічного договору, згідно з яким ці товари поміщувалися у митний режим експорту, або з інших обставин, що перешкоджають виконанню цього договору, якщо ці товари:

а) повертаються на митну територію України у строк, що не перевищує шести місяців з дати вивезення їх за межі цієї території у митному режимі експорту;

б) перебувають у такому самому стані, в якому вони оформлені у митний режим експорту, крім природних змін їх якісних та/або кількісних характеристик за нормальних умов транспортування, зберігання та використання (експлуатації), внаслідок якого були виявлені недоліки, що спричинили реімпорт товарів.

Відповідно до пункту 206.3 статті 206 Податкового кодексу України операції із ввезення товарів у митному режимі реімпорту звільняються від оподаткування, крім операцій із ввезення відповідно до пункту 3 частини другої статті 78 МК України, що оподатковуються податком на додану вартість за ставкою, визначеною підпунктом 94.1.1 пункту 194.1 статті 194 ПКУ, тобто за ставкою 20 відсотків.

Замість митної декларації для декларування у митний режим реімпорту упаковок, контейнерів, піддонів та транспортних засобів комерційного призначення використовуються документи, що підтверджують попереднє вивезення зазначених товарів за межі митної території України (частина восьма статті 79 МК України).

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що якщо товар був експортований і повернувся в Україну після спливу 6 місяців, то він не може бути оформлений за митним режимом реімпорту, а може ввозитись як звичайний імпорт.

У спірному випадку, шестимісячний термін для реімпорту минув, товар позивачем ввезено в Україну в режимі імпорту, що доводиться митними деклараціями лютого 2024 року, відповідно до яких було здійснено повернення товару в режимі імпорту раніше експортованого товару за зазначеними контрактами.

Як видно з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, феросилікомарганець, повернутий позивачу на виконання умов вказаних контрактів з урахуванням додаткових угод до них, згідно з митними деклараціями лютого 2024 року в подальшому використовувався в оподатковуваних ПДВ в межах господарської діяльності позивача.

Сплата всіх митних платежів позивачем при митному оформленні повернутого товару не заперечується відповідачем,

Відтак, колегія суддів апеляційного суду вважає обґрунтованими висновки суду першої інстанції, що зазначення позивачем режиму митного оформлення «імпорт», а не режиму «реімпорт» не вплинуло на сплату податків до бюджету України та відображення вказаних операцій у податковій звітності.

Отже, висновок контролюючого органу про те, що повернення раніше експортованого товару є поставкою імпортного товару є лише припущенням контролюючого органу.

Крім того, враховуючи, що повернення раніше експортованого товару на митну територію України розглядається як імпорт або реімпорт, до таких операцій застосовуються правила, встановлені ПК України для ввезення товарів.

Так, згідно з пункту 180.1 статті 180 та підпункту «в» пункту 185.1 статті 185 ПК України операції платників податку з ввезення товарів на митну територію України в митному режимі імпорту або реімпорту є об`єктом оподаткування податком на додану вартість, а будь-яка особа, що ввозить товари на митну територію України в обсягах, які підлягають оподаткуванню, та на яку покладається відповідальність за сплату податків у разі переміщення товарів через митний кордон України відповідно до Митного кодексу України є платником податку для цілей оподаткування податком на додану вартість.

Отже, при ввезенні товару на митну територію України, незалежно від його попереднього статусу (експорт), виникає податкове зобов`язання з ПДВ.

Пунктом 190.1 статті 190 ПК України передбачено, що базою оподаткування для товарів, що ввозяться на митну територію України, є договірна (контрактна) вартість, але не нижче митної вартості цих товарів, визначеної відповідно до розділу III Митного кодексу України, з урахуванням мита та акцизного податку, що підлягають сплаті і включаються до ціни товарів.

Під час ввезення товарів на митну територію України суми податку підлягають сплаті до державного бюджету платниками податку до/або на день подання митної декларації безпосередньо на єдиний казначейський рахунок, крім операцій, за якими надається звільнення (умовне звільнення) від оподаткування (пункт 206.1 статті 206 Податкового кодексу України).

Таким чином, операція з імпорту товарів передбачає оплату та нарахування податку на додану вартість, який визначається з договірної вартості товару, та сплачується до або на дату подання вантажної митної декларації.

При цьому, перерахунок іноземної валюти в гривні для визначення бази оподаткування за імпортною операцією здійснюють за курсом НБУ на дату подання митної декларації.

Як видно з матеріалів справи, позивачем при ввезені товару, який повертався, було сплачено ПДВ в повному обсязі.

Повернення раніше експортованого товару в режимі імпорту фактично є зворотним процесом експорту, що призводить до перетину кордону України та оформлення ВМД (вантажної митної декларації) в режимі імпорту.

У разі повернення раніше експортованого товару постачальник складає на дату повернення товару, який був раніше експортований, розрахунок коригування (РК) до податкової накладної (ПН), що була складена на дату експорту товарів, шляхом зменшення податкових зобов`язань.

Отже, позивач не зобов`язаний був визначати базу оподаткування зазначених операцій ПДВ на повернутий нерезидентом товар, оскільки повернення товару - це не об`єкт оподаткування, а підстава для коригування податкових зобов`язань та податкового кредиту, що вже були нараховані, тож доводи відповідача в цій частині не прийнятні.

Крім того, контролюючим органом під час перевірки не було встановлено невідповідність рівня цін, за яким здійснювалася поставка вказаного товару власного виробництва, рівню звичайних цін на аналогічну продукцію.

Не надано відповідачем і жодних доказів на підтвердження недобросовісності позивача як платника податків, не наведено будь-яких об`єктивних доводів щодо здійснення позивачем господарських операцій у спірний період за відсутності розумних економічних причин (ділової мети) та наміру одержати економічний ефект тощо.

Таким чином, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції, що висновки перевірки про заниження АТ «Нікопольський завод феросплавів» податкових зобов`язань на суму 5644444 грн. ПДВ та, як наслідок, про необхідність складання та реєстрації в ЄРПН податкової накладної на вказану суму, є безпідставними, а тому податкові повідомлення-рішення від 24.02.2025 № 000/73/32-00-07-06-19 та № 000/74/32-00-07-06-19 винесені відповідачем не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, тож не відповідають частині другій статті 2 КАС України, а відповідно є протиправними та підлягають скасуванню.

Відтак, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316 КАС України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.09.2025 в адміністративній справі №160/7922/25 - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддя С.М. Іванов

суддя В.Є. Чередниченко

суддя В.А. Шальєва

Інші рішення у справі

ДатаДокументСуд
05.10.2026 Ухвала № 140332503 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
10.09.2026 Ухвала № 139655484 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
30.07.2026 Постанова № 138797096 Третій апеляційний адміністративний суд
17.06.2026 Ухвала № 137517182 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
11.11.2025 Ухвала № 131740004 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
11.11.2025 Ухвала № 131739711 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
20.10.2025 Ухвала № 131205095 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
15.09.2025 Рішення № 130546545 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд
15.09.2025 Рішення № 130241559 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд
23.05.2025 Ухвала № 127589824 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд
24.03.2025 Ухвала № 126096543 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Стежити за судами компанії

Лист на пошту, щойно в реєстрі зʼявиться нове рішення зі стороною ЄДРПОУ 00186520. Одна компанія щотижня безкоштовно, до 50 компаній щоденно на платному тарифі.

Підключити моніторинг