ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2026 року м. Львів Справа № 460/15592/25 пров. № А/857/24996/26
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Гудима Л.Я.,
суддів: Мандзія О.П., Онишкевича Т.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Рівненської митниці на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 04 березня 2026 року, головуючий суддя - Недашківська К.М., ухвалене у м. Рівне, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Рівненської митниці про визнання протиправними та скасування рішень,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач - ОСОБА_1 звернулась в суд з позовом до Рівненської митниці, в якому просила визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення - рішення Рівненської митниці від 09.05.2025 року №UA204000202557, №UA204000202555, №UA204000202556.
В обґрунтування своїх позовних вимог посилалась на те, що висновки акту перевірки митного органу про те, що ввезений автомобіль «Легковий автомобіль для надання послуг медичної допомоги без обладнання, бувший у використанні, марка «RENAULT», модель «MASTER», ідентифікаційний номер (номер кузова) - НОМЕР_1 , календарний рік виготовлення - 2016, модельний рік виготовлення - 2016, двигун - дизель, робочий об`єм циліндрів 2 299 см3, потужність 120 кВт, колісна формула - 4x2, тип кузова - універсал, колір - білий, категорія ТЗ M1, загальна кількість місць, включаючи місце водія - 5, призначений для використання по дорогам загального користування, виробник RENAULT, Франція, торгівельна марка - RENAULT», є спеціалізованим та не відноситься до легкових автомобілів є безпідставними, оскільки суперечать Поясненням до УКТ ЗЕД за кодом товару [номер приховано], який зазначений у митній декларацій. Позивач також вказує, що акт перевірки не містить жодного доказу, який би підтверджував, що легковий спеціалізовний автомобіль (швидка допомога) не відноситься до легкових автомобілів в розумінні Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану" від 24.03.2022 року за №2142-ІХ. Тому, винесені рішення є протиправними.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 04 березня 2026 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Рівненської митниці від 09.05.2025 року №UA204000202557, №UA204000202555, №UA204000202556.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, Рівненська митниця оскаржила його в апеляційному порядку, яка, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки з питань митної справи встановлене порушення позивачем пункту 9-11 розділу XXI "Прикінцеві та перехідні положення", ч. 1 статті 257, пункту 2 ч. 1 статті 277 МК України, пункту 69.24 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, підпункту 215.3.5-1 пункту 215.3 статті 215 ПК України, пункту 187.8 статті 187, пункту 190.1 ст. 190 ПК України, діючих на дату митного оформлення митної декларації від 27.05.2022 №UA205150/2022/005239, в результаті чого митні платежі були занижені на загальну суму 153 653,03 грн., в тому числі: ввізне мито на суму 37 892,24 грн.; акцизний податок - 26 998,22 грн., податок на додану вартість на суму 88 762,57 грн. Зазначив, що відсутні підстави для застосування пільги за кодом «311», оскільки вказаний автомобіль відповідає ознакам спеціалізованого транспортного засобу, який не належить до транспортних засобів, які звільнялися від сплати митних платежів у період.
На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 придбано та імпортовано на митну територію України товар: «Легковий автомобіль для надання послуг медичної допомоги без обладнання, бувший у використанні, марка «RENAULT», модель «MASTER», ідентифікаційний номер (номер кузова) - НОМЕР_1 , календарний рік виготовлення - 2016, модельний рік виготовлення - 2016, двигун - дизель, робочий об`єм циліндрів 2 299 см3, потужність 120 кВт, колісна формула - 4x2, тип кузова - універсал, колір - білий, категорія ТЗ M1, загальна кількість місць, включаючи місце водія - 5, призначений для використання по дорогам загального користування, виробник RENAULT, Франція, торгівельна марка - RENAULT».
Автомобіль оформлено за МД від 27.05.2022 року №UA205150/2022/005239 за кодом товару згідно УКТ ЗЕД - [номер приховано], країна відправлення - Франція (FR), країна походження FR.
Ввезення товару на митну територію України проводилось згідно рахунка-фактури (інвойса) від 25.05.2022 року № б/н, виданого LAB SAVIRIDA (TAURLE BA MO VES, 10) для SVITLANA LICHNA (Ukraine. RIVNE) на купівлю транспортного засобу. Відповідно до МД від 27.05.2022 року №UA205150/2022/005239 одержувачем та перевізником, є ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 паспорт НОМЕР_3 виданий 11.05.2019 року, орган, що видав 0717, адреса: АДРЕСА_1 ) (гр.8), а особою, відповідальною за фінансове врегулювання, є ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 , паспорт НОМЕР_5 , виданий 21.10.2021, орган, що видав 5610), адреса: АДРЕСА_2 ) (гр.9).
Заявлена у митній декларації фактурна вартість товару, відповідно до поданого під час митного оформлення інвойсу від 23.03.2022 року № б/н, становить 7 500 євро (234 869,25 грн.).
Митна вартість товару визначена за основним методом з урахуванням транспортних витрат (200 євро) - 378 922,39 грн.
За даними графи 36 МД від 27.05.2022 №UA205150/2022/005239 при митному оформленні імпортованого товару застосована пільга зі сплати митних та інших платежів (гр. 36) за кодом «311» згідно з класифікатором звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 №1011 «Про затвердження відомчих класифікаторів інформації з питань державної митної справи, які використовуються у процесі оформлення митних декларацій» (далі - Класифікатор).
За МД від 27.05.2022 року №UA205150/2022/005239 мито на транспортні засоби в сумі 37892,24 грн., акцизний податок в сумі 26998,22 грн., податок на додану вартість в сумі 88762,57 грн. нараховані умовно, із заповненням колонки 5 графи 47 митної декларації «спосіб платежу» - 06.
На підставі пункту 7 частини 1 статті 336, пункту 2 частини 3 статті 345, пункту 1 частини 2 статті 351 Митного кодексу України, згідно з наказом Рівненської митниці №106 від 19.03.2025 Рівненською митницею проведена документальна невиїзна перевірка дотримання громадянкою ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 , адреса: АДРЕСА_2 .) вимог законодавства України з питань митної справи щодо обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування при митному оформленні товару задекларованого за митною декларацією від 27.05.2022 №UA205150/2022/005239.
А результатами перевірки складений Акт «Про результати документальної невиїзної перевірки дотримання громадянкою України - фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ) вимог законодавства України з питань митної справи при митному оформленні товару за МД 27.05.2022 року №UA205150/2022/005239» від 10.04.2024 №23/25/7.13-19/2667114381 (далі - Акт перевірки).
На підставі Акта перевірки контролюючим органом винесені податкові повідомлення-рішення від 09.05.2025 року:
№UA204000202557 - щодо порушення п. 69.24 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (діючого на дату митного оформлення), в частині застосування пільги з оподаткування до товару, на який не поширюється норми Закону України від 24.03.2022 №2142-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», п. 187.8 ст. 187, п. 190.1 ст. 190 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (діючого на дату митного оформлення);
№UA204000202555 - щодо порушення п. 9.11 розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України (діючого на дату митного оформлення) в частині застосування пільги з оподаткування до товару, на який не поширюється норми Закону України від 24.03.2022 року №2142-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», ч. 1 ст. 257, п.2 ч.1 ст. 277 Митного кодексу України від 13.03.2012 року №4495-VI (діючого на дату митного оформлення);
№UA204000202556 - щодо порушення п. 69.24 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (діючого на дату митного оформлення), в частині застосування пільги з оподаткування до товару, на який не поширюється норми Закону України від 24.03.2022 року №2142-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», п.п. 215.3.51 п. 215.3 ст. 215 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (діючого на дату митного оформлення) (далі - ППР №UA204000202557, №UA204000202555, №UA204000202556).
ППР №UA204000202557 збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість з ввезених на митну територію України фізичними особами в розмірі 110953,21 грн., в т.ч. 88762,57 грн. основного платежу та 22190,64 грн. штрафних санкцій.
ППР №UA204000202555 збільшено суму грошового зобов`язання за платежем мито на транспортні засоби та шини до них, що ввозяться на територію України фізичними особами, в розмірі 37892,24 грн.
ППР №UA204000202556 збільшено суму грошового зобов`язання за платежем акциз на транспортні засоби в розмірі 33747,78 грн., в т.ч. 26998,22 грн. основного платежу та 6749,56 грн. штрафних санкцій.
Рішенням Державної митної служби України про результати розгляду скарги від 28.07.2025 року №3/10-06/8.19/4744 скаргу Позивача залишено без задоволення, а ППР від 09.05.2025 року №UA204000202557, №UA204000202555, №UA204000202556 - без змін.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що у спірному випадку, враховуючи неоднозначне тлумачення податкового та митного законодавства в частині типу легкових автомобілів товарної категорії згідно УКТ ЗЕД8703, які звільняються від оподаткування, пріоритет має надаватись на користь платника податку.
Такі висновки суду першої інстанції не відповідають фактичним обставинам справи та є помилковими, виходячи з наступного.
Статтею 19 Конституції України регламентовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Митний Кодекс України ( далі - МК України) визначає засади організації та здійснення митної справи в Україні, регулює економічні, організаційні, правові, кадрові та соціальні аспекти діяльності митної служби України, спрямований на забезпечення захисту економічних інтересів України, створення сприятливих умов для розвитку її економіки, захисту прав та інтересів суб`єктів підприємницької діяльності та громадян, а також забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи.
Відповідно до частини 1 статті 246 МК України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Згідно пункту 3 частини 1 статті 266 МК України декларант зобов`язаний надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей.
За приписами частин першої та восьмої статті 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.
Митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів:
1) заявлений митний режим, тип декларації та відомості про особливості переміщення;
2) відомості про декларанта, уповноважену особу, яка склала декларацію, відправника, одержувача, перевізника товарів і сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або іншого документа, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), а в разі якщо зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено на підставі посередницького договору, - також про іншу, крім сторони зовнішньоекономічного договору (контракту), сторону такого посередницького договору;
3) відомості про найменування країн відправлення та призначення;
4) відомості про транспортні засоби комерційного призначення, що використовуються для міжнародного перевезення товарів та/або їх перевезення митною територією України під митним контролем, та контейнери;
5) відомості про товари: а) найменування; б) звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар; в) торговельна марка та виробник товарів (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах); г) код товару згідно з УКТ ЗЕД; ґ) найменування країни походження товарів (за наявності); д) опис упаковки (кількість, вид); е) кількість у кілограмах (вага брутто та вага нетто) та інших одиницях виміру; є) фактурна вартість товарів; ж) митна вартість товарів та метод її визначення; з) відомості про уповноважені банки декларанта; и) статистична вартість товарів;
6) відомості про нарахування митних та інших платежів, а також про застосування заходів гарантування їх сплати: а) ставки митних платежів; б) застосування пільг зі сплати митних платежів; в) суми митних платежів; г) офіційний курс валюти України до іноземної валюти, у якій складені рахунки, визначений відповідно до статті 3-1 цього Кодексу; ґ) спосіб і особливості нарахування та сплати митних платежів; д) спосіб забезпечення сплати митних платежів (у разі застосування заходів гарантування їх сплати);
7) відомості про зовнішньоекономічний договір (контракт) або інший документ, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), та його основні умови;
8) відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України;
9) відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу;
10) довідковий номер декларації (за бажанням декларанта).
За приписами пункту 194.1 статті 194 Податкового кодексу України (далі ПК України) операції, зазначені у статті 185 цього Кодексу, крім операцій, що не є об`єктом оподаткування, звільнених від оподаткування, та операцій, до яких застосовується нульова ставка та 7 і 14 відсотків, оподатковуються за ставкою, зазначеною в підпункті "а" пункту 193.1 статті 193 цього Кодексу, яка є основною.
Відповідно до підпункту 215.3.5-1 пункту 215.3 статті 215 ПК України податок справляється з таких товарів та обчислюється за такими ставками: автомобілі легкові та інші моторні транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей, що відповідають товарній позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД (крім моторних транспортних засобів, зазначених у товарній позиції 8702 згідно з УКТ ЗЕД), включаючи вантажопасажирські автомобілі-фургони, гоночні автомобілі, у тому числі автомобілі, які в установленому законодавством порядку подаються до органів, що здійснюють державну реєстрацію транспортних засобів, для реєстрації або перереєстрації у зв`язку із зміною моделі транспортного засобу, що до переобладнання під час ввезення відповідала товарній позиції 8704 згідно з УКТ ЗЕД, а після переобладнання відповідає товарній позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД: ставка податку (Ставка) для відповідного транспортного засобу визначається за формулою: Ставка = Ставка базова х К двигун х К вік, де Ставка базова - ставка податку в євро за 1 штуку транспортного засобу:
з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та кривошипно-шатунним механізмом з об`ємом циліндрів до 3000 куб. сантиметрів (включно) - 50,0;
з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та кривошипно-шатунним механізмом з об`ємом циліндрів понад 3000 куб. сантиметрів - 100,0;
з двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем) з об`ємом циліндрів до 3500 куб. сантиметрів (включно) - 75,0;
з двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем) з об`ємом циліндрів понад 3500 куб. сантиметрів - 150,0;
К двигун - коефіцієнт, що визначається діленням об`єму циліндрів двигуна внутрішнього згоряння відповідного транспортного засобу в куб. сантиметрах на 1000 куб. сантиметрів;
К вік - коефіцієнт, що дорівнює кількості повних календарних років з року, наступного за роком виробництва відповідного транспортного засобу, до року визначення ставки податку (для нових транспортних засобів та транспортних засобів, що використовувалися до одного повного календарного року, коефіцієнт дорівнює 1, а для транспортних засобів, що використовувалися понад п`ятнадцять повних календарних років, коефіцієнт дорівнює 15).
Законом України від 24.03.2022 року № 2142-IX (який набрав чинності 06.04.2022 року) «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» внесено до Податкового кодексу України такі зміни:
У розділі XX «Перехідні положення»: пункт 69 підрозділу 10 доповнено підпунктом 69.24 такого змісту: «Тимчасово, з 1 квітня 2022 року на період дії воєнного стану на території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, акцизним податком операції з ввезення фізичними особами на митну територію України автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів у митному режимі імпорту».
Також, згаданим Законом 2142-ІХ, згідно з його Прикінцевими та перехідними положеннями, внесено зміни до МК України у розділі XXI «Прикінцеві та перехідні положення» доповнено, зокрема, пунктом 9-11 такого змісту:
« 9-11. Установити, що тимчасово, на період з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», але не раніше 1 квітня 2022 року, до припинення чи скасування воєнного стану на території України, пропуск та митне оформлення товарів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України для вільного обігу, здійснюється з урахуванням таких особливостей:
1) звільняються від оподаткування ввізним митом: автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів, які ввозяться громадянами на митну територію України для вільного обігу.
Таким чином, преференційний режим оподаткування за кодом пільги «311» поширюється лише на визначену законом групу товарів - легкові автомобілі, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 і більше осіб, а також вантажні транспортні засоби, які ввозяться громадянами на митну територію України.
Водночас у розглядуваному випадку підстави для застосування зазначеної пільги відсутні, оскільки спірний автомобіль має ознаки спеціалізованого транспортного засобу, який не входить до переліку транспортних засобів, звільнених від сплати митних платежів у відповідний період.
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем придбано та імпортовано на митну територію України товар: «Легковий автомобіль для надання послуг медичної допомоги без обладнання, бувший у використанні, марка «RENAULT», модель «MASTER», ідентифікаційний номер (номер кузова) - НОМЕР_1 , календарний рік виготовлення - 2016, модельний рік виготовлення - 2016, двигун - дизель, робочий об`єм циліндрів 2 299 см3, потужність 120 кВт, колісна формула - 4x2, тип кузова - універсал, колір - білий, категорія ТЗ - M1, загальна кількість місць, включаючи місце водія - 5, призначений для використання по дорогам загального користування, виробник RENAULT, Франція, торгівельна марка - RENAULT»
Заявлена у митній декларації фактурна вартість товару, відповідно до поданого під час митного оформлення інвойсу від 23.03.2022 року № б/н, становить 7 500 євро (234 869,25 грн.). Митна вартість товару визначена за основним методом з урахуванням транспортних витрат (200 євро) - 378 922,39 грн.
За даними графи 36 митної декларації при митному оформленні імпортованого товару застосована пільга зі сплати митних та інших платежів (гр. 36) за кодом «311» згідно з класифікатором звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 року №1011 «Про затвердження відомчих класифікаторів інформації з питань державної митної справи, які використовуються у процесі оформлення митних декларацій» (далі - Класифікатор).
Водночас, належність автомобіля до категорії спеціалізованих транспортних засобів підтверджується його фотографічними зображеннями, поданими під час митного оформлення за МД від 27.05.2022 року № UA205150/2022/005239 (додатки № 2-3 до акта перевірки). Із зазначених зображень вбачається, що автомобіль конструктивно поділений перегородкою на окремі відсіки - кабіну водія та відсік для транспортування пацієнта й медичного персоналу, який його супроводжує та надає необхідну медичну допомогу. У відсіку для пацієнта передбачені кріплення для розміщення мобільного ліжка для потерпілого, розкладні та/або стаціонарні робочі сидіння, система вентиляції та додаткове освітлення в зоні перебування пацієнта, а також вбудовані медичні шафи, стелажі й поручні (рукоятки) для утримання. Крім того, транспортний засіб обладнаний спеціальними світловідбивними смугами червоного кольору по периметру кузова, звуковими сигнальними пристроями та написом «AMBULANCE» («швидка допомога»).
Наведені вище обставини в сукупності свідчать про те, що ввезений транспортний засіб - автомобіль швидкої медичної допомоги, виготовлений на базі автомобіля марки «RENAULT», моделі «MASTER», з ідентифікаційним номером кузова НОМЕР_1 , класифікований за кодом УКТ ЗЕД [номер приховано], - є спеціалізованим транспортним засобом. Його конструктивні особливості пристосовані для перевезення хворого, а також для розміщення спеціальних пристроїв, медикаментів та обладнання, що забезпечують виконання визначених нетранспортних (медичних) функцій.
Відповідно до статті 19 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 року №2344-III (зі змінами та доповненнями) (далі - Закон №2344-ІІІ), транспортні засоби засвоїм призначенням поділяються на транспортні засоби загального призначення; транспортні засоби спеціалізованого призначення; транспортні засоби спеціального призначення.
Згідно з статтею 1 Закону №2344-ІІІ, автомобіль легковий - автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння не більше ніж дев`ять з місцем водія включно;
транспортний засіб загального призначення - транспортний засіб, не обладнаний спеціальним устаткуванням і призначений для перевезення пасажирів або вантажів (автобус, легковий автомобіль, вантажний автомобіль, причіп, напівпричіп з бортовою платформою відкритого або закритого типу);
транспортний засіб спеціалізованого призначення - транспортний засіб, який призначений для перевезення певних категорій пасажирів чи вантажів (автобус для перевезення дітей, осіб з інвалідністю, пасажирів певних професій, самоскид, цистерна, сідельний тягач, фургон, спеціалізований санітарний автомобіль екстреної медичної допомоги, автомобіль інкасації, ритуальний автомобіль тощо) та має спеціальне обладнання (таксі, броньований, обладнаний спеціальними світловими і звуковими сигнальними пристроями тощо).
Відтак, Закон № 2344-ІІІ прямо відносить спеціалізований санітарний автомобіль екстреної медичної допомоги до окремої категорії транспортних засобів спеціалізованого призначення, яка відмежована від категорії легкових автомобілів та транспортних засобів загального призначення.
Отже, за своєю конструкцією та призначенням спеціалізовані транспортні засоби (в тому числі автомобілі медичної допомоги) не належать до категорії легкових автомобілів, призначенням яких є перевезення пасажирів, у розумінні Закону № 2142-ІХ в частині визначення підстав для надання пільг з оподаткування, передбачених підпунктом 69.24 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.
Згідно пунктом 6 частини 2 статті 68 МК України, ведення УКТ ЗЕД здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, в тому числі, передбачає розроблення пояснень і рекомендацій до УКТ ЗЕД та забезпечення їх опублікування.
Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, що побудовані на основі Пояснень до шостого видання Гармонізованої системи опису та кодування товарів 2017 року та Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, затверджені наказом Держмитслужби від 14.07.2020 року №256.
Згідно Пояснень до УКТ ЗЕД товарна позиція 8703: 8703 Автомобілі легкові та інші моторні транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей (крім моторних транспортних засобів товарної позиції 8702), включаючи 8703 3 - iншi транспортнi засоби тiльки з поршневим двигуном внутрiшнього згоряння iз запалюванням вiд стиснення (дизелем або напiвдизелем): 8703 32 - з робочим об`ємом цилiндрiв двигуна понад 1 500 см3, але не бiльш як 2 500 см3: 8703 32 90 - що використовувалися: 8703 22 90 30 - понад 5 років
До цієї товарної позиції також включаються: (2) Інші транспортні засоби. (a) Легкові автомобілі (наприклад, лімузини, таксі, спортивні та гоночні автомобілі). (b) Спеціалізовані транспортні засоби, такі як автомобілі швидкої допомоги, тюремні фургони та катафалки.
Наведене свідчить про те, що для використання в митних цілях, існує різний підхід до трактування термінів «легковий автомобіль» та «автомобіль медичної допомоги».
На відміну від легкового автомобіля, функціональним призначенням якого є перевезення пасажирів, автомобіль медичної допомоги призначений для перевезення до лікувального закладу людей, які потребують екстреної медичної допомоги
Суд апеляційної інстанції зазначає, що автомобіль швидкої медичної допомоги, виготовлений на базі транспортного засобу марки «RENAULT», моделі «MASTER» (VIN НОМЕР_1 ), конструктивно та функціонально відповідає саме ознакам транспортного засобу спеціалізованого призначення, а не ознакам легкового автомобіля чи транспортного засобу загального призначення.
Відтак, на транспортний засіб, який був ввезений позивачем згідно МД від 27.05.2022 року №UA205150/2022/005239 за кодом згідно УКТ ЗЕД [номер приховано] не застосовується пільга, встановлена п. 69.24 підрозділу 10 "Перехідних положень" ПК України та пп. 1 п. 9-11 розділу ХХІ МК .
Аналізуючи наведені норми чинного законодавства та обставини справи, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржені податкові повідомлення - рішення від 09.05.2025 року №UA204000202557, №UA204000202555, №UA204000202556 є правомірними, підстави для їх скасування відсутні, через що позовні вимоги є безпідставними та обґрунтованими, відтак задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Визначений цією правовою нормою обов`язок відповідача - суб`єкта владних повноважень довести правомірність рішення, дії чи бездіяльності не виключає визначеного частиною першою цієї статті обов`язку позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.
З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про порушення судом норм матеріального і процесуального права, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, через що судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового, яким в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Рівненської митниці задовольнити, рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 04 березня 2026 року у справі №460/15592/25 - скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Постанову разом із паперовими матеріалами апеляційної скарги надіслати до суду першої інстанції для приєднання до матеріалів справи.
Головуючий суддя Л. Я. Гудим
судді О. П. Мандзій
Т. В. Онишкевич