Харківський окружний адміністративний суд
61700, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 серпня 2026 р. Справа №520/12678/26
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" про стягнення коштів з рахунків платника податків, -
В С Т А Н О В И В:
Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог просить суд стягнути кошти з відкритих банківських рахунків, з рахунків, які будуть відкриті в майбутньому ТОВ «ДВ Нафтогазовидобувна компанія» у рахунок погашення податкового боргу з акцизного податку на електроенергію та ПДВ, з урахуванням заяви про збільшення вимог, в загальній сумі 339 341 812,61 грн. (ПДВ - 191 262 806,28 грн., акциз - 148 079 006,33 грн.).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у відповідача виник податковий борг у сумі 339 341 812,61 грн, який повинен бути стягнутий до Державного бюджету України згідно вимог Податкового кодексу України.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 257 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та доставлена відповідачу, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа до Електронного кабінету, яка міститься в матеріалах справи.
Відповідач не скористався правом на подачу відзиву на позов, оскільки до суду відповідні документи у визначений судом строк не надходили.
Згідно ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Враховуючи, що відповідачем не надано відзив на позов, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
У період з 27.07.2026 по 09.08.2026 суддя Панов М.М. перебував у щорічній відпустці, тому вирішення даної справи здійснюється в перший робочий день після відпустки.
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
На обліку в Північному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - Північне міжрегіональне управління, позивач, контролюючий орган) відповідно до Наказу ДПС України від 17.10.2025 №1014 «Про затвердження Реєстру великих платників на 2026 рік» перебуває Товариство з обмеженою відповідальністю «ДВ Нафтогазовидобувна компанія» (код СДРПОУ 34181461) (далі - ТОВ «ДВ Нафтогазовидобувна компанія», відповідач, платник).
Згідно Витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань ТОВ «ДВ Нафтогазовидобувна компанія» знаходиться за адресою: Україна. 63524, Харківська область, Чугуївський район, селище Есхар, вул. 152 Стрілецької дивізії, буд. 16.
Згідно з приписами ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори у порядку та розмірах, встановлених законом.
Кожна особа зобов`язана сплачувати встановлені Податковим кодексом України №2755- VI від 02.12.2010 року, зі змінами та доповненнями (далі - ПКУ), законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно з положеннями ПКУ (пп.4.1.1 п.4.1 ст.4 ПКУ).
Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПКУ платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з п. 15.1 ст. 15 ПКУ платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
У разі несплати платником встановлених законодавством податків та зборів контролюючий орган вживає заходи щодо погашення податкового боргу відповідно до гл. 9 ПКУ.
Згідно з п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПКУ податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.
Згідно з п. 31.1 ст. 31 ПКУ строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Відповідно до п. 46.1 ст. 46 ПКУ податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.
Згідно з п. 49.1 ст. 49 ПКУ податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Згідно з п. 54.1 ст. 54 ПКУ, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Відповідно до п. 57.1 ст. 57 ПКУ платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до п.203.2 ст.203 ПКУ сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого п. 203.1 ст.203 для подання податкової декларації.
Відповідно до п. 203.1 ст.203 ПКУ податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Згідно з п. 57.3 ст. 57 ПКУ у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.
Відповідно до абз. 4 п. 56.18 ст. 56 ПКУ при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 129 ПКУ після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов`язання на суму податкового боргу нараховується пеня:
- при нарахуванні контролюючим органом податкового зобов`язання у встановлених цим Кодексом випадках, не пов`язаних з проведенням перевірки, або при нарахуванні контролюючим органом грошового зобов`язання, визначеного за результатами перевірки, починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків такого зобов`язання, визначеного в податковому повідомленні-рішенні згідно із цим Кодексом (п. 129.1.1 ст.129 ПКУ);
- при нарахуванні контролюючим органом за результатами перевірки податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, у разі виявлення його заниження - на суму такого заниження, починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків цього зобов`язання за відповідний податковий (звітний) період, щодо якого виявлено заниження, та за весь період заниження (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження) (п. 129.1.2 ст.129 ПКУ);
- при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 цього Кодексу, - після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання (п. 129.1.3 ст.129 ПКУ).
Відповідно до пп. 129.1.1 п. 129.1 ст. 129 ПКУ після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов`язання на суму податкового боргу нараховується пеня.
Згідно п. 129.4 ст. 129 ПКУ пеня, визначена пп. 129.1.1 п. 129.1 цієї статті, нараховується за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов`язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.
Нарахування пені закінчується у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів на відповідний рахунок платника податків, та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов`язань (п.п. 129.3.1 п. 129.3 ст.129 ПКУ).
Порядок стягнення податкового боргу платників податків, крім Фізичних осіб, регулюється статтями 95 - 99 ПКУ.
Податковий кодекс надає право контролюючому органу здійснювати за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі (п.95.1 ст.95 ПКУ).
Норма статті 95 ПКУ передбачає організаційно-правові заходи погашення податкового боргу, а саме:
1) подання позовів до суду про стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків та з рахунків у СЕА ПДВ (п.95.3 ст.95 ПКУ);
2) подання позовів до суду про стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків (п.95.4 ст.95 ПКУ);
3) приймання рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про стягнення коштів з рахунків / електронних гаманців такого платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг / емітентах електронних грошей є вимогою стягувана до боржника, що підлягає негайному та обов`язковому виконанню шляхом ініціювання переказу у платіжній системі за правилами відповідної платіжної системи без звернення до суду, (умови: борг, не сплачений 90 календарних днів) ( п.95.5 ст.95 ПКУ);
4) приймання рішення керівника за рахунок готівки, без звернення до суду; (умова борг не сплачений 90 календарних днів) (п.95.5 ст.95 ПКУ).
Законом України від 30.11.2021 № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» уточнено передбачену абзацом другим пункту 95.5 ст.95 ПКУ процедуру згідно з якою стягнення коштів здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу у випадках, коли податковий борг утворився через несплату платником податків понад 90 календарних днів наступних за останнім днем граничного строку його сплати самостійно задекларованих грошових зобов`язань та за умови відсутності зобов`язання держави повернути такому платнику податків помилково або надміру сплачені кошти й рішення суду не потрібне.
Таким чином, Податковий кодекс України надав контролюючому органу право обирати в який спосіб буде здійснено стягнення в рахунок погашення податкового боргу платника.
Так, контролюючим органом за попереднім місцем обліку (2029 - Головне управління ДПС у Харківській області, Чугуївська Державна податкова інспекція) прийнято 3 (три) рішення керівника відповідно до вимог п. 95.5 ст. 95 ПК України:
№64/4-2040 від 29.09.2023 на суму податкового боргу 12 946 698,43 грн.;
№1006/4-2040 від 11.12.2024 на суму податкового боргу 70 899 531,74 грн.;
№855/4-2040 від 27.08.2025 на суму податкового боргу 124 628 744,78 грн.
До установ банків де відкриті розрахункові рахунки Відповідача постійно направлялися платіжні інструкції. Надходження відсутні.
Північним міжрегіональним управлінням прийнято 2 (два) рішення керівника відповідно до вимог п. 95.5 ст. 95 ПК України:
№1/4-3500 від 29.01.2026 на суму податкового боргу 89 244 998,00 грн.;
№3/4-3500 від 16.03.2026 на суму податкового боргу 31 400 774,00 грн.
До установ банків де відкриті розрахункові рахунки Відповідача з початку поточного року в електронній формі направлено 5 081 платіжних інструкцій. Надходження відсутні.
У зв`язку з виникненням у підприємства податкового боргу з акцизного податку на електроенергію, відповідно до п.59.1 ст. 59 ПКУ, контролюючим органом 14.11.201 сформовано та надіслано на податкову адресу Відповідача податкову вимогу від 14.11.2019 рок за №55-54.
ТОВ «ДВ Нафтогазовидобувна компанія» постійно з 2019 року має несплачений податковий борг, податкова вимога не втратила своєї юридичної сили на теперішній час.
Законом України N 3219-ІХ від 30.06.2023 року внесені зміни до ст. 69 Податкового кодексу України.
Відповідно до пп. 69.40 п. 10 р. XX ПКУ, тимчасово з 01.08.2023 контролюючі органи не здійснюють передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу заходи з погашення податкового боргу, що виник до 24 лютого 2022 року, зокрема:
- щодо платників податків - суб`єктів господарювання, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є території можливих бойових дій, - до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідних територіях, а у випадку зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України - до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження.
Чугуївська міська територіальна громада внесена до переліку територіальних громад, що розташовані в районі можливих бойових дій, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 28.02.2025 № 376 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.03.2025 за N380/43786 зі змінами станом на 12.05.2026.
У зв`язку з тим, що застосування норм п. 95.5 ст. 95 ПКУ не привело до погашення податкового боргу, контролюючим органом вирішено застосувати п. 95.3 ст. 95 ПКУ шляхом звернення до суду з даним позовом.
Відповідно до інтегрованих карток платника податків ТОВ «ДВ Нафтогазовидобувна компанія» обліковується податковий борг з акцизного податку на електричну енергію та пені за період з 30,06.2022 року по 01.05.2026 року в сумі 146 481846,30 грн.. який залишився непогашеним станом на 13.05,2026 року, у т.ч.:
- акцизний податок на електричну енергію у сумі 140 347 744,00 грн.;
- пеня в сумі 6 134 102,30 грн.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що станом на 01.06.2026 відбулось збільшення податкового боргу на загальну суму 192 859 966,31 грн. В т.ч.:
з акцизного податку на електричну енергію (ККДБ 14021300) в сумі 1 597 160,03грн., в т.ч.
- донараховані штрафні санкції за несвоєчасну сплату (ШС) на суму 151 000,0 грн відповідно до ППР (форма 'Ш') N 468910905 вiд 06.10.2025. В судовому порядку не оскаржувалось;
- нарахування відповідно до декларації з акцизного податку N [номер приховано] вiд 14.05.2026 терм. спл. 01.06.2026 на суму 545 320,00 грн.;
- нарахування пені з акцизного податку в сумі 900 840,03 грн.
Таким чином, до стягнення підлягає сума податкового боргу в розмірі 339 341 812,61 грн., в т.ч. по податках:
акцизний податок на електричну енергію на суму 148 079 006,33 грн., у т.ч.
- акцизний податок на електричну енергію по задекларованим зобов`язанням у сумі 140 893 064,00 грн.
- КПР - 151 000,00 грн.
- пеня в сумі 7 034 942,33 грн.
податок на додану вартість (ККДБ 14010100) в сумі 191 262 806,28 грн. в т.ч:
за несплаченими податковими деклараціями з ПДВ в сумі 173 290 640,35 грн.
- КПР - 7 668 107,78 грн.
- пеня в сумі 10 304 058,15 грн.
Отже, враховуючи викладене, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Благовіщенська, буд. 30, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61052, ЄДРПОУ 44131658) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" (вул. 152 Стрілецької дивізії, буд. 16, смт. Есхар, Чугуївський район, Харківська область, 63524, ЄДРПОУ 34181461) про стягнення коштів з рахунків платника податків - задовольнити.
Стягнути кошти з відкритих банківських рахунків, з рахунків, які будуть відкриті в майбутньому ТОВ «ДВ Нафтогазовидобувна компанія» у рахунок погашення податкового боргу з акцизного податку на електроенергію та ПДВ, з урахуванням заяви про збільшення вимог, в загальній сумі 339 341 812,61 грн. (ПДВ - 191 262 806,28 грн., акциз - 148 079 006,33 грн.).
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов