Судові рішення

Постанова № 139318013 у справі № 160/28911/24 від 27.08.2026

Постанова від 27.08.2026 в адміністративній справі № 160/28911/24 (категорія «Погашення податкового боргу»). Суд: Третій апеляційний адміністративний суд, суддя Лукманова О.М.

Справа№ 160/28911/24
СудТретій апеляційний адміністративний суд
СуддяЛукманова О.М.
Форма рішенняПостанова
Форма судочинстваАдміністративне
КатегоріяПогашення податкового боргу
Дата ухвалення27.08.2026
Надійшло до реєстру31.08.2026
Оригіналreyestr.court.gov.ua/Review/139318013

Лист, коли відкриється Pro

Моніторинг, сповіщення і вивантаження на всіх сайтах мережі Initask. Залиште пошту, і ми напишемо в день запуску.

Текст рішення

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

27 серпня 2026 року м. Дніпро справа № 160/28911/24

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.12.2025 року (суддя Маковська О.В., м. Дніпро повний текст рішення виготовлено 16.12.2025 року) у адміністративній справі №160/28911/24 за позовом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу, суд -

в с т а н о в и в:

У жовтні 2024 року Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (далі по тексту - позивач) звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 (далі по тексту - відповідач), в якому просило стягнути податковий борг з платника податків - фізичної особи ОСОБА_1 у сумі 232750,88 грн.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.12.2025 року позовні вимоги задоволено.

З рішенням суду першої інстанції не погодився ОСОБА_1 та подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення суду, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Свої вимоги обґрунтував тим, що рішення суду прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права. Апелянт зазначив, що за інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, станом на 14.05.2025 року за ним зареєстровані дві земельні ділянки площею 0,2127 га з кадастровим номером [номер приховано]:03:302:0012, категорія земель «землі житлової та громадської забудови; цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, місцезнаходження: АДРЕСА_1 . За ним зареєстровано право оренди вказаної земельної ділянки на підставі договору оренди землі №11 від 19.10.2015 року; орендодавець Апостолівська міська рада; земельна ділянка площею 0,0753 га з кадастровим номером [номер приховано]:02:002:0118, категорія земель - землі житлової на громадської забудови, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, комерційне призначення, місцезнаходження: АДРЕСА_2 . За ним зареєстровано право оренди вказаної земельної ділянки 07.04.2015 року на підставі договору оренди землі №15 від 16.01.2007 року, додаткової угоди №15/1 від 06.09.2012 року, орендодавець - Нивотрудівська сільська рада Апостолівського району. Апелянт зазначив, що з податкових повідомлень-рішень неможливо достеменно встановити, за які саме земельні ділянки нарахована орендна плата та правова підстава для такого нарахування, відсутній детальний розрахунок податкового зобов`язання, посилання на кадастрові номера та площі земельних ділянок, розмір ставки податку тощо.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області як платник податків перебуває фізична особа ОСОБА_1 , як платник орендної плати з фізичних осіб (код бюджетної класифікації 18010900) за земельні ділянки, які розташовані за адресами: АДРЕСА_3 , вид цільового призначення земель - 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», кадастровий номер [номер приховано]:02:002:0119, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні - 0,0027 га; АДРЕСА_2 , вид цільового призначення земель - 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», кадастровий номер [номер приховано]:02:002:0120, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні - 0,0047 га; Нивотрудівська сільська рада, Дніпропетровська область, с. Нива Трудова, вулиця Каштанова, будинок 7, вид цільового призначення земель - 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», кадастровий номер [номер приховано]:02:002:0118, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні - 0,0753 га; Нивотрудівська сільська рада, Дніпропетровська область, с. Нива Трудова, вулиця Українська, будинок 1а, вид цільового призначення земель - 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», кадастровий номер [номер приховано]:02:002:0121, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні - 0,012 га; Апостолівська міська рада, Дніпропетровська область, м. Апостолове, вид цільового призначення земель - 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», кадастровий номер [номер приховано]:03:302:0012, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні - 0,2127 га. Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області сформовано податкові повідомлення - рішення щодо орендної плати: №0561607-2417-0414-UA1206021[телефон приховано] від 20.06.2023 року на суму 9303,13 грн; №1938981-2417-0482 від 29.09.2022 року на суму 18184,39 грн; №1938980-2417-0482 від 29.09.2022 року на суму 1135,02 грн; №1938982-2417-0482 від 29.09.2022 року на суму 2897,92 грн; №1938979-2417-0482 від 29.09.2022 року на суму 652,03 грн; №5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 року на суму 749,84 грн; №5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 року на суму 1305,27 грн; №5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 року на суму 20912,09 грн; №5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 року на суму 3332,60 грн; №9883471-2410-0482 від 30.06.2021 року на суму 29579,40 грн; №1925302-2417-0482 від 29.09.2022 року на суму 65624,26 грн; №[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 року на суму 75487,51 грн. Нараховано пені на підставі ст.129 ПК України на суму 587,42 гривень. Зазначені податкові повідомлення-рішення направлялись поштовими відправленнями з повідомленням про вручення на податкову адресу платника ОСОБА_1 АДРЕСА_4 , проте повідомлення повернулося до податкового органу з відміткою "адресат відмовився", що підтверджується наявними в матеріалах справи поштовими відправленнями. Відповідно до статей 59, 89 ПК України у зв`язку з несплатою до бюджету сум податкового боргу, контролюючим органом в автоматичному режимі сформовано податкову вимогу від 28.02.2018 року №23371-17/414, яка направлялась поштовим відправленням з повідомленням про вручення на податкову адресу платника ОСОБА_1 : АДРЕСА_5 , яка була вручена 23.03.2019 року. Оскільки податковий борг відповідачем не сплачено, він звернувся до суду з позовом про його стягнення.

Встановлено, що на обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області як платник податків перебуває фізична особа ОСОБА_1 , як платник орендної плати з фізичних осіб (код бюджетної класифікації 18010900) за земельні ділянкі, які розташовані за адресами: АДРЕСА_3 , вид цільового призначення земель - 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», кадастровий номер [номер приховано]:02:002:0119, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні - 0,0027 га; АДРЕСА_2 , вид цільового призначення земель - 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», кадастровий номер [номер приховано]:02:002:0120, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні - 0,0047 га; АДРЕСА_2 , вид цільового призначення земель - 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», кадастровий номер [номер приховано]:02:002:0118, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні - 0,0753 га; Нивотрудівська сільська рада, Дніпропетровська область, с. Нива Трудова, вулиця Українська, будинок 1а, вид цільового призначення земель - 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», кадастровий номер [номер приховано]:02:002:0121, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні - 0,012 га; Апостолівська міська рада, Дніпропетровська область, м. Апостолове, вид цільового призначення земель - 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», кадастровий номер [номер приховано]:03:302:0012, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні - 0,2127 га.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області сформовано податкові повідомлення - рішення щодо орендної плати: № 0561607-2417-0414-UA1206021[телефон приховано] від 20.06.2023 на суму 9303,13 грн; №1938981-2417-0482 від 29.09.2022 на суму 18 184,39 грн; № 1938980-2417-0482 від 29.09.2022 на суму 1135,02 грн; № 1938982-2417-0482 від 29.09.2022 на суму 2897,92 грн; № 1938979-2417-0482 від 29.09.2022 на суму 652,03 грн; № 5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 на суму 749,84 грн; № 5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 на суму 1305,27 грн; № 5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 на суму 20912,09 грн; № 5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 на суму 3 332,60 грн; № 9883471-2410-0482 від 30.06.2021 на суму 29579,40 грн; № 1925302-2417-0482 від 29.09.2022 на суму 65 624,26 грн; № 5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 на суму 75487,51 гривень.

Нараховано пені на підставі ст. 129 ПК України на суму 3587,42 гривень.

Податкові повідомлення-рішення направлялись поштовими відправленнями з повідомленням про вручення на податкову адресу платника, проте повідомлення повертались до податкового органу з відміткою «адресат відмовився».

Встановлено, що відповідно до ст. 59 ПК України, у зв`язку з несплатою до бюджету сум податкового боргу, контролюючим органом в автоматичному режимі сформовано податкову вимогу від 28.02.2018 року №23371-17/414. Податкова вимога направлялась поштовим відправленням з повідомленням про вручення на податкову адресу платника, яка була вручена 23.03.2019 року.

Згідно пп. 266.1.1 п. 266.1, пп. 266.3.1, пп. 266.3.2 п. 266.3, пп. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 ПК України, платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. Базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток. База оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності. Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.

Згідно пунктів 288.1, 288.2, 288.3, 288.5 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до пп. 269.1.2 п. 269.1 ст. 269, п.п. 288.1 - 288.5 ст. 288 ПК України платниками податку є землекористувачі, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з п.п. 14.1.175 п. 14.1. ст. 14, п.п. 20.1.34 п. 20.1 ст. 20 ПК України податковим боргом є сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання. Контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що згідно пунктів 59.1, 59.4, 59.5 ст. 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. Податкова вимога надсилається (вручається) також платникам податків, які самостійно подали податкові декларації, але не погасили суми податкових зобов`язань у встановлені цим Кодексом строки, без попереднього надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Відповідно до п. 36.1-36.2 ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.

Також, відповідно до п.п. 20.1.34 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Відповідно до положень пункту 87.11 статті 87 ПК України орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.

Пунктом 95.1 ст. 95 ПК України встановлено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Положення наведених вище норм податкового законодавства обумовлюють висновок про те, що у спорах за позовом податкового органу про стягнення з платника податку податкового боргу встановленню та дослідженню судами підлягає факт узгодженості грошового зобов`язання, зокрема факт оскарження платником податку у передбаченому Кодексом порядку (адміністративному та/або судовому) податкового повідомлення-рішення, яким контролюючим органом визначене грошове зобов`язання, чи є останнє узгодженим з огляду на наявність (відсутність) процедури оскарження, факт сплати/несплати платником податку узгодженого грошового зобов`язання, протягом строків, визначених законодавством, факт направлення та вручення платнику контролюючим органом податкової вимоги, дотримання позивачем порядку здійснення цього заходу, тощо.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що позивачем надіслано на адресу відповідача податкову вимогу від 28.02.2018 року №23371-17/414, яка є отриманою, зважаючи на те, що така направлена на офіційну адресу реєстрації відповідача.

Відповідачем не заперечується факт наявності та не оскарження податкових повідомлень-рішень № 0561607-2417-0414-UA1206021[телефон приховано] від 20.06.2023 року, №1938981-2417-0482 від 29.09.2022 року, № 1938980-2417-0482 від 29.09.2022 року, № 1938982-2417-0482 від 29.09.2022 року, № 1938979-2417-0482 від 29.09.2022 року, № 5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 року, № 5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 року, № 5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 року, № 5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 року, № 9883471-2410-0482 від 30.06.2021 року, № 1925302-2417-0482 від 29.09.2022 року, № 5[телефон приховано]-0482 від 09.06.2023 року. Несплата сум по податковим повідомленням-рішенням утворюють податковий борг.

Колегія суддів зазначає, що сума боргу у розмірі 232750,88 грн. є узгодженою з платником податків. Податкові повідомлення-рішення, на якими нараховані суми податкових зобов`язань з податку на землю, не оскаржені та є чинними.

Колегія суддів приходить до висновку, що Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області вірно визначено суму податкового боргу, додержано процедуру узгодження сум несплачених зобов`язань. Податковий борг відповідача є узгодженим та підлягає стягненню у встановлений ПК України спосіб.

Суд апеляційної інстанції при вирішенні спору керується правовою позицією Верховного Суду визначеною у постановах від 24.04.2020 року у справі № 818/263/16, від 10.04.2020 року у справі № 813/7758/14, від 21.11.2019 року у справі № 821/1126/16, 09.10.2019 року у справі № 803/1101/15-а, від 09.06.2021 року у справі № 826/11119/18, від 09.06.2021 року у справі № 824/1311/15-а, від 12.07.2022 року у справі № 160/7345/20, від 15.06.2023 року у справі №160/13436/22.

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Судові витрати повертаються у разі задоволення вимог апеляційної скарги. Повернення здійснених судових витрат у разі відмови стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень, у задоволенні її вимог, непередбачене.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 242, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.12.2025 року у справі №160/28911/24 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 - 329 КАС України.

Головуючий - суддя О.М. Лукманова

суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

Інші рішення у справі

ДатаДокументСуд
30.04.2026 Ухвала № 136174026 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
06.02.2026 Ухвала № 133993428 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
20.01.2026 Ухвала № 133607854 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
16.12.2025 Ухвала № 132695314 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд
16.12.2025 Рішення № 132695297 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд
19.05.2025 Ухвала № 127473586 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд
31.10.2024 Ухвала № 122739029 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд