КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 серпня 2026 року м. Київ справа №320/20007/24
Київський окружний адміністративний суд у складі судді головуючої Горобцової Я.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ЛД» до Головного управління ДПС в м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ЛД» до Головного управління ДПС в м. Києві, в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 28.09.2023 року №607290415, прийняте Головним управлінням ДПС у місті Києві, згідно якого до товариства з обмеженою відповідальністю «ЛД» (ідентифікаційний код: 21701741) було застосовано штрафні санкції у сумі 1020,00 грн.
Ухвалою суду від 20.05.2024 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Свої вимоги позивач мотивує безпідставністю оскаржуваного рішення з огляду на відсутність правових підстав для його прийняття.
Заперечуючи проти заявлених позовних вимог відповідач, у наданому суду відзиві, наголошує, що оскаржуване рішення прийняте відповідно до вимог чинного законодавства, посилаючись на обставини, викладені у наданому суду відзиві.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Як вбачається з матеріалів справи, ГУ ДПС у м. Києві проведено камеральну перевірку щодо своєчасності подання ТОВ «ЛД» податкової декларації з плати за землю (орендної плати за землю) за 2023 рік.
За результатами проведення перевірки контролюючим органом було складено Акт №56297/Ж5/26-15-04-15-03 від 28.08.2023 року «Щодо результатів камеральної перевірки своєчасності подання податкової декларації з плати за землю ТОВ «ЛД», код 21701741», згідно якого контролюючий орган дійшов висновку про неподання ТОВ «ЛД» податкової декларації з плати за землю.
Відповідно до змісту Акту контролюючий орган при проведенні камеральної перевірки, керуючись даними Держгеокадастру, згідно якого за ТОВ «ЛД» значиться земельна ділянка кадастровий номер 80[телефон приховано]:193:0024, дійшов висновку про те, що товариство мало у передбачені законодавством строки подати податкову декларацію з плати за землю.
На підставі вказаного акту контролюючим органом було складено та направлено на адресу товариства податкове повідомлення-рішення від 28.09.2023 №607290415, згідно якого до позивача було застосовано штрафні санкції у розмірі 1020,00 грн.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з такого.
Відповідно до пп. 14.1.72 і 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 ПК України земельним податком визнається обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які користуються земельними ділянками державної та комунальної власності на праві постійного користування або на умовах оренди.
Відповідно до ст. 269 ПК України платниками плати за землю є:
1) платники земельного податку:
- власники земельних ділянок, земельних часток (паїв);
- землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування;
2) платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Згідно з ст. 270 ПК України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні (в тому числі на умовах оренди).
За п. 287.7 ст. 287 ПК України у разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 120 Земельного кодексу України (далі - ЗК) у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Згідно ч. 3 ст. 7 Закону України «Про оренду землі» до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.
Як вже зазначалось, при проведенні перевірки контролюючий орган керувався даними Держгеокадастру, згідно якого за ТОВ «ЛД» значиться земельна ділянка кадастровий номер 80[телефон приховано]:193:0024.
Вказана земельна ділянка була надана товариству в оренду на підставі Договору оренди земельної ділянки, посвідченого 20.11.2003 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Щербаковим В.З. та зареєстрованого в реєстрі за №1128 (далі - Договір оренди).
Згідно даного договору Київська міська рада на підставі власного рішення №549/709 від 26.06.2003 передала в оренду товариству земельну ділянку по вул. Саксаганського, 147/5 для будівництва, експлуатації та обслуговування прибудови до кафе-бару.
Однак в 2017 році змінився власник нежитлових приміщень (кафе-бару) по вул. Саксаганського, 147/5 у місті Києві, що розташовані на земельній ділянці кадастровий номер 80[телефон приховано]:193:0024. Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно з 24.05.2017 власником нежитлових приміщень (кафе-бару) є ТОВ «Люкстрейдінг».
Отже, законодавство, яке діяло станом на час відчуження нежитлових приміщень (кафе-бару) по вул. Саксаганського, 147/5 у місті Києві на користь нового власника, встановлювало правило, за яким перехід права (власності або користування) на земельну ділянку до нового набувача жилого будинку, будівлі або споруди відбувається в силу прямого припису закону, незалежно від волі органу, який уповноважений розпоряджатися земельною ділянкою.
З наведеного вбачається, що право землекористування ТОВ «ЛД» земельною ділянкою кадастровий номер 80[телефон приховано]:193:0024, що виникло на підставі Договору оренди, припинилося в силу закону у зв`язку із відчуженням об`єктів нерухомого майна на користь іншого власника.
Отже, якщо певна фізична чи юридична особа набула право власності на будівлю або його частину, що розташовані на орендованій земельній ділянці, то до набувача переходить як право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача, так і встановлений податковим законом обов`язок щодо сплати орендної плати.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 31.01.2018 (справа № 825/308/17) від 19.06.2018 (справа №822/2696/17), від 17.12.2019 (справа № 804/4739/16), від 27.02.2020 (справа №804/4665/18).
Таким чином, з огляду на припинення права власності ТОВ «ЛД» на нежитлові приміщення (кафе-бар) по вул. Саксаганського, 147/5 у місті Києві, припинення в силу закону його права користування земельною ділянкою кадастровий номер 80[телефон приховано]:193:0024 та договору оренди, ТОВ «ЛД» не може вважатися суб`єктом, зобов`язаним сплачувати плату за землю (орендну плату) та подавати відповідну податкову декларацію, відтак у діях товариства відсутній склад правопорушення, встановленого контролюючим органом в акті перевірки (а саме - порушення терміну подання податкової декларації з плати за землю), що свідчить про безпідставність протилежних доводів відповідача.
Відповідно до статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:
1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.
Відповідно до положень частин 1 та 2 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За наслідком здійснення аналізу оскаржуваного рішення на відповідність наведеним вище критеріям, суд, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи зазначене, суд вважає необхідним стягнути на користь позивача понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 422, 40 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 241-246, 250, 263 КАС України суд, -
в и р і ш и в:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ЛД» (01032, місто Київ, вулиця Саксаганського, будинок 147/5; код ЄДРПОУ 21701741) до Головного управління ДПС у м. Києві (04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, будинок 33/19; код ЄДРПОУ ВП 44116011) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 28.09.2023 року №607290415.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ЛД» понесені останнім судові витрати у розмірі 2 422, 40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні сорок копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Я.В. Горобцова
Горобцова Я.В.