Судові рішення

Рішення № 139410189 у справі № 520/19605/25 від 02.09.2026

Рішення від 02.09.2026 в адміністративній справі № 520/19605/25 (категорія «Стягнення податкового боргу»). Суд: Харківський окружний адміністративний суд, суддя Мар'єнко Л.М.

Справа№ 520/19605/25
СудХарківський окружний адміністративний суд
СуддяМар'єнко Л.М.
Форма рішенняРішення
Форма судочинстваАдміністративне
КатегоріяСтягнення податкового боргу
Дата ухвалення02.09.2026
Надійшло до реєстру03.09.2026
Оригіналreyestr.court.gov.ua/Review/139410189

Сторони-компанії

Лист, коли відкриється Pro

Моніторинг, сповіщення і вивантаження на всіх сайтах мережі Initask. Залиште пошту, і ми напишемо в день запуску.

Текст рішення

Харківський окружний адміністративний суд

61700, м.Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м.Харків

02 вересня 2026 року №520/19605/25

Харківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Лариси Мар`єнко, розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін у судове засідання адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу,

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , в якому просить суд: стягнути до бюджету України з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ), суму податкового боргу в загальному розмірі 114 141,69 гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до облікових даних контролюючого органу фізична особа-підприємець ОСОБА_1 має податковий борг перед бюджетом в загальному розмірі 114141,69 грн, що виник на підставі несплати узгоджених зобов`язань з податку на додану вартість, нарахованих контролюючим органом на підставі податкового повідомлення-рішення від 10.07.2024 №00/39087/24-03 та самостійно поданими платником податків податковими деклараціями. У зв`язку з тим, що вказана податкова заборгованість погашена не була, дану суму боргу позивач просить стягнути з усіх розрахункових рахунків відповідача.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 24.07.2025 року відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Представник відповідача надіслав суду відзив на позовну заяву, в якому заперечував проти заявленої суми заборгованості зі сплати податків, зазначаючи про те, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 частково виконав зобов`язання зі сплати податку на додану вартість у загальному розмірі 41000,00 гривень. Відтак вважає, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, а саму податкового боргу розрахована без урахування вже сплачених платежів.

Представник позивача надіслав суду відповідь на відзив, в якій вказав, що фактичного сплата боргу у сумі 41000,00 грн здійснена після отримання відповідачем позову та була зарахована контролюючим органом в хронологічному порядку (відповідно до п.87.9 ст.87 Податкового кодексу України) в рахунок погашення заборгованості, що виникла на підставі податкової декларації від 17.06.2024 №[номер приховано] на суму 13698,00 грн, від 16.07.2024 №[номер приховано] на суму 3505,00 грн, пені, нарахованої по ст.129 ПК України у сумі 700,19 грн, податкового повідомлення-рішення від 10.07.2024 №00/39087/24-03 від 10.07.2024 на суму 23096,81 грн. Таким чином, Головне управління ДПС у Харківській області станом на 12.08.2025 року наполягає на задоволенні позовних вимог у розмірі 73841,88 гривень.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 КАС України.

Оцінивши повідомлені позивачем та відповідачем обставини, дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Відповідач - Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (податковий номер НОМЕР_1 ), зареєстрований як суб`єкт господарювання в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 25.06.2010 року за №2480000[телефон приховано]. Основний вид діяльності за КВЕД: 10.51 Перероблення молока, виробництво масла та сиру. Інші вили діяльності за КВЕД: 10.82 Виробництво какао, шоколаду та цукрових кондитерських виробів; 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; 47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 69.10 Діяльність у сфері права; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів.

Перебуває на податкового обліку в Головному управлінні ДПС у Харківській області, Індустріальна ДПІ (Немишлянський район м.Харкова).

Судом з наданого позивачем розрахунку суми податкового боргу встановлено, що відповідач має податковий борг з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у загальній сумі 114141,69 грн, який виник внаслідок несплати узгоджених податкових зобов`язань, нарахованих:

1) податковим органом згідно податкового повідомлення-рішення від 10.07.2024 року (форми Ш) №00/39087/24-03 на суму 23844,69 грн (штрафні санкції за період фінансово-господарської діяльності 2023-2024 року), термін сплати 13.08.2024;

2) платником податків згідно самостійно поданих: податкових декларацій:

- податкової декларації №[номер приховано] від 17.06.2024 на суму 13698,00 грн, термін сплати 01.07.2024 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 16.07.2024 на суму 3505,00 грн, термін сплати 30.07.2024 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 15.08.2024 на суму 6573,00 грн, термін сплати 30.08.2024 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 13.09.2024 на суму 6594,00 грн, термін сплати 30.09.2024 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 16.10.2024 на суму 6333,00 грн, термін сплати 30.10.2024 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 15.11.2024 на суму 6575,00 грн, термін сплати 02.12.2024 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 17.12.2024 на суму 6616,00 грн, термін сплати 03.12.2024 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 15.01.2025 на суму 6603,00 грн, термін сплати 30.01.2025 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 15.02.2025 на суму 7513,00 грн, термін сплати 03.03.2025 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 15.03.2025 на суму 6471,00 грн, термін сплати 31.03.2025 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 16.04.2025 на суму 6602,00 грн, термін сплати 30.04.2025 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 16.05.2025 на суму 6602,00 грн, термін сплати 30.05.2025 року,

- податкової декларації №[номер приховано] від 15.06.2025 на суму 6612,00 грн, термін сплати 30.06.2025 року.

Сума заборгованості обліковується в інтегрованих картках платника за відповідним платежем та відповідачем у добровільному порядку не погашена.

Вирішуючи адміністративний спір, предметом якого є несплата в установлені законодавством строк податкового боргу, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Згідно п.п.16.1.3 та п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України - платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до пп.14.1.39 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України грошове зобов`язання платника податків - це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно з пп.14.1.175 цієї статті податковий борг - це сума грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

Суд зазначає, що у справах про стягнення боргу предметом доказування мають бути обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими закон пов`язує можливість стягнення боргу у судовому порядку, встановлення факту його сплати у добровільному порядку або встановлення відсутності такого факту тощо.

Відповідно до п.59.1 ст.59 ПК України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

У зв`язку з несплатою узгодженої суми податкового зобов`язання та з метою виконання вимог п.59.1 ст.59 ПКУ платнику направлено податкову вимогу форми "Ф" від 17.05.2023 №0[телефон приховано]-2040 на суму 168065,50 грн, яка направлялась на податкову адресу відповідача. Поштова кореспонденція повернулась на адресу контролюючого органу 21.06.2023 з відміткою "за закінченням терміну зберігання", що підтверджується повідомлення про вручення поштового відправлення.

Податкова вимога є дійсною, у судовому порядку не оскаржувалась, не є скасованою, зміненою або відкликаною.

Суд зазначає, що з моменту направлення вимоги борг не переривався та на час розгляду справи в повному розмірі не сплачений, що підтверджується карткою особового рахунку, яка міститься в матеріалах справи та довідкою Головного управління ДПС у Харківській області від 17.07.2025 №15442/5/20-40-13-11-13.

За таких підстав відповідач обізнаний про наявність в нього податкового боргу.

Відповідно до підпункту 57.3 статті 57 Податкового кодексу України, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.

За приписами пп.19-1.1.22 п. 19-1 ст.19-1 ПКУ погашення податкового боргу, стягнення своєчасно ненарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів здійснюють контролюючі органи.

Контроль за своєчасністю подання платниками податків передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів покладено на органи податкової служби Водночас, пп.19-1.1.34 п.19-1.1 ст.19-1 ПКУ на контролюючі органи покладено функцію застосування і своєчасного стягнення сум передбачених законом штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення податкового, валютного та іншого законодавства, контроль та дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до п.п.20.1.32, п.п.20.1.34 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право звертатися до суду, якщо платник податків перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов`язань платника податків, погашення податкового боргу), та зобов`язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені цим Кодексом; звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Згідно з п.95.1 та 95.3 ст.95 Податкового кодексу України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Приписи п.87.11 ст.87 ПКУ визначають, що орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податків - юридичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.

Поряд з цим, суд врахує те, що за змістом норм п.102.4 ст.102 ПК України у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Тобто, контролюючий орган має право звернутися до суду із позовом про стягнення податкового боргу у термін 1095 календарних днів, що починає свій облік з дня набуття грошовим зобов`язанням платника податку (як самостійно визначеного платником у поданій ним податковій звітності, так і визначеного контролюючим органом такому платнику до сплати у відповідному податковому повідомленні-рішення) статусу податкового боргу.

Вказана правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 18.05.2022 у справі №640/26239/20, яка відповідно частини 5 статті 242 КАС України підлягає застосуванню судом першої інстанції у спірних правовідносинах.

Дослідивши та проаналізувавши наявні у справі матеріали суд встановив, що сума грошових зобов`язань, визначених відповідачу контролюючим органам, є узгодженою та набула статусу податкового боргу.

Також з матеріалів справи встановлено, що відповідачем після відкриття провадження у справі сплачено податковий борг у загальному розмірі 41000,00 гривень, що підтверджується платіжними квитанціями від 24.07.2025 №547, від 23.07.2025 №546.

Представник позивача у відповіді на відзив підтвердив надходження коштів до державного бюджету, зазначивши що податковий борг у сумі 41000,00 грн зарахований в хронологічному порядку в рахунок погашення заборгованості, яка виникла на підставі податкової декларації від 17.06.2024 №[номер приховано] на суму 13698,00 грн, від 16.07.2024 №[номер приховано] на суму 3505,00 грн, пені, нарахованої по ст.129 ПК України у сумі 700,19 грн (не входить до предмету стягнення), податкового повідомлення-рішення від 10.07.2024 №00/39087/24-03 від 10.07.2024 на суму 23096,81 грн.

Суд зазначає, що представник відповідача у відповіді на відзив наполягав на стягнення податкового боргу з відповідача у сумі 73841,88 гривень, однак відповідної процесуальної заяви (про зменшення розміру позовних вимог, залишення частини позовних вимог без розгляду, закриття провадження в частині позовних вимог) суду не заявляв.

Таким чином, на час розгляду справи вказана сума податкового боргу в розмірі 73841,88 гривень, не сплачена, доказів самостійної сплати зазначеної заборгованості відповідачем до суду не надано.

Враховуючи часткову сплату відповідачем податкового боргу, беручи до уваги той факт, що відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона належними і достатніми доказами повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а відповідач належними доказами не довів факту погашення заборгованості у розмірі 73841,88 грн, суд вбачає достатньо підстав для задоволення позову в цій частині.

Витрати зі сплати судового збору розподілу не підлягають, так як позивач звільнений від його сплати на підставі пункту 27 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір".

Керуючись статтями 14, 139, 243-246, 293, 295, 296, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул.Григорія Сковороди, буд.46, м.Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про стягнення податкового боргу, - задовольнити частково.

Стягнути до бюджету України з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ), суму податкового боргу в загальному розмірі 73841 (сімдесят три тисячі вісімсот сорок одна ) гривня 88 копійок.

В задоволенні іншої частини позовних вимог, - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан на території України, у зв`язку з бойовими діями на території м.Харків та Харківської області, повний текст рішення складено 02 вересня 2026 року.

Суддя Лариса МАР`ЄНКО

Інші рішення у справі

ДатаДокументСуд
24.07.2025 Ухвала № 129071014 без тексту Харківський окружний адміністративний суд

Стежити за судами компанії

Лист на пошту, щойно в реєстрі зʼявиться нове рішення зі стороною ЄДРПОУ 34390710. Одна компанія щотижня безкоштовно, до 50 компаній щоденно на платному тарифі.

Підключити моніторинг