Судові рішення

Рішення № 139917239 у справі № 600/4069/26 від 18.09.2026

Рішення від 18.09.2026 в адміністративній справі № 600/4069/26 (категорія «Стягнення податкового боргу»). Суд: Чернівецький окружний адміністративний суд, суддя Анісімов Олег Валерійович.

Справа№ 600/4069/26 (у рішенні: 600/4069/26-а)
СудЧернівецький окружний адміністративний суд
СуддяАнісімов Олег Валерійович
Форма рішенняРішення
Форма судочинстваАдміністративне
КатегоріяСтягнення податкового боргу
Дата ухвалення18.09.2026
Надійшло до реєстру22.09.2026
Оригіналreyestr.court.gov.ua/Review/139917239

Лист, коли відкриється Pro

Моніторинг, сповіщення і вивантаження на всіх сайтах мережі Initask. Залиште пошту, і ми напишемо в день запуску.

Текст рішення

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 вересня 2026 р. м. Чернівці Справа № 600/4069/26-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу,

В С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

1.1. У поданому до суду позові Головне управління ДПС у Чернівецькій області (далі - позивач) просить стягнути з ОСОБА_1 (далі - відповідач) податковий борг на загальну суму 10800,00 грн до відповідних бюджетів.

1.2. Оскільки ця справа не належить до категорії справ, які розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження, суд, керуючись положеннями статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), враховуючи характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників, визнав за можливе розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, про що 03.08.2026 постановив ухвалу про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА АРГУМЕНТИ СТОРІН

2.1. Згідно змісту позовної заяви за відповідачем станом на день пред`явлення позову рахується податковий борг по єдиному податку з фізичних осіб на загальну суму 10800,00 грн. Наведена сума податкового боргу є в розумінні податкового законодавства України узгодженою. В добровільному порядку відповідач податковий борг не сплатив, що обумовило звернення позивача до суду із цим позовом.

2.2. Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, хоча ухвала про відкриття провадження у справі надсилалась йому за адресою місця проживання. У зв`язку з цим суд, керуючись положеннями частини 6 статті 162 КАС України, вирішує справу за наявними матеріалами.

ІІІ. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

3.1. ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) 09.12.2020 взятий на облік як фізична особа - підприємець в Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області.

3.2. 11.12.2020 відповідач подав до контролюючого органу заяву про застосування спрощеної системи оподаткування № 47244, згідно з якою з 01.01.2021 переведений на сплату єдиного податку другої групи за ставкою 20 відсотків розміру мінімальної заробітної плати.

3.3. Згідно наявного у справі розрахунку заборгованості за відповідачем рахується податковий борг по єдиному податку з фізичних осіб у загальній сумі 10800,00 грн, який нарахований відповідно до поданої заяви про застосування спрощеної системи оподаткування № 47244 від 11.12.2020 (основний платіж - 10800,00 грн; штрафні (фінансові) санкції та пеня відсутні).

3.4. У зв`язку з наявністю податкового боргу відповідачу виставлено податкову вимогу форми "Ф" від 29.03.2021 № 5712-13, яку направлено на податкову адресу відповідача рекомендованим листом з повідомленням про вручення; поштове відправлення відповідачем не отримано.

3.5. Матеріалами справи (розрахунком заборгованості, інтегрованою карткою платника, обліковими даними платника податків) підтверджено, що на день розгляду справи у суді податковий борг відповідача не погашений і становить 10800,00 грн.

ІV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ПОЗИЦІЯ СУДУ

4.1. Предметом цього спору є податковий борг, який позивач просить суд стягнути з відповідача. А тому в межах цієї справи суд має перевірити наявність такого боргу та дотримання позивачем процедури його стягнення.

4.2. Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

4.3. Пунктом 15.1 статті 15 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що платниками податків визнаються фізичні особи, які мають об`єкти оподаткування або провадять діяльність, що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом.

4.4. Підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України на платника податків покладено обов`язок сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом.

4.5. Відповідно до підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи.

4.6. Податковим боргом є сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та не погашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом (підпункт 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

4.7. Відповідно до підпункту 291.2 статті 291 ПК України спрощена система оподаткування, обліку та звітності є особливим механізмом справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою.

4.8. Пунктом 293.2 статті 293 ПК України для платників єдиного податку другої групи ставка встановлюється у фіксованому розмірі у відсотках до мінімальної заробітної плати, а пунктом 294.1 статті 294 ПК України податковим (звітним) періодом для таких платників визначено календарний рік.

4.9. Згідно з пунктом 295.1 статті 295 ПК України платники єдиного податку першої та другої груп сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця.

4.10. Органами стягнення є виключно контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 ПК України, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу у межах повноважень. Стягнення податкового боргу за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється (пункт 41.4 статті 41 ПК України).

4.11. Судом установлено, що позивач, будучи контролюючим органом, наділений компетенцією щодо адміністрування податків і зборів та вжиття заходів щодо погашення податкового боргу, в тому числі шляхом звернення до суду.

4.12. Відповідно до пункту 59.1 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

4.13. Пунктом 42.2 статті 42 ПК України визначено, що документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Відповідно до абзацу другого пункту 42.5 статті 42 ПК України, якщо пошта не може вручити платнику податків документ з причини відсутності за місцезнаходженням посадових осіб платника, їх відмови прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою у повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення.

4.14. Судом установлено, що податкова вимога форми "Ф" від 29.03.2021 № 5712-13 направлена відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення на його податкову адресу, що відповідає вимогам статті 42 ПК України, а тому вважається належним чином врученою відповідачу.

4.15. Відповідно до пункту 59.5 статті 59 ПК України у разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений у повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається). Оскільки на момент подальшого зростання заборгованості відповідачу вже було виставлено податкову вимогу, а борг погашений не був, підстав для повторного надсилання податкової вимоги в позивача не було.

4.16. Відповідно до пункту 87.11 статті 87 ПК України орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.

4.17. З урахуванням наведеного суд доходить висновку, що позивачем дотримано встановлену ПК України процедуру нарахування, узгодження та стягнення податкового боргу з відповідача, а сума боргу у розмірі 10800,00 грн станом на день розгляду справи є узгодженою та не сплаченою.

V. ВИСНОВОК СУДУ

5.1. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

5.2. Позивачем доведено суду правомірність заявлених вимог, на день розгляду справи заборгованість відповідачем не погашена, а тому, зважаючи на наведені норми законодавства та встановлені судом обставини справи, а також виходячи з конституційного принципу обов`язковості сплати податків і зборів, суд вважає, що позовні вимоги про стягнення з відповідача податкового боргу в сумі 10800,00 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

VІ. ЩОДО СУДОВИХ ВИТРАТ

6.1. Частиною 2 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про такі витрати позивача, відтак суд не стягує їх з відповідача.

6.2. Судовий збір за подання цього позову позивачем не сплачувався, оскільки відповідно до пункту 27 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору звільняються органи, що реалізують державну податкову політику, в частині стягнення сум податкового боргу.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

1. Позов Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу, задовольнити повністю.

2. Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) податковий борг у загальній сумі 10800 (десять тисяч вісімсот) грн 00 коп. до відповідних бюджетів.

У відповідності до статей 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200А, м. Чернівці, Чернівецький р-н, Чернівецька обл., 58006 код ЄДРПОУ ВП 44057187);

Відповідач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ).

Суддя О.В. Анісімов

Інші рішення у справі

ДатаДокументСуд
03.08.2026 Ухвала № 138695906 Чернівецький окружний адміністративний суд