Судові рішення

Рішення № 139984355 у справі № 500/3436/26 від 22.09.2026

Рішення від 22.09.2026 в адміністративній справі № 500/3436/26 (категорія «Стягнення податкового боргу»). Суд: Тернопільський окружний адміністративний суд, суддя Юзьків Микола Іванович.

Справа№ 500/3436/26
СудТернопільський окружний адміністративний суд
СуддяЮзьків Микола Іванович
Форма рішенняРішення
Форма судочинстваАдміністративне
КатегоріяСтягнення податкового боргу
Дата ухвалення22.09.2026
Надійшло до реєстру24.09.2026
Оригіналreyestr.court.gov.ua/Review/139984355

Сторони-компанії

Лист, коли відкриється Pro

Моніторинг, сповіщення і вивантаження на всіх сайтах мережі Initask. Залиште пошту, і ми напишемо в день запуску.

Текст рішення

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3436/26

22 вересня 2026 року м.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Юзьківа М.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Тернопільській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу, -

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача

Головне управління ДПС в Тернопільській області (далі - позивач) звернулося до суду із позовом до фізичної особи ОСОБА_1 (далі - відповідач), у якому просить ухвалити рішення, яким стягнути з фізичної особи ОСОБА_1 (дата народження - ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) податковий борг в загальній сумі 8 647,55 грн, з яких: по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування в сумі 1 102,50 грн на р/р [рахунок приховано], МФО 899998, код одержувача 37977599, код бюджетної класифікації 11010500, банк одержувача Казначейство України (ЕАП); по військовому збору, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування у сумі 228,75 грн. на р/р [рахунок приховано], МФО 899998, код одержувача 37977599, код бюджетної класифікації 11011001, банк одержувача Казначейство України (ЕАП); по платежу податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власником об`єктів житлової нерухомості в сумі 7 316,30 грн на р/р UA86999980314090617000019751, МФО 899998, код одержувача 37977599 код бюджетної класифікації18010300, банк одержувача Казначейство України (ЕАП).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області як платник податків, та згідно з довідкою про наявність податкового боргу у відповідача наявний податковий борг перед бюджетами та державними цільовими фондами, який не був сплачений добровільно. У зв`язку з цим позивач просить стягнути вказаний податковий борг у судовому порядку.

Відповідач у встановлений судом строк правом на подання відзиву на позов та доказів на його обґрунтування не скористався.

Рух справи у суді

Ухвалою суду від 03.06.2026 відкрито провадження у справі та вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників адміністративної справи. Встановлено відповідачу 15-денний строк для подання відзиву на позовну заяву.

Копію ухвали про відкриття спрощеного провадження від 03.06.2026 направлено відповідачу 03.06.2026 на адресу зареєстрованого місця проживання відповідача проте відправлення не вручене під час доставки, а повернулося до суду з відміткою працівників АТ "Укрпошта" "адресат відсутній" (арк. справи 41 ).

Враховуючи норми статті 130 Кодексу адміністративного судочинства України, Тернопільський окружний адміністративний суд повідомив про відкриття провадження у справі відповідача ОСОБА_1 , опублікувавши оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України.

Ухвалою суду від 13.07.2026 строк розгляду адміністративної справи було продовжено на 1 (один) місяць.

Копія ухвали про продовження процесуального строку розгляду справи від 13.07.2026 направлена відповідачу 13.07.2026 на адресу зареєстрованого місця проживання відповідача проте відправлення не вручене під час доставки, а повернулося до контролюючого органу з відміткою працівників АТ "Укрпошта" "адресат відсутній" (арк. справи 46).

Таким чином, судом вжито вичерпні заходи щодо повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі щодо стягнення податкового боргу.

Відповідно до частини другої статті 44 КАС України учасники справи зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Водночас, до повноважень адміністративних судів не віднесено встановлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб, або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому примірники повідомлень про вручення рекомендованої кореспонденції, повернуті органами зв`язку з позначками за закінченням встановленого строку зберігання, адресат вибув, адресат відсутній і тому подібних, з урахуванням конкретних обставин справи, можуть вважатися належними доказами виконання адміністративним судом обов`язку щодо повідомлення учасників судового процесу про вчинення цим судом певних процесуальних дій.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду від 04.04.2019 у справі № 820/5676/17.

Оскільки адреса, за якою надіслана судом ухвала відповідачу є зареєстрованим місцем проживанням відповідача, суд вважає, що відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи.

Враховуючи не подання відзиву відповідачем, а також ціну позову, суд розглядає справу за наявними матеріалами.

Фактичні обставини справи, встановлені судом

Матеріали справи містять копії інтегрованої картки платника податків, акту перевірки №16685/19-00-24-05/2814501129 від 18.12.2024 року, розрахунку штрафних (фінансових) санкцій, податкового повідомлення-рішення від 20.01.2025 року №0[телефон приховано], податкового повідомлення-рішення від 20.01.2025 року № 0[телефон приховано], податкової вимоги форми "Ф" від 15.10.2024 року №0[телефон приховано]-1900, детального розрахунку суми податкового боргу до податкової вимоги форми "Ф" від 01.09.2022 року №0293837-2407-1918, розрахунку суми позовних вимог по податку на доходи фізичних осіб та розрахунку суми позовних вимог по військовому збору, довідки про наявність податкового боргу у відповідача станом на 11.05.2026 року, доказів направлення вказаних документів відповідачу.

Згідно з довідкою про наявність податкового боргу, у відповідача наявний податковий борг перед бюджетами та державними цільовими фондами в сумі 8 647,55 грн., в тому числі:

- по платежу податок на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування в сумі - 1 102,50 грн.;

- по платежу військовий збір, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування - 228,75 грн ;

- по платежу податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власником об`єктів житлової нерухомості - 7316,30 грн. (арк. справи 11).

Контролюючим органом в період з 11.12.2024 по 17.12.2024 проводилася документальна позапланова невиїзна перевірка щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати до бюджету податку на доходи фізичних осіб та військового збору фізичної особи-платника податків ОСОБА_1 за період з 01.01.2023 року по 31.12.2023 року.

Актом перевірки №16685/19-00-24-05/ НОМЕР_1 від 18.12.2024 року, встановлено порушення підпункту 49.18.4 пункту 49.18 статті 49, підпункту "в" пункту 176.1 статті 176, пунту 179.1 статті 179 Податкового Кодексу України, а саме неподання декларації про майновий стан і доходи за 2020 рік, підпункту 164.2.10 пункту 164.2 статті 164, підпункту 174.2.2 пункту 174.2, пункту 174.3 статті 174 Податкового кодексу України, внаслідок чого, проведеною перевіркою донараховано податку на доходи фізичних осіб за результатами річного декларування у 2020 році, та пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України, внаслідок чого, проведеною перевіркою донараховано військового збору за результатами річного декларування за 2020 рік (арк. Справи 18-21).

Вказаний акт перевірки №16685/19-00-24-05/2814501129 від 18.12.2024 року надсилався контролюючим органом на місця проживання фізичної особи, проте відправлення не вручене під час доставки, а повернулося до контролюючого органу з відміткою працівників АТ "Укрпошта" "за закінченням терміну зберігання" (арк. справи 18-24).

На підставі акту перевірки №16685/19-00-24-05/2814501129 від 18.12.2024 року, відповідачу було винесено податкові повідомлення-рішення від 20.01.2025 року № 0[телефон приховано] на суму 762,50 грн., яким нараховано податок на доходи фізичних осіб, від 20.01.2025 року № 0[телефон приховано] на суму 340,00грн. та від 20.01.2025 року № 0[телефон приховано] на суму 228,75 якими нараховано військовий збір (арк. справи 23-24).

Заборгованість по платежу податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власником об`єктів житлової нерухомості виникла у зв`язку з несплатою узгоджених податкових зобов`язань нарахованих відповідно до податкових повідомлень-рішень: від 01.09.2022 року №0293837-2407-1918 на суму 384,00 грн; від 20.03.2023 року №0253176-2407-1918 на суму 416,00 грн; від 26.03.2024 року №0125652-2407-1918-UA6104049[телефон приховано] па суму 2 150,70 грн; від 11.04.2023 року №0320069-2407-1918 на суму 2 086,50 грн; від 30.03.2025 року №0223471-2407-1918-UA6104049[телефон приховано] на суму 2 279,10 грн.

Вказані податкові повідомлення-рішення направлялись контролюючим органом за зареєстрованим місцем проживання фізичної особи-відповідача, проте відправлення не вручене під час доставки, а повернулося до відправника з відміткою працівника АТ "Укрпошта" "за закічненням терміну зберігання" (арк. справи 25).

Відповідачу виставлялась податкова вимога форми "Ф" від 15.10.2024 року №0[телефон приховано]-1900, з часу виставлення якої податковий борг відповідача не переривався, яка надсилалась Головним управлінням ДПС у Тернопільській області на місцем зареєстрованого проживання відповідача, проте повернута відділенням поштового зв`язку без вручення адресату, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи (арк. справи 16).

Доказів щодо скасування та оскарження вказаних податкових повідомлень-рішень, податкової вимоги матеріали справи не містять, як і не містять доказів погашення податкового боргу на час вирішення справи судом.

Мотивувальна частина

Стаття 67 Конституції України передбачає, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України (далі - ПК України) платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України податковий борг - сума грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений ПК України строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

В пункті 57.3 статті 57 Податкового кодексу України зазначено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також неню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.

Відповідно до п.п.266.1.1 та п.п.266.1.2 п.266.1 ст.266 ПК України платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. Визначення платників податку в разі перебування об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості у спільній частковій або спільній сумісній власності кількох осіб: якщо об`єкт житлової та/або нежитлової нерухомості перебуває у спільній частковій власності кількох осіб, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку; якщо об`єкт житлової та/або нежитлової нерухомості перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділений в натурі, платником податку є одна з таких осіб-власників, визначена за їх згодою, якщо інше не встановлено судом; якщо об`єкт житлової та/або нежитлової нерухомості перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб і поділений між ними в натурі, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку.

Підпунктами 266.2.1 п.266.2 та пп. 266.3.1 п.266.3 передбачено, що об`єктом оподаткування податком на нерухоме майно є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка. Базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.

Обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості. Обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості. Обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку (п.п.266.7.1 п.266.7 ст.266 ПК України).

Згідно пп.266.6.1. п.266.1 ст. 266 ПК України базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.

Податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку, обчисленого згідно з підпунктом 266.7.1 пункту 266.7 цієї статті, та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком) (п.п.266.7.2 н.266.7 ст.266 ПК України).

Сума нарахованого податкового зобов`язання підлягає сплаті фізичними особами протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення відповідно до п.266.10 ст.266 ПК України.

Податкові повідомлення-рішення, на підставі яких виник податковий борг, надіслані контролюючим органом за адресою платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення відповідачем не були оскаржені ні в адміністративному, ні в судовому порядку, а тому грошові зобов`язання визначені в них, вважаються узгодженими.

Виконанням податкового обов`язку згідно з п.38.1. ст.38 ПК України є сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Згідно п. 59.1 ст. 59 ПК України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Податковим органом відповідачу виставлялась та була надіслана на місце проживання відповідача податкова вимога про сплату податкового боргу, з часу виставлення якої податковий борг не переривався, який у добровільному порядку сплачено не було. Однак, податкова вимога повернулась до податкового органу, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення зі вкладенням, яке міститься в матеріалах справи.

Відповідно до ст. 45 ПК України, платник податків - фізична особа зобов`язаний визначити свою податкову адресу. Податковою адресою платника податків - фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі.

Згідно з п. 42.2 ст. 42 ПК України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

На момент розгляду справи у суді податкова вимога не оскаржувалася, а тому вважається належним чином вручена та є узгодженою.

Пунктом 87.1 ст. 87 ПК України передбачено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти.

Відповідно до п. 102.4 ст. 102 ПК України, у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, крім випадків, передбачених абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу.

З даним позовом податковий орган звернувся до суду 27.05.2026 а тому, враховуючи вказані норми законодавства, суд вважає що позивачем не пропущено строк давності, визначений статтею 102 ПК України .

Згідно з пунктом 87.11 статті 87 ПК України, орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи.

На підставі вказаного, суд встановив, що за відповідачем рахується податковий борг по єдиному податку з фізичних осіб, по військовому збору та по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власником об`єктів житлової нерухомості, який підлягає стягненню в судовому порядку.

Висновки за результатами розгляду справи

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням встановлених у справі обставин, позивач довів суду правомірність заявлених вимог, а тому позов підлягає задоволенню повністю.

Судові витрати

У відповідності до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 72, 73, 77, 90, 241, 250, 257 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Тернопільській області до ОСОБА_1 задовольнити повністю.

Стягнути з фізичної особи ОСОБА_1 (дата народження - ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) податковий борг в загальній сумі 8647,55 (вісім тисяч шістсот сорок сім гривень п`ятдесят п`ять копійок), з яких: 1 102,50 (тисячу сто дві гривні п`ятдесят копійок) по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, на р/р [рахунок приховано], МФО 899998, код одержувача 37977599, код бюджетної класифікації 11010500, банк одержувача Казначейство України (ЕАП); 228,75 (двісті двадцять вісім гривень сімдесят п`ять копійок) по військовому збору, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, на р/р [рахунок приховано], МФО 899998, код одержувача 37977599, код бюджетної класифікації 11011001, банк одержувача Казначейство України (ЕАП); 7 316 (сім тисяч триста шістнадцять гривень тридцять копійок) по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості на р/р [рахунок приховано], МФО 899998, код одержувача 37977599, код бюджетної класифікації 18010300, банк одержувача Казначейство України (ЕАП).

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Повне судове рішення складено 22 вересня 2026 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46003 код ЄДРПОУ: 44143637);

відповідач:

- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 РНОКПП: НОМЕР_1 ).

Головуючий суддя Юзьків М.І.

Інші рішення у справі

ДатаДокументСуд
13.07.2026 Ухвала № 138155300 Тернопільський окружний адміністративний суд
03.06.2026 Ухвала № 137077277 Тернопільський окружний адміністративний суд

Стежити за судами компанії

Лист на пошту, щойно в реєстрі зʼявиться нове рішення зі стороною ЄДРПОУ 44143637. Одна компанія щотижня безкоштовно, до 50 компаній щоденно на платному тарифі.

Підключити моніторинг