ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 вересня 2026 року 16:00 год справа № 380/20049/26
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Морської Галини Михайлівни, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Львівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Лефт Промторг», ОСОБА_1 про встановлення тимчасового обмеження у праві виїзду за межі території України, -
в с т а н о в и в :
Головне управління ДПС у Львівській області (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Лефт Промторг» (аділ - відповідач 1), ОСОБА_1 (далі - відповідач 2), в якому просить встановити тимчасове обмеження у праві виїзду за межі території України керівнику ТОВ "ЛЕФТ ПРОМТОРГ" - ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» є платником податків і зборів, передбачених Податковим кодексом України. Згідно з відомостями з ЄДР, керівником ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» є ОСОБА_1 . Згідно інтегрованої картки платника податків та довідки про заборгованість № 2682/13-01-13-02 від 08.09.2026 податковий борг Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» перед бюджетом станом на 08.09.2026 становить 1 241 479,42 грн. Зазначена заборгованість виникла в результаті визначених контролюючим органом податкових зобов`язань, але не сплачених у встановлений Податковим кодексом України строк, що підтверджується карткою особового рахунку та рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27.05.2026 у справі №380/4214/26 про стягнення коштів в розмірі 1241479,42 грн. Позивач зазначає про відсутність непогашених зобов`язань держави перед ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» щодо повернення помилково та/або надміру сплачених грошовий зобов`язань. Також позивач зазначає про відсутність непогашеного зобов`язання держави перед ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» у вигляді бюджетного відшкодування ПДВ. Вказує, що податкову вимогу №0[телефон приховано]-1301 від 25.12.2025 надіслано рекомендованим листом з повідомленням врученням, проте була повернута без вручення з відміткою «за закінченням терміну зберігання» та згідно з пунктом 42.5 статті 42 Податкового кодексу України податкова вимога вважається належним чином врученою 25.12.2025. Отже, податковий борг ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» не було погашено протягом 240 календарних днів з моменту вручення податкової вимоги, у зв`язку із чим, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Ухвалою суду від 23.09.2026 відкрите провадження в адміністративній справі, визначено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (у письмовому провадженні), з урахуванням особливостей визначених статтею 289-2 Кодексу адміністративного судочинства України, а також встановлено відповідачам строк на подання відзиву на позовну заяву.
Судом констатовано відсутність у відповідача ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» електронного кабінету в підсистемі Електронний суд ЄСІТС, що підтверджується відповіддю № 40395797.
У встановлений судом строк, відповідачі правом на подання відзиву на позовну заяву не скористалися, про розгляд справи були повідомлені належним чином шляхом надсилання копії ухвали суду від 23.09.2026 про відкриття провадження у справі, а також копій позовної заяви та доданих до неї документів на електронну пошту, а також за відомим суду номером телефону, про що посадовою особу суду складено відповідні довідки та шляхом розміщення оголошення на офіційному веб порталі Судової влади.
Враховуючи належне повідомлення сторін по справі, зважаючи на стислі строки розгляду даної категорії справ, судом здійснено розгляд справи в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження, з урахуванням особливостей визначених статтею 289-2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» (далі - ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ») з 24.03.2020 зареєстроване як юридична особа, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області. Основний вид діяльності за КВЕД: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
Відповідно до відповіді з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 23.09.2026 №3366211, станом на 23.09.2026 керівником ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» є ОСОБА_1 .
Згідно з довідкою про суми податкового боргу платника податків від 08.09.2026 №2682/13-01-13-02-12 за ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» станом на 08.09.2026 рахується податкова заборгованість в сумі 1241479,42 грн., в тому числі: в розмірі 1015749,34 грн. з ПДВ з ввезених товарів (крім лікар.засоб); 225730,08 грн мито на товари, що ввозяться суб`єктами підприємницької діяльності.
З метою погашення податкового боргу контролюючим органом сформовано податкову вимогу форми «Ю» №0[телефон приховано]-1301 від 29.10.2025, та надіслано на адресу ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ», зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: м.Львів, вул.Героїв УПА, буд.73.
Однак, поштове відправлення №8243401141250 повернулося на адресу податкового органу з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
Відповідно до п. 42.1, 42.2 ст. 42 Податкового кодексу України податкові повідомлення - рішення, податкові вимоги або інші документи, адресовані контролюючим органом платнику податків, повинні бути складені у письмовій формі, відповідним чином підписані та у випадках, передбачених законодавством, завірені печаткою такого контролюючого органу. Документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному п.42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Відтак, з урахуванням вимог пункту 42.4 статті 42 Податкового кодексу України податкова вимога вважається врученою для ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ».
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27.05.2026 у справі №380/4214/26, яке набрало законної сили 29.06.2026, стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Лефт Промторг" (код ЄДРПОУ 43577699, адреса: 79041, Львівська обл., м. Львів, вул. Героїв УПА, буд. 73) до бюджету податковий борг у сумі 1241479 грн (один мільйон двісті сорок одна тисяча чотириста сімдесят дев`ять) грн. 42 коп.
Відповідно до службових записок відсутні непогашені зобов`язання держави перед ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» щодо повернення помилково та/або надміру сплачених грошовий зобов`язань, та у вигляді бюджетного відшкодування ПДВ.
У зв`язку з наявністю у ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» податкового боргу у розмірі 1241479,42 грн., та непогашення заборгованості протягом 240 календарних днів з дати вручення податкової вимоги про сплату податкового боргу, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Вирішуючи адміністративний спір по суті, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 33 Конституції України кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишити територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.
Згідно з частиною 1 статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі -ПК України).
Відповідно до п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України (далі - ПК України), до обов`язків платника податків входить сплата належних сум податків і зборів у встановлені законами терміни.
Згідно з п.36.1 ст.36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Податковим кодексом, законами з питань митної справи.
Відповідно до п.38.1 ст.38 ПК України, виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Згідно із п.п.14.1.175 п.14.1. ст.14 ПК України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений ПК України строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному ПК України.
Підпунктом 20.1.35-2 пункту 20.1 статті 20 ПК України встановлено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право звертатися до суду щодо встановлення тимчасового обмеження у праві виїзду керівників юридичних осіб або постійних представництв нерезидентів-боржників за межі України у разі невиконання податкового обов`язку щодо сплати грошових зобов`язань, що призвело до виникнення у такої юридичної особи або постійного представництва нерезидента податкового боргу.
Відповідно до пункту 87.13 статті 87 ПК України, у разі несплати протягом 240 календарних днів з дня вручення платнику податків податкової вимоги суми податкового боргу, що перевищує 1 мільйон гривень, контролюючий орган може звернутися до суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника за межі України - до погашення такого податкового боргу.
Вимоги абзацу першого цього пункту не застосовується у разі наявності зобов`язання держави щодо повернення юридичній особі або постійному представництву нерезидента-боржника помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, бюджетного відшкодування податку на додану вартість, якщо загальна сума непогашеної заборгованості держави перед боржником дорівнює або перевищує суму податкового боргу такого боржника.
Тимчасове обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника за межі України встановлюється як забезпечувальний захід виконання судового рішення або рішення керівника контролюючого органу про стягнення суми податкового боргу.
Згідно з пунктом 87.14 статті 87 ПК України закінчення дії тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника здійснюється у разі погашення суми податкового боргу, зазначеної у рішенні суду, у зв`язку з якою було застосовано таке обмеження, або у разі отримання інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про зміну керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника, або у разі початку судових процедур у справах про банкрутство стосовно такого боржника.
Особливості провадження у справах за адміністративними позовами з приводу тимчасового обмеження права громадян України на виїзд за межі території України визначені у статті 289-2 КАС України, частиною першою якої установлено, що у разі невиконання у встановлені Податковим кодексом України строки обов`язку щодо сплати грошових зобов`язань юридичною особою або постійним представництвом нерезидента, що призвело до виникнення податкового боргу (заборгованості) у сумі, що перевищує 1 мільйон гривень, та якщо такий податковий борг не сплачено протягом 240 календарних днів з дня вручення платнику податків податкової вимоги, податковим органом подається до суду за основним місцем реєстрації юридичної особи або постійного представництва нерезидента позовна заява про застосування судом тимчасового обмеження керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника у праві виїзду за межі території України.
Системний аналіз положень пункту 87.13 статті 87 ПК України та частини першої статті 289-2 КАС України дає підстави для висновку, що у контролюючого органу виникає право на звернення до адміністративного суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи боржника за межі України після спливу 240 календарних днів з дня вручення такому платнику податків податкової вимоги на суму податкового боргу, що перевищує 1 мільйон гривень.
Аналогічний правовий висновок висловлено у постанові Верховного Суду від 31.03.2025 у справі № 160/5655/22.
З матеріалів справи судом встановлено, що за платником податків - Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» (код ЄДРПОУ 43577699) обліковується податкова заборгованість у розмірі 1241479,42 грн, що складається із ПДВ з ввезених товарів та мита на товари, що ввозяться суб`єктами підприємницької діяльності.
З метою погашення податкового боргу позивач надіслав ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» податкову вимогу форми "Ю" №0[телефон приховано]-1301 від 29.10.2025, яка не оскаржена і не виконана, що встановлено рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27.05.2026 у справі № 380/4214/26, яке набрало законної сили.
Податкова вимога форми "Ю" №0[телефон приховано]-1301 від 29.10.2025 залишилася без виконання, податковий борг відповідачем-1 не погашено. Податковий борг відповідача-1 з цього часу не переривався.
Докази вчинення будь-яких дій, спрямованих на погашення податкового боргу ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» в матеріалах справи відсутні.
За правилами статті 59 ПК України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення (п.59.1 ст.59 ПК України).
Податкова вимога разом з детальним розрахунком суми податкового боргу надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання (п. 59.3 ст. 59 ПК України).
У зв`язку з несплатою податкового боргу в добровільному порядку Головне управління ДПС у Львівській області зверталось до суду із позовом про стягнення податкового боргу, та рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27.05.2026 у справі № 380/4214/26, яке набрало законної сили, позовні вимоги контролюючого органу були задоволені.
Однак, не зважаючи на вжиті контролюючим органом заходи, податковий борг ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» не було погашено протягом 240 календарних днів з моменту вручення податкової вимоги, протилежного матеріали справи не містять.
З огляду на встановлений факт наявності у ТОВ «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» податкового боргу в сумі, що перевищує 1 мільйон гривень, і непогашення суми такого податкового боргу протягом 240 днів з дня вручення товариству податкової вимоги, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування судом тимчасового обмеження керівника вказаної юридичної особи - ОСОБА_1 у праві виїзду за межі території України до погашення суми податкового боргу.
Отже, на підставі викладеного суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є доведеними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
При цьому, суд також враховує що обмеження у праві виїзду за межі території України є забезпечувальним заходом, який має тимчасовий характер і відповідно до п. 87.14 ст. 87 ПК України закінчення дії тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника здійснюється у разі погашення суми податкового боргу, зазначеної у рішенні суду, у зв`язку з якою було застосовано таке обмеження, або у разі отримання інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про зміну керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника, або у разі початку судових процедур у справах про банкрутство стосовно такого боржника.
Отже, оскільки обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи за межі території України пов`язано з наявністю певних обставин, суд вважає за необхідне визначити в рішенні суду межі застосування такого заходу, а саме, суд вказує, що застосований забезпечувальний захід у вигляді обмеження у праві виїзду за межі території України зберігає чинність до моменту погашення податкової заборгованості або до настання інших обставин, зазначених в п. 87.14 ст. 87 ПК України.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, розподіл судових витрат відповідно до ст.139 КАС України судом не проводиться.
Керуючись статтями 241- 246, 255, 270-272, 289-2 КАС України, суд
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Встановити тимчасове обмеження у праві виїзду керівника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕФТ ПРОМТОРГ» (місцезнаходження: 79041, Львівська область, м.Львів, вул.Героїв УПА, буд.73; код ЄДРПОУ 43577699) - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 ) за межі України до погашення податкового боргу в розмірі 1241479 (один мільйон двісті чорок одна тисяча чотириста сімдесят дев`ять) грн 42 коп або настання інших обставин, передбачених пунктом 87.14 статті 87 Податкового кодексу України.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 289-2 КАС України, протягом десяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 25.09.2026.
Суддя Морська Галина Михайлівна