Судові рішення

Постанова № 140164102 у справі № 160/21846/25 від 28.09.2026

Постанова від 28.09.2026 в адміністративній справі № 160/21846/25 (категорія «Адміністрування окремих податків, зборів, платежів»). Суд: Третій апеляційний адміністративний суд, суддя Круговий О.О.

Справа№ 160/21846/25
СудТретій апеляційний адміністративний суд
СуддяКруговий О.О.
Форма рішенняПостанова
Форма судочинстваАдміністративне
КатегоріяАдміністрування окремих податків, зборів, платежів
Дата ухвалення28.09.2026
Надійшло до реєстру30.09.2026
Оригіналreyestr.court.gov.ua/Review/140164102

Лист, коли відкриється Pro

Моніторинг, сповіщення і вивантаження на всіх сайтах мережі Initask. Залиште пошту, і ми напишемо в день запуску.

Текст рішення

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 вересня 2026 року м. Дніпро справа № 160/21846/25

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Малиш Н.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.03.2026 (суддя суду першої інстанції Сліпець Н.Є.), прийняте в порядку письмового провадження в м. Дніпрі, в адміністративній справі №160/21846/25 за позовом ОСОБА_1 до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В :

25.09.2026 ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила:

- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення: №2698614-2417-0486- НОМЕР_1 від 18.11.2024 року, №0[телефон приховано]-0482-UA1206017[телефон приховано] від 17.01.2025 року, №1662362-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025 року, №1662368-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025 року, №1662355-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025 року, №1662369-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025 року, №1662361-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025 року, №1662356-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025 року, №1662370-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025 року, №1662359-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025 року, винесені Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити з Державного реєстру обтяжень відповідний запис про встановлення податкової застави на рухоме майно ОСОБА_1 , оформлений на підставі акту опису майна у податкову заставу.

Адміністративний позов обґрунтований тим, що Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийняті податкові повідомлення-рішення за якими визначено податкове зобов`язання за платежем: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізособами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості за податковий період 2022-2024 роки на загальну суму 92 086,45 грн. Позивач вважає вказані податкові повідомлення-рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки факт вручення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень нічим не підтверджено. Отже, зважаючи на пропуск Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області строків визначення податкового зобов`язання із податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, пропуск строків їх надсилання, на підставі п. 102.1 ст. 102 ПК України, вважає, що є вільною від такого грошового зобов`язання. Таким чином, прийняті відповідачем-2 податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню через пропуск строків їх надсилання. Крім того, зазначила, що сумарна площа об`єктів житлової нерухомості, які їй належать на праві власності, становить 88,5 кв.м., що не перевищує граничну оподатковувану площу 180 кв.м., визначену ПК України. При цьому, вона не здійснює підприємницької діяльності, не передає об`єкти нерухомості в лізинг, позичку та не отримує доходу від їх використання. Відтак, враховуючи фактичну площу житлової нерухомості та її виключно приватне використання, у неї виникає повне право на звільнення від сплати податку відповідно до пп. 266.4.1 ПК України. Додатково звертала увагу суду, що з відповіді управління на адвокатський запит їй стало відомо, що за нею обліковується податковий борг по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в сумі 86 773,19 грн, у зв`язку з чим, відповідачем-2 зареєстрована податкова застава в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна від 15.05.2025, тому у зв`язку з протиправністю винесення податкових повідомлень-рішень, вважає, що підлягає виключенню з Державного реєстру обтяжень відповідний запис про встановлення податкової застави на рухоме майно, оформлений на підставі акту опису майна у податкову заставу.

Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 13.03.2026 задовольнив позовні вимоги ОСОБА_1 частково. Визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №1662362-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік на суму 720,92 грн, №1662368-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік на суму 763,96 грн, №1662355-24165-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2022 рік на суму 451,10 грн, №1662361-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік на суму 464,98 грн та №1662369-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік на суму 492,74 грн. У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовив.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду скасувати та в частині задоволення позову та ухвалити в цій частині нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що з огляду на вищевикладене, на об`єкт житлової нерухомості (домоволодіння), який належить ОСОБА_1 та розташований за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 861,9 кв. м, право власності з 01.12.2021 податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2023-2024 рр. не нараховувався, але на виконання абз. «б`пп. 266.7.1. п.266.7 ст.266 ПКУ його загальна площа включена до сумарної загальної площі об`єктів житлової нерухомості. Відповідно п.п.266.4.3. п. 266.4. ст..266 ПКУ пільги з податку, передбачені п.п 266.4.1 та 266.4.2 п.266.4. ст.266 для фізичних осіб не застосовуються до об`єкта/об`єктів оподаткування, якщо площа такого/таких об`єкта/ об`єктів перевищує п`ятикратний розмір неоподатковуваної площі, встановленої підпунктом 266.4.1 п.266.4. ст.266. Керуючись пп. 266.7.1 п. 266.7 ст. 266 та пп.266.10.3 п.266.10 ст. 266 ПКУ ГУ ДПС в автоматичному режимі сформовано ППР з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2022-2024 рр. на загальну суму 2 893,70 грн., а саме: ППР за 2022 №1662355-24165-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025 на суму 451,10грн., ППР за 2023 №1662362-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025року на суму 720,92 грн., №1662361-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025 на суму 464,98грн.; ППР за 2024 №1662368-2416-0482- UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025року на суму 763,96грн., №1662369-2416-0482- UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025 на суму 492,74гривень.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом встановлено, що відповідно даних інформаційно-комунікаційної системи ДПС ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області як платник податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна у власності ОСОБА_1 перебувають об`єкти житлової та нежитлової нерухомості, а саме:

- цілісний майновий комплекс, який розташований за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 1142,9 кв.м., право власності з 29.01.2022;

- комплекс, який розташований за адресою: АДРЕСА_3 , загальною площею 1051 кв.м., право власності з 29.06.2023;

- нежитлове приміщення, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_4 , загальною площею 20,3 кв.м., право власності з 23.12.2016;

- житловий будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_5 , загальною площею 53,8 кв.м., право власності з 12.08.2021;

- квартира, яка розташована за адресою: АДРЕСА_6 , загальною площею 34,7 кв.м., право власності з 13.07.2009;

- домоволодіння, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 861,9 кв.м., право власності з 01.12.2021;

- нежитлова будівля, яка розташована за адресою: АДРЕСА_7 , загальною площею 206,1 кв.м., право власності з 29.01.2009;

- комплекс, який розташований за адресою: АДРЕСА_5 , інформація про загальну площу в Реєстрі відсутня, право власності з 14.07.2008;

- житловий будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_8 , інформація про загальну площу в Реєстрі відсутня, право власності з 04.09.2012.

За висновками податкового органу окремі об`єкти нерухомості, відповідно до вимог пп. 266.7.2 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України є об`єктами оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у зв`язку з чим Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийняті податкові повідомлення-рішення від 18.11.2024, від 17.01.2025 та від 19.06.2025, якими визначено суму податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за період 2022-2024 роки, а саме:

1) за комплекс, який розташований за адресою: АДРЕСА_3 , загальною площею 1051 кв.м., право власності з 29.06.2023:

- податкове повідомлення-рішення №2698614-2417-0486-UA1202001[телефон приховано] від 18.11.2024, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік у розмірі 30 807,44 грн;

- податкове повідомлення-рішення №0[телефон приховано]-0482-UA1202001[телефон приховано] від 17.01.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік у розмірі 55 965,75 грн;

2) за житловий будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_5 , загальна площа 53,8 кв.м:

- податкове повідомлення-рішення №1662362-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік у розмірі 720,92 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662368-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік у розмірі 763,96 грн;

3) за квартиру, яка розташована за адресою: АДРЕСА_6 , загальна площа 34,7 кв.м.:

- податкове повідомлення-рішення №1662355-24165-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2022 рік у розмірі 451,10 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662361-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік у розмірі 464,98 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662369-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік у розмірі 492,74 грн;

4) за нежитлове приміщення, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_4 , загальна площа 20,3 кв.м.:

- податкове повідомлення-рішення №1662356-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2022 рік у розмірі 1319,50 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662359-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік у розмірі 1020,08 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662370-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік у розмірі 1080,98 грн.

Вказані податкові повідомлення-рішення були направлені ОСОБА_1 засобами поштового зв`язку з рекомендованим повідомленням про вручення за адресою: АДРЕСА_9 , проте поштові відправлення повернулися до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з відміткою «за закінченням терміну зберігання», що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення та конвертами, копії яких наявні в матеріалах справи.

Отже, спір між сторонами виник з підстав обґрунтованості нарахування відповідачем суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2022 - 2024 роки.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що під час розгляду справи судом встановлено та не заперечувалось сторонами, що позивач є власником об`єктів житлової нерухомості, а саме:

житлового будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_5 , загальної площею 53,8 кв.м; квартири, яка розташована за адресою: АДРЕСА_6 , загальною площею 34,7 кв.м. Отже, сумарна площа вказаних об`єктів складає 88,5 кв.м, що є значно меншою за визначений розмір пільги для власників об`єктів житлової нерухомості різних типів. З урахуванням зазначеного, відповідач-2 мав розрахувати позивачу суму податку на нерухомість у спірний період 2022-2024 роки щодо нерухомого майна, зокрема, квартири загальною площею 34,7 кв.м. та житлового будинку, загальною площею 53,8 кв.м., з урахуванням пільг з податку на нерухомість, передбачених пп. 266.4.1 п. 266.4 ст. 266 ПК України. Таким чином, оскільки загальна площа належного позивачу житлового майна - квартири та житлового будинку не перевищує 180 кв.м., то, відповідно, нарахування позивачу податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості за 2022 - 2024 роки є протиправним.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються нормами Податковим кодексом України (далі - ПК України).

Підпунктом 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України визначено, що платник податку зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно із п. 36.1 - 36.3 ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.

За змістом п. 10.1 ст. 10, п. 265.1 ст. 265 ПК України податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та плата за землю є податком на майно та належать до місцевих податків.

Стаття 266 ПК України регулює питання, пов`язані з податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Так, згідно із пп. 266.1.1 п. 266.1 ст. 261 ПК України платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка (пп. 266.2.1 п. 266.1 ст. 266 ПК України).

Відповідно до пп. 14.1.129-1 п. 14.1 ст. 14 ПК України об`єкти нежитлової нерухомості - будівлі, їх складові частини, що не є об`єктами житлової нерухомості.

До об`єктів нежитлової нерухомості відносяться: а) будівлі готельні - готелі, мотелі, кемпінги, пансіонати, ресторани та бари, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, будинки відпочинку; б) будівлі офісні - будівлі фінансового обслуговування, адміністративно-побутові будівлі, будівлі для конторських та адміністративних цілей; в) будівлі торговельні - торгові центри, універмаги, магазини, криті ринки, павільйони та зали для ярмарків, станції технічного обслуговування автомобілів, їдальні, кафе, закусочні, бази та склади підприємств торгівлі й громадського харчування, будівлі підприємств побутового обслуговування; г) гаражі - гаражі (наземні й підземні) та криті автомобільні стоянки; ґ) будівлі промислові та склади; д) будівлі для публічних виступів (казино, ігорні будинки); е) господарські (присадибні) будівлі - допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо; є) інші будівлі.

В силу положень пп. 266.3.1 ст. 266 цього ж кодексу базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.

Відповідно до положення пп. 266.3.2 п. 266.3 ст. 266 ПК України база оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.

Ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування (пп. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 ПК України).

Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року (пп. 266.6.1 п. 266.6 ст. 266 ПК України).

Згідно із пп. 266.7.1 п. 266.7 ст. 266 ПК України обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості у такому порядку:

а) за наявності у власності платника податку одного об`єкта житлової нерухомості, в тому числі його частки, податок обчислюється, виходячи з бази оподаткування, зменшеної відповідно до підпунктів «а» або «б» підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та відповідної ставки податку;

б) за наявності у власності платника податку більше одного об`єкта житлової нерухомості одного типу, в тому числі їх часток, податок обчислюється виходячи із сумарної загальної площі таких об`єктів, зменшеної відповідно до підпунктів «а» або «б» підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та відповідної ставки податку;

в) за наявності у власності платника податку об`єктів житлової нерухомості різних видів, у тому числі їх часток, податок обчислюється виходячи із сумарної загальної площі таких об`єктів, зменшеної відповідно до підпункту «в» підпункту 266.4.1 пункту 266.4 цієї статті, та відповідної ставки податку;

г) сума податку, обчислена з урахуванням підпунктів «б» і «в» цього підпункту, розподіляється контролюючим органом пропорційно до питомої ваги загальної площі кожного з об`єктів житлової нерухомості.

Відповідно до пп. 266.7.2. п. 266.7 ст. 266 ПК України податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку, обчисленого згідно з пп. 266.7.1 п. 266.7 цієї статті, разом з детальним розрахунком суми/сум податку, та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються платнику податку контролюючим органом у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).

Підпунктом 266.7.3 п. 266.7 ст. 266 ПК України визначено, що платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних щодо: об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку; розміру загальної площі об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку; права на користування пільгою із сплати податку; розміру ставки податку; нарахованої суми податку.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, контролюючий орган за своєю податковою адресою платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

Відповідно до пп. 266.10.1 п. 266.10 ст. 266 ПК України податкове зобов`язання за звітний рік з податку сплачується фізичними особами - протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Встановлені обставини справи свідчать, що 18.11.2024, 17.01.2025 та 19.06.2025 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області позивачу нараховані податкові зобов`язання за платежем «податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» за 2022-2024 роки на загальну суму 93 087,45 грн., про що прийняті податкові повідомлення-рішення №2698614-2417-0486-UA1202001[телефон приховано] від 18.11.2024 за 2023 рік у сумі 30 807,44 грн, №0[телефон приховано]-0482-UA1202001[телефон приховано] від 17.01.2025 за 2024 рік у сумі 55 965,75 грн, №1662362-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, за 2023 рік у сумі 720,92 грн, №1662368-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025 за 2024 рік у сумі 763,96 грн; №1662355-24165-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, за 2022 рік у сумі 451,10 грн, №1662361-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, за 2023 рік у сумі 464,98 грн, №1662369-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, за 2024 рік у сумі 492,74 грн, №1662356-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025, за 2022 рік у сумі 1319,50 грн, №1662359-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025, за 2023 рік у сумі 1020,08 грн, №1662370-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025, за 2024 рік у сумі 1080,98 грн.

Підставою для нарахування податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2020-2022 роки стали дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Так, згідно з відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна позивач є власником об`єктів житлової та нежитлової нерухомості.

Об`єктами нежитлової нерухомості, які належать позивачу на праві власності та на які податковим органом нараховано податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки є:

- комплекс, який розташований за адресою: АДРЕСА_3 , загальною площею 1051 кв.м.;

- нежитлове приміщення, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_4 , загальна площа 20,3 кв.м.

За комплекс, який розташований за адресою: АДРЕСА_3 , загальною площею 1051 кв.м., право власності з 29.06.2023, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийняті:

- податкове повідомлення-рішення №2698614-2417-0486-UA1202001[телефон приховано] від 18.11.2024, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік у розмірі 30 807,44 грн;

- податкове повідомлення-рішення №0[телефон приховано]-0482-UA1202001[телефон приховано] від 17.01.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік у розмірі 55 965,75 грн.

За нежитлове приміщення, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_4 , загальна площа 20,3 кв.м., Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийняті:

- податкове повідомлення-рішення №1662356-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2022 рік у розмірі 1319,50 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662359-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік у розмірі 1020,08 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662370-2416-0482-UA1202001[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік у розмірі 1080,98 грн.

Об`єктами житлової нерухомості, які належать позивачу на праві власності та на які податковим органом нараховано податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки є:

- житловий будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_5 , загальна площа 53,8 кв.м;

- квартира, яка розташована за адресою: АДРЕСА_6 , загальна площа 34,7 кв.м.

За житловий будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_5 , загальна площа 53,8 кв.м., Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийняті:

- податкове повідомлення-рішення №1662362-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік у розмірі 720,92 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662368-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік у розмірі 763,96 грн;

За квартиру, яка розташована за адресою: АДРЕСА_6 , загальна площа 34,7 кв.м., Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийняті:

- податкове повідомлення-рішення №1662355-24165-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2022 рік у розмірі 451,10 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662361-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік у розмірі 464,98 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662369-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік у розмірі 492,74 грн.

Суд апеляційної інстанції переглядає справу в межах доводів апеляційної скарги, а саме в частині відмови в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , в іншій частині рішення суду першої інстанції сторонами не оскаржується.

Отже, на розгляд колегії суддів переданий спір щодо правомірності та обґрунтованості податкових повідомлень-рішень за об`єкти житлової нерухомості, а саме:

- податкове повідомлення-рішення №1662362-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік у розмірі 720,92 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662368-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік у розмірі 763,96 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662355-24165-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2022 рік у розмірі 451,10 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662361-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2023 рік у розмірі 464,98 грн;

- податкове повідомлення-рішення №1662369-2416-0482-UA1206017[телефон приховано] від 19.06.2025, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2024 рік у розмірі 492,74 грн,

Судом встановлено, що не заперечувалось сторонами, що позивачу нараховані зобов`язання на такі об`єкти житлової нерухомості:

- житлового будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_5 , загальної площею 53,8 кв.м;

- квартири, яка розташована за адресою: АДРЕСА_6 , загальною площею 34,7 кв.м.

Водночас, відповідно до підпункту 266.4.1 пункту 266.4 статті 266 ПК України, база оподаткування об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи - платника податку, зменшується:

а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв. метрів;

б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв. метрів;

в) для різних типів об`єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), - на 180 кв. метрів.

Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).

Згідно з підпунктом 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 ПК України, ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.

Отже, сумарна площа об`єктів, за які позимвачу нараховані зобов`язання, складає 88,5 кв.м, що є значно меншою за визначений розмір пільги для власників об`єктів житлової нерухомості різних типів.

Відтак, на думку суду першої інстанції, відповідач мав розрахувати позивачу суму податку на нерухомість у спірний період 2022-2024 роки щодо нерухомого майна, зокрема, квартири загальною площею 34,7 кв.м. та житлового будинку, загальною площею 53,8 кв.м., з урахуванням пільг з податку на нерухомість, передбачених пп. 266.4.1 п. 266.4 ст. 266 ПК України.

Відповідач зазначає, що за даними інформаційно - комунікаційної системи ГУ ДПС України та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна ОСОБА_1 є власницею наступних об`єктів житлової нерухомості: житлового будинку, який розташований за адресою:

- Будинку АДРЕСА_5 , загальною площею 53,8 кв. м, право власності з 12.08.2021;

- квартири, яка розташована за адресою: АДРЕСА_6 , загальною площею 34,7 кв. м, право власності з 13.07.2009;

- домоволодіння, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 861,9 кв. м, право власності з 01.12.2021;

З огляду на вищевикладене, оскільки м. Херсон віднесене до території ведення актичних бойових дій, на об`єкт житлової нерухомості (домоволодіння), який належить ОСОБА_1 та розташований за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 861,9 кв. м, право власності з 01.12.2021 податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2023-2024 рр. не нараховувався, але на виконання абз. «б`пп. 266.7.1. п.266.7 ст.266 ПКУ його загальна площа включена до сумарної загальної площі об`єктів житлової нерухомості.

З цього приводу колегія суддів зазначає, що на період дії воєнного стану на території України положення ст. 266 «Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» ПКУ застосовуються з урахуванням особливостей визначених п.п. 69.22 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, п. 1 якого, зокрема передбачено, що податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується за об`єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України за період з 01 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року - за об`єкти житлової та/або нежитлової нерухомості (у тому числі їх частки), що перебувають у власності юридичних осіб.

Починаючи з 01 січня 2023 року за об`єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (далі - Перелік територій), податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території.

Перелік територій визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Постанова Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 визначає деякі питання формування Переліку територій. Зокрема, п. 1 Постанови № 1364 визначається орган виконавчої влади (Міністерство розвитку громад та територій України (далі - Мінрозвитку)), якому делегуються повноваження щодо затвердження Переліку територій, а також визначаються складові Переліку територій, вимоги до формату територій, за якими ці території відображаються у Переліку територій, та затверджена форма Переліку територій.

У преамбулі наказу Мінрозвитку від 28.02.2025 № 376, який набрав чинності 20.03.2025, зазначено, що відповідно до п. 1 Постанови № 1364, п. 8 Положення про Мінрозвитку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 року № 460:

втратив чинність, наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004; затверджено Перелік територій.

Колегія суддів зазначає, що оскільки на об`єкт домоволодіння, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 861,9 кв. м, право власності з 01.12.2021 у спірний період на відповідній території не нараховавувся та не сплачувався податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки (що безпосередньо підтверджено і відповідачем) включення його площі до сумарної загальної площі об`єктів житлової нерухомості на підставі абз. «б`пп. 266.7.1. п.266.7 ст.266 ПКУ є безпідставним.

За викладених обставин, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції, в оскаржуваній частині є законним та обгрнутованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висвноків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення суду, в межах доводів скарги, відсутні.

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України,

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетрвоській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетрвоського окружного адміністративного суду від 13.03.2026 в адміністративній справі № 160/21846/25 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту ухвалення та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів.

Головуючий - суддя О.О. Круговий

суддя А.В. Шлай

суддя Н.І. Малиш

Інші рішення у справі

ДатаДокументСуд
22.05.2026 Ухвала № 136805255 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
11.05.2026 Ухвала № 136517312 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
01.05.2026 Ухвала № 136291194 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
13.04.2026 Ухвала № 135662324 без тексту Третій апеляційний адміністративний суд
13.03.2026 Рішення № 134861488 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд
13.03.2026 Ухвала № 134861487 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд
29.08.2025 Ухвала № 129841108 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд
04.08.2025 Ухвала № 129320997 без тексту Дніпропетровський окружний адміністративний суд