Судові рішення

Постанова № 140270498 у справі № 560/424/25 від 30.09.2026

Постанова від 30.09.2026 в адміністративній справі № 560/424/25 (категорія «Адміністрування окремих податків, зборів, платежів»). Суд: Сьомий апеляційний адміністративний суд, суддя Кузьмишин В.М.

Справа№ 560/424/25
СудСьомий апеляційний адміністративний суд
СуддяКузьмишин В.М.
Форма рішенняПостанова
Форма судочинстваАдміністративне
КатегоріяАдміністрування окремих податків, зборів, платежів
Дата ухвалення30.09.2026
Надійшло до реєстру03.10.2026
Оригіналreyestr.court.gov.ua/Review/140270498

Сторони-компанії

Лист, коли відкриється Pro

Моніторинг, сповіщення і вивантаження на всіх сайтах мережі Initask. Залиште пошту, і ми напишемо в день запуску.

Текст рішення

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/424/25

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Печений Є.В.

Суддя-доповідач - Кузьмишин В.М.

30 вересня 2026 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Кузьмишина В.М.

суддів: Сапальової Т.В. Сушка О.О. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 листопада 2025 року у справі за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Теофіпольський цукровий завод" до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

І. Описова частина.

1. Короткий зміст позовних вимог.

1.1 Приватне акціонерне товариство "Теофіпольський цукровий завод" звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України, в якій, без урахування вимог які виділені в окремі провадження, просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 44045187) №11853041/05394995 від 02.10.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №113 від 22.10.2023, складеної Приватним акціонерним товариством «Теофіпольський цукровий завод» (код ЄДРПОУ 05394995);

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №113 від 22.10.2023, складену Приватним акціонерним товариством «Теофіпольський цукровий завод» (код ЄДРПОУ 05394995).

1.2 В обґрунтування позовних вимог зазначає, що до контролюючого органу надано пояснення та первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій, які складені відповідно до вимог чинного законодавства та є достатніми для реєстрації податкової накладної, однак відповідач протиправно відмовив в її реєстрації.

2. Фактичні обставини справи, встановлені судом першої інстанції.

2.1 Приватне акціонерне товариство «Теофіпольський цукровий завод» (код ЄДРПОУ 05394995) є юридичною особою приватного права, зареєстроване 02.12.1996, платником податку на прибуток на загальних підставах, платником ПДВ (ІПН 053949922176).

Основним видом економічної діяльності Товариства є КВЕД 10.81 виробництво цукру.

Основним видом діяльності позивача є виробництво цукру згідно КВЕД 10.81.

2.2 10.09.2022 між ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод» (Постачальник) та ТОВ «Перша подільська енергетична компанія» (Покупець) укладено договір поставки №П/1009/ХВ-3, згідно якого постачальник зобов`язався здійснювати поставку покупцю Товар - харчові відходи.

На виконання умов договору поставки №П/1009/ХВ-3, 22.10.2023 постачальник відвантажив покупцю товар «харчові відходи» у кількості 56,35 тонн на загальну суму 1 149 878,10 гривень з урахуванням ПДВ, а 24.11.2023 покупець здійснив оплату за Товар.

Вищезазначене підтверджується наступними документами: договором поставки №П/1009/ХВ-3 від 10.09.2022; довіреністю на отримання ТМЦ №119 від 16.10.2023; видатковою накладною №2594 від 22.10.2023; товарно-транспортною накладною №2210/1 від 22.10.2023; товарно-транспортною накладною №2210/2 від 22.10.2023; товарно-транспортною накладною №2210/3 від 22.10.2023; платіжною інструкцією №148 від 09.10.2023; №189 від 13.10.2023; №1577 від 14.11.2023; №1580 від 14.11.2023; №1581 від 14.11.2023; №1596 від 15.11.2023; №1643 від 21.11.2023; №1679 від 22.11.2023; №1682 від 23.11.2023; №1697 від 24.11.2023; №1698 від 24.11.2023; оборотно-сальдовою відомістю по рах.361; карткою рах.361; оборотно-сальдовою відомістю по рах.261, на якому обліковується номенклатура Товару цукор інший (харчові відходи); протоколом випробувань зразків продукції №1337 від 09.12.2022; експертним висновком №000133 п/23 від 16.01.2023; експертним висновком Хмельницької торгово-промислової палати №С-60 від 28.09.2022; технічним паспортом БТІ - експлікація приміщень до плану поверхів виробничого будинку літер « 4» №12 на склад безтарного зберігання цукру від 08.08.2008; звітом за ІІ півріччя 2022 року ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод».

2.3 Позивачем сформовано та направлено засобами електронного зв`язку для реєстрації в ЄРПН податкову накладну №113 від 22.10.2023 на суму 1 149 878,10 гривень з урахуванням ПДВ, в т.ч. ПДВ 191 646,35 гривень, реєстрацію котрої зупинено 16.11.2023 за №[номер приховано].

2.4 Згідно квитанції, податкову накладну зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку).

Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/ РК в ЄРПН.

2.5 Позивачем надано на розгляд Комісії регіонального рівня Пояснення та копії документів, що підтверджують реальність господарської операції по зупиненій ПН (підтверджується доданими до позовної заяви роздруківками з програмного забезпечення), а саме: свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 07.12.2011 серії САС №764501 (ЦМК «Теофіпольський цукровий завод»); витяг з ДРРП на нерухоме майно від 28.07.2023 (виробничий комплекс-забійний цех); свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 12.07.2012 серія САС №764584 (елеватор для зберігання зерна); витяг з ДРРП на нерухоме майно від 05.03.2021 (цех з виробництва біоетанолу); повідомленнями про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за Формою 20-ОПП від 15.07.2020, від 03.03.2021, від 10.08.2020, від 14.08.2020, від 13.08.2020, від 17.09.2020, від 07.08.2020, від 19.10.2020, від 05.04.2023, від 04.10.2023, від 13.08.2020, від 09.09.2020, від 11.09.2020, від 14.09.2020, від 15.09.2020, від 20.10.2020, від 09.11.2020, від 10.11.2020, від 02.07.2021, від 16.06.2022, від 13.07.2022, від 06.09.2022, від 05.10.2022, від 05.10.2022, від 25.01.2023, від 14.02.2023, від 08.05.2023, від 07.09.2023, від 22.02.2024, від 09.02.2024, від 18.01.2024, від 09.02.2024, від 27.03.2024, від 04.04.2024, від 10.04.2024, від 24.04.2024, від 19.06.2024, від 19.06.2024, від 16.07.2024; технічний паспорт №357, 1990 р.в. (тепловоз); державний акт на право постійного користування землею І-ХМ №002490 (71,0408га) та витяг із ДЗК; державний акт на право постійного користування землею І-ХМ №002491 (53,7095га) та витяг із ДЗК; договір оренди землі від 19.04.2012 та додаткова угода від 10.03.2016; додаткова угода №1/193 від 02.10.2023 про зміну орендаря в договорі оренди землі №789 від 28.09.2024 та Витяг з ДРРП від 02.08.2023; ліцензія на виробництво електричної енергії, видана згідно Постанови НКРЕКП від 25.04.2023 №714; Ліцензія з постачання електричної енергії споживачу, видана згідно Постанови НКРЕКП від 11.04.2023 №638; ліцензія на виробництво теплової енергії (крім виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях, когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлювальних джерел енергії) крім виробництва теплової енергії за нерегульованим тарифом та Ліцензія на транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, крім транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами за неврегульованим тарифом від 29.05.2019 №359/2019-р.; ліцензія на право зберігання пального №22170414201900062; дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №[номер приховано]-3618 від 09.09.2016; дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №[номер приховано]-16 від 09.09.2016; дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки №0136.17.68 від 29.05.2017; Дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки №0133.17.68 від 26.05.2017; дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки №0135.17.68 від 29.05.2017; відомість зарахувань заробітної плати за період 20.10.2023 по 20.10.2023; відомість зарахувань заробітної плати за період 07.11.2023 по 07.11.2023; розстановка працівників основного виробництва на виробничий період 2023 станом на 01.10.2023; Наказ №102к від 18.09.2023, штатний розпис працівників апарату управління станом на 01.10.2023, Наказ №2403/1 від 24.03.2022, Наказ №0401/2 від 04.01.2022; договір поставки №П/1009/ХВ-3 від 10.09.2022; довіреність на отримання ТМЦ №119 від 16.10.2023; видаткова накладна №2594 від 22.10.2023; товарно-транспортна накладна №2210/1 від 22.10.2023; товарно-транспортна накладна №2210/2 від 22.10.2023; товарно-транспортна накладна №2210/3 від 22.10.2023; платіжні інструкції №148 від 09.10.2023; №189 від 13.10.2023; №1577 від 14.11.2023; №1580 від 14.11.2023; №1581 від 14.11.2023; №1596 від 15.11.2023; №1643 від 21.11.2023; №1679 від 22.11.2023; №1682 від 23.11.2023; №1697 від 24.11.2023; №1698 від 24.11.2023; оборотно-сальдова відомість по рах.361; картка рах.361; оборотно-сальдова відомість по рах.261, на якому обліковується номенклатура Товару цукор інший (харчові відходи); протокол випробувань зразків продукції №1337 від 09.12.2022; експертний висновок №000133 п/23 від 16.01.2023; експертний висновок Хмельницької торгово-промислової палати №С-60 від 28.09.2022; технічний паспорт БТІ - експлікація приміщень до плану поверхів виробничого будинку літер « 4» №12 на склад безтарного зберігання цукру від 08.08.2008; звіт за ІІ півріччя 2022 року ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод».

2.6 26.09.2024 позивачем отримано Повідомлення №11827305/05394995 про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Згідно даного Повідомлення, запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів: первинних документів щодо постачання товарів; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи які не надано підкреслити); сертифікати відповідності; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН.

Додаткова інформація: «Не надано копій підтверджуючих документів, а саме: оборотно-сальдову відомість та картку рахунку 261 по номенклатурі «харчові відходи» за період 2023 рік помісячно; експертні висновки, протоколи випробувань продукції «харчові відходи», отримані протягом 2023 року; пояснення та документальне підтвердження походження товару за номенклатурою «харчові відходи».

2.7 30.09.2024 позивачем подано додаткові пояснення до зупиненої ПН №113 від 22.10.2023 та копії документів (підтверджується доданими до позовної заяви роздруківками з програмного забезпечення), а саме: договір поставки №П/1609/П-2 від 16.09.2022, згідно якого ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод» (Покупець) придбавав у ТОВ «Україна 2001» цукор насипом; видаткові накладні №6005 від 01.10.2023; №6006 від 16.10.2023; №6372 від 01.11.2023; №6557 від 16.11.2023; №6776 від 01.12.2023; платіжні інструкції №21461 від 14.11.2023; №21489 від 14.11.2023; №21510 від 15.11.2023; №21515 від 16.11.2023; №21665 від 24.11.2023; №21742 від 30.11.2023; №21841 від 07.12.2023; №21836 від 07.12.2023; №22282 від 26.12.2023; №22242 від 26.12.2023; №22283 від 27.12.2023; №22296 від 28.12.2023; оборотно-сальдова відомість по рах.281, помісячно (оскільки цукор покупний); Картка рахунку 281, помісячно; оборотно-сальдова відомість по рах.631; картка рахунку 631.

2.8 Комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 44045187) було прийнято рішення №11853041/05394995 від 02.10.2024 про відмову в реєстрації ПН №113 від 22.10.2023 в ЄРПН у зв`язку із «ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку.

2.9 Вважаючи спірне рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

3. Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції.

3.1 Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 листопада 2025 року позов задоволено.

3.2 Суд першої інстанції дійшов висновку, що надані позивачем первинні документи є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

4. Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу.

4.1 Відповідач - Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків просить скасувати рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 листопада 2025 року та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи, порушення норм матеріального і процесуального права, що на думку апелянта, призвело до неправильного вирішення справи.

4.2 Позивач подав відзив на апеляційну скаргу в якому заперечує проти її задоволення та просить залишити рішення суду першої інстанції без змін.

ІІ. Мотивувальна частина.

1. Позиція апеляційного суду

Апеляційний суд перевірив правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права у межах доводів апеляційної скарги та дійшов таких висновків.

1.1 Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

1.2 За приписами пункту 201.7 статті 201 цього Кодексу, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

1.3 Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

1.4 Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29 грудня 2010 р. № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

1.5 Пунктами 13, 15 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

1.6 Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

1.7 На виконання зазначеної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою серед іншого затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

1.8 Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

1.9 За приписами пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

1.10 Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

1.11 Матеріалами справи підтверджено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної слугувало те, що платник податків відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

1.12 Додатком №1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, згідно з п. 8 яких: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

1.13 Надіслана позивачу квитанція містить вимогу про необхідність надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Тобто, контролюючим органом не було вказано про необхідність надання виключно документів, при цьому пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку, та без вказівки на норму права, котра такий містить.

1.14 Загальне посилання контролюючого органу на правомірність зупинення реєстрації податкових накладних на підставі Критеріїв ризиковості здійснення операцій, є протиправним та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.

1.15 Матеріалами справи встановлено, що для реєстрації податкових накладних, позивачем подані пояснення та вичерпний перелік документів, необхідних для їх реєстрації, а саме до пояснень додані документи зазначені в п. 2.5 цієї постанови.

1.16 Однак вказані документи на підтвердження здійснення господарських операцій - залишені відповідачем без уваги.

1.17 Колегія суддів вважає, що вказані документи у своїй сукупності підтверджують реальність проведення господарських операцій позивачем відповідно до податкових накладних.

1.18 Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на підпункт Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно по критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд. Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним. Такий висновок зроблено у постанові Верховного Суду від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.

1.19 Разом із тим, слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Вказану правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 16.02.2023 у справі №380/7648/22.

1.20 Як заначено вище, Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків посилається на те, що реєстрацію спірної ПН зупинено у зв`язку з тим, що позивач на момент зупинення реєстрації ПН відповідав п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (включено до Переліку ризикових суб`єктів господарювання).

1.21 Водночас, суд зауважує, що рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 21.02.2024 у справі №560/21703/23 (набрало законної сили 16.04.2024 року) позов рАТ «Теофіпольський цукровий завод» задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Хмельницькій області 14.09.2023 №1944 про відповідність Публічного акціонерного товариства "Теофіпольський цукровий завод" критеріям ризиковості платника податку; визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Хмельницькій області 12.10.2023 №2091 про відповідність Публічного акціонерного товариства "Теофіпольський цукровий завод" критеріям ризиковості платника податку; зобов`язано комісію з питань зупинення реєстрації податкової / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Хмельницькій області виключити Публічне акціонерне товариство "Теофіпольський цукровий завод" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Отже, в межах справи №560/21703/23 позивачем спростовано його відповідність критеріям ризиковості у період складання спірних ПН.

1.22 Крім того, згідно рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 02.12.2024 у справі №560/14883/24 (набрало законної сили 05.02.2025 року) позов ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод» задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №7054 від 02.07.2024; зобов`язано Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків виключити Приватне акціонерне товариство «Теофіпольський цукровий завод» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

1.23 26.09.2024 позивачем отримано Повідомлення №11827305/05394995 про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

У графі додаткова інформація зазначено: «Не надано копій підтверджуючих документів, а саме: оборотно-сальдову відомість та картку рахунку 261 по номенклатурі «харчові відходи» за період 2023 рік помісячно; експертні висновки, протоколи випробувань продукції «харчові відходи», отримані протягом 2023 року; пояснення та документальне підтвердження походження товару за номенклатурою «харчові відходи».

30.09.2024 позивачем подано додаткові пояснення до зупиненої ПН №113 від 22.10.2023 та копії документів, зазначені у п. 2.7 цієї постанови.

1.24 Колегія суддів вважає пояснення позивача в сукупності з наданими копіями документів, достатніми для реєстрації спірних податкових накладних.

1.25 Щодо посилань апелянта на постанову Верховного Суду від 14.07.2026 у справі №560/9006/24 та на висновки акта перевірки від 26.04.2024 №322/33-00-07-01/05394995 колегія суддів враховує, що відповідно до ч.2 ст.77 КАС України суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення.

Так, оскаржуване рішення від 02.10.2024 №11853041/05394995 ґрунтується виключно на частковому виконанні позивачем вимог Повідомлення від 26.09.2024 №11827305/05394995. Ні Повідомлення, ні рішення не містять посилань на акт перевірки, на невідповідність коду УКТ ЗЕД найменуванню товару чи на кваліфікацію поставленого товару як цукру. Акт перевірки на який посилається відповідач складено 26.04.2024, тобто більш як за п`ять місяців до прийняття оскаржуваного рішення, і він перебував у розпорядженні самого контролюючого органу. Отже, виняток, передбачений ч.2 ст.77 КАС України, до цих обставин не застосовується.

Постанову ж Верховного Суду у справі №560/9006/24 ухвалено 14.07.2026, значно пізніше за прийняття спірного рішення, тож вона об`єктивно не могла бути його підставою. Посилання на неї фактично спрямоване на заміну мотивів рішення новими, сформульованими вже під час апеляційного перегляду.

1.26 Колегія суддів також не вбачає в постанові Верховного Суду від 14.07.2026 обставин, які мали б преюдиційне значення для цієї справи в розумінні ч.4 ст.78 КАС України. Цією постановою судові рішення скасовано, а справу направлено на новий розгляд, тобто остаточного рішення, яким би встановлювались фактичні обставини, у справі №560/9006/24 немає. Твердження апелянта про визнання Верховним Судом підтвердженим переведення в харчові відходи «лише 4 кг цукру» є вибірковим тлумаченням постанови. Маса зразка, відібраного для лабораторних досліджень, не означає, що харчовими відходами могла бути лише ця маса продукції, і тим більше не свідчить про походження товару, поставленого за спірною податковою накладною.

Крім того, правовідносини у зазначених справах не є подібними. У справі №560/9006/24 оскаржуються податкові повідомлення-рішення за результатами документальної перевірки, яка, за змістом пояснень апелянта, охоплювала реалізацію продукції у вересні 2022 - вересні 2023 року. Спірна ж операція відбулася 22.10.2023. На підтвердження її походження позивач подав окремий пакет документів, які у справі №560/9006/24 не досліджувались, а придбання товару в ТОВ «Україна 2001» апелянт під сумнів не ставить. Постанова від 14.07.2026 також не містить висновків щодо застосування норм Порядку №520, тому підстав для її врахування за правилами ч.5 ст.242 КАС України немає.

1.27 Доводи апелянта про те, що позивач фактично поставив цукор, а не харчові відходи, стосуються реальності та кваліфікації господарської операції. Така оцінка можлива лише в межах податкової перевірки, а не під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної, коли контролюючий орган аналізує подані документи за зовнішніми (формальними) ознаками. Крім того, факт поставки 56,35 т товару, його транспортування та оплати апелянт не заперечує.

Подібний підхід висловив Верховний Суд у постанові від 22.07.2026 у справі №560/8482/25 яка стосувалась відмови в реєстрації податкових накладних, складених за операціями з постачання харчових відходів між тими самими контрагентами за тим самим договором поставки №П/1009/ХВ-3 від 10.09.2022.

1.28 За таких обставин посилання апелянта на постанову Верховного Суду від 14.07.2026 у справі №560/9006/24 та на акт перевірки від 26.04.2024 не спростовують висновків суду першої інстанції про протиправність рішення від 02.10.2024 №11853041/05394995.

1.29 Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні, суд зазначає наступне.

1.30 Згідно з пунктом 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).

1.31 Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Таким чином, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати спірні податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.

2. Висновок суду за результатами розгляду апеляційної скарги

2.1. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

2.2. Відповідно до п.1 ч.1 ст.315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 листопада 2025 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її ухвалення та оскарженню не підлягає.

Головуючий Кузьмишин В.М.

Судді Сапальова Т.В. Сушко О.О.

Інші рішення у справі

ДатаДокументСуд
05.03.2026 Ухвала № 134634166 без тексту Сьомий апеляційний адміністративний суд
18.12.2025 Ухвала № 132729400 без тексту Сьомий апеляційний адміністративний суд
17.11.2025 Рішення № 131834857 без тексту Хмельницький окружний адміністративний суд
13.01.2025 Ухвала № 124374376 без тексту Хмельницький окружний адміністративний суд
13.01.2025 Ухвала № 124374365 без тексту Хмельницький окружний адміністративний суд

Стежити за судами компанії

Лист на пошту, щойно в реєстрі зʼявиться нове рішення зі стороною ЄДРПОУ 05394995. Одна компанія щотижня безкоштовно, до 50 компаній щоденно на платному тарифі.

Підключити моніторинг