Судові рішення

Рішення № 140317902 у справі № 340/3053/26 від 05.10.2026

Рішення від 05.10.2026 в адміністративній справі № 340/3053/26 (категорія «Стягнення податкового боргу»). Суд: Кіровоградський окружний адміністративний суд, суддя М.Я. САВОНЮК.

Справа№ 340/3053/26
СудКіровоградський окружний адміністративний суд
СуддяМ.Я. САВОНЮК
Форма рішенняРішення
Форма судочинстваАдміністративне
КатегоріяСтягнення податкового боргу
Дата ухвалення05.10.2026
Надійшло до реєстру06.10.2026
Оригіналreyestr.court.gov.ua/Review/140317902

Сторони-компанії

Лист, коли відкриється Pro

Моніторинг, сповіщення і вивантаження на всіх сайтах мережі Initask. Залиште пошту, і ми напишемо в день запуску.

Текст рішення

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2026 року м. Кропивницький Справа № 340/3053/26

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Савонюка М.Я., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Кіровоградській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу,-

В С Т А Н О В И В:

Головне управління ДПС у Кіровоградській області (надалі - позивач), звернулося до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до ОСОБА_1 (надалі - відповідач), у якому просить:

- стягнути з фізичної особи ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) податковий борг по орендній платі з фізичних осіб (код класифікації доходів 50 18010900) в сумі 60421,64 грн та перерахувати на наступний рахунок: [рахунок приховано], Банк Отримувача: Казначейство України (ЕАП), ЄДРПОУ: 37918230, Отримувач: ГУК у Кіров.обл/гг м.Кропивн/18010900.

В обґрунтування позовних вимог зазначає про те, що за відповідачем рахується податковий борг у сумі 60421,64 грн, який складається з непогашеної пені, нарахованої у зв`язку з несвоєчасною сплатою узгоджених грошових зобов`язань по орендній платі з фізичних осіб згідно податкових повідомлень-рішень №1185-17, №531-1707 та №75763-1301.

Відповідачем самостійно у встановлені законом терміни суми грошового зобов`язання у повному обсязі сплачені не були, надіслана податкова вимога не виконана, а тому податковий орган звернувся про стягнення податкового боргу в судовому порядку.

З цих підстав просить позов задовольнити.

Відповідач надала суду відзив на позовну заяву, у якому заперечила проти задоволення позовних вимог.

На обгрунтування заперечень зазначила, що 27.11.2014 між нею та Кіровоградською міською радою було укладено договір оренди землі №113, на підставі якого їй передано у користування земельну ділянку площею 0,1757 га з кадастровим номером [номер приховано]:16:150:0005, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 . На цій земельній ділянці знаходилася належна їй нежитлова будівля.

Вказує, що у 2018 році право власності на зазначений об`єкт нерухомого майна перейшло до іншої особи, у зв`язку з чим фактично припинила користуватися земельною ділянкою та вважає відсутніми підстави для подальшого покладення на неї обов`язку зі сплати орендної плати за землю.

Крім того, посилається на те, що рішенням Кіровського районного суду м. Кіровограда від 29.03.2018 у справі №404/8039/17 з неї вже стягнуто 100653,55 грн заборгованості з орендної плати за договором оренди землі №113 від 27.11.2014. Вказане рішення виконувалося у межах виконавчого провадження №57310290, яке постановою державного виконавця від 26.06.2024 закінчено у зв`язку з повним виконанням судового рішення.

З огляду на повне погашення заборгованості, яка була предметом судового стягнення, а також відчуження належного їй нерухомого майна та припинення користування земельною ділянкою, вважає безпідставним нарахування та стягнення з неї пені у сумі 60421,64 грн за зобов`язаннями з орендної плати минулих років.

З цих підстав просить відмовити у задоволенні позову.

Будь-яких клопотань від учасників справи не надходило.

14.05.2026 ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у порядку письмового провадження).

24.09.2026 ухвалою суду витребувано у позивача докази по справі.

Установивши фактичні обставини справи, на які посилаються сторони як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши та оцінивши докази, проаналізувавши норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що 27.11.2014 між Кіровоградською міською радою як орендодавцем та ОСОБА_2 , яка надалі змінила прізвище на ОСОБА_3 , як орендарем укладено договір оренди землі №113. Згідно умов цього договору відповідачу передано у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,1757 га з кадастровим номером [номер приховано]:16:150:0005, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , для розміщення адміністративного приміщення (а.с. 23-35).

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01.04.2024 №372269734 право оренди вказаної земельної ділянки зареєстровано державним реєстратором за відповідачем 28.11.2014 (а.с. 36-37).

Податковим повідомленням-рішенням форми «Ф» №1185-17 від 28.05.2015 відповідачу визначено податкове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у сумі 26730,36 грн (а.с. 67).

Після зарахування наявної переплати у сумі 1573,34 грн несплачена сума за цим податковим повідомленням-рішенням становила 25 157,02 грн.

Податковим повідомленням-рішенням форми «Ф» №531-1707 від 09.03.2016 відповідачу визначено податкове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у сумі 38304,60 грн (а.с. 66).

Податковим повідомленням-рішенням форми «Ф» №75763-1301 від 24.04.2017 відповідачу визначено податкове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2017 рік у сумі 40602,84 грн (а.с. 68).

09.08.2017 контролюючим органом сформовано податкову вимогу форми «Ф» №4467-17 про сплату податкового боргу, який станом на 08.08.2017 становив 104064,46 грн. Зазначену податкову вимогу вручено відповідачу 14.08.2017 (а.с. 9).

Рішенням Кіровського районного суду м. Кіровограда від 29.03.2018 у справі №404/8039/17 задоволено позов першого заступника керівника Кіровоградської місцевої прокуратури, поданий в інтересах держави в особі Кіровоградської міської ради, та стягнуто із ОСОБА_1 100653,55 грн заборгованості з орендної плати за договором оренди землі №113 від 27.11.2014. Цим рішенням встановлено, що заборгованість виникла за період з грудня 2014 року по жовтень 2017 року (а.с. 43-44).

На виконання зазначеного рішення суду видано виконавчий лист від 14.05.2018, на підставі якого відкрито виконавче провадження №57310290.

Постановою державного виконавця від 26.06.2024 виконавче провадження №57310290 закінчено у зв`язку з виконанням рішення суду у повному обсязі (а.с. 47).

Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди земельної ділянки кадастровий номер [номер приховано]:16:150:0005 залишалося зареєстрованим за відповідачем до 21.07.2021 (а.с. 48-50).

Відповідно до інтегрованої картки платника станом на 31.12.2022 за відповідачем обліковувався податковий борг з орендної плати у сумі 285931,09 грн. Упродовж 07.11.2023-09.07.2024 до бюджету надійшли кошти в загальній сумі 100653,55 грн, які послідовно спрямовувалися на погашення податкового боргу минулих років за податковими повідомленнями-рішеннями №1185-17, №531-1707 та №75763-1301.

Зокрема, 07.11.2023 зараховано 49547,74 грн, з яких 25157,02 грн спрямовано на повне погашення боргу за податковим повідомленням-рішенням №1185-17, а 24390,72 грн - на часткове погашення боргу за податковим повідомленням-рішенням №531-1707.

16.11.2023 на погашення боргу за податковим повідомленням-рішенням №531-1707 спрямовано платежі у сумах 7272,73 грн та 4545,45 грн, а 27.11.2023 - 2095,70 грн, після чого відповідний борг у сумі 38304,60 грн був погашений повністю.

Залишок коштів у сумі 4267,94 грн, зарахованих 27.11.2023, спрямовано на погашення боргу за податковим повідомленням-рішенням №75763-1301.

Надалі на погашення цього ж податкового зобов`язання спрямовано 10909,09 грн 30.11.2023, 6363,64 грн 14.12.2023, 4545,45 грн 08.03.2024, 3636,36 грн 14.05.2024 та 7469,45 грн 09.07.2024. Загальна сума коштів, зарахованих у погашення податкових зобов`язань за трьома зазначеними податковими повідомленнями-рішеннями, становила 100653,55 грн.

У зв`язку з погашенням податкового боргу інформаційною системою ДПС в інтегрованій картці платника автоматично проведено нарахування пені на погашені суми боргу. За податковим повідомленням-рішенням №1185-17 пеню у сумі 19317,98 грн нараховано за період з 28.11.2015 по 07.11.2023. За податковим повідомленням-рішенням №531-1707 пеню в загальній сумі 22554,76 грн нараховано за періоди з 16.11.2016 до дат відповідного часткового погашення боргу у листопаді 2023 року. За податковим повідомленням-рішенням №75763-1301 пеню в загальній сумі 18548,90 грн нараховано за періоди з 06.11.2017 до дат часткового погашення боргу в період з 27.11.2023 по 09.07.2024.

Таким чином, загальна сума нарахованої пені за зазначеними податковими повідомленнями-рішеннями становить 60421,64 грн.

Станом на 31.12.2024 та 31.12.2025 в інтегрованій картці платника залишок несплаченої пені обліковувався у сумі 60421,64 грн, а загальна заборгованість з орендної плати - у сумі 245699,18 грн, у тому числі 185277,54 грн основного боргу та 60421,64 грн пені (а.с. 61-65).

У зв`язку з тим, що пеня у сумі 60421,64 грн у добровільному порядку не сплачена та продовжує обліковуватися в інтегрованій картці платника як складова податкового боргу, Головне управління ДПС у Кіровоградській області звернулося до суду з цим позовом про її стягнення.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Статтями 67 та 68 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом, неухильно додержуватися Конституції України та законів України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України від 02.12.2010 р. №2755-IV (далі - ПК України).

Підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Відповідно до підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно із підпунктом 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 ПК України пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи

За приписами підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори у строки та в розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Пунктом 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Водночас згідно з пунктом 288.7 статті 288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк її сплати та порядок зарахування до бюджетів визначаються відповідно до вимог статей 285- 287 ПК України.

Відповідно до пункту 286.5 статті 286 ПК України у редакції, чинній у період виникнення спірних податкових зобов`язань, нарахування фізичним особам сум податку проводилося контролюючими органами, які видавали платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (п. 287.5 ст. 287 ПК України).

Отже, визначена контролюючим органом фізичній особі сума орендної плати набуває статусу податкового боргу за умови її узгодження та несплати у встановлений ПК України строк.

За правилами пункту 59.1 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Відповідно до пункту 59.5 статті 59 ПК України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.

У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Пунктом 87.9 статті 87 ПК України встановлено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.

Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Крім того, згідно із пунктом 131.2 статті 131 ПК України визначено при погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов`язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені.

Якщо платник податків не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжній інструкції (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), контролюючий орган самостійно здійснює такий розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.

Пунктом 87.11 статті 87 ПК України визначено, що орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.

Строки стягнення податкового боргу врегульовані статтею 102 ПК України.

Відповідно до пункту 102.4 цієї статті, у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, крім випадків, передбачених абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

У редакції пункту 129.1 статті 129 ПК України, чинній до 01.01.2017, зазначено, що пеня нараховується після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов`язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Нарахування пені розпочинається:

а) при самостійному нарахуванні суми грошового зобов`язання платником податків - після спливу 90 днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання, визначеного цим Кодексом;

б) при нарахуванні суми грошового зобов`язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні згідно із цим Кодексом.

Відповідно до пункту 129.4 статті 129 ПК України у цій редакції пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

Пеня, визначена підпунктом 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день заниження.

Пеня, визначена підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виплати (нарахування) доходів на користь платників податків - фізичних осіб.

З 01.01.2017, у зв`язку з набранням чинності Законом України від 21.12.2016 №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні», статтю 129 ПК України викладено у новій редакції.

Так, згідно підпунктів 129.1.1 - 129.1.3 статті 129 ПК України у цій редакції нарахування пені розпочинається при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження); при нарахуванні суми податкового зобов`язання, визначеного контролюючим органом у випадках, не пов`язаних з проведенням податкових перевірок, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження); при нарахуванні суми податкового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, - після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання.

Пунктом 129.4 статті 129 ПК України встановлено, що на суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктами 129.1.1 та 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), та в інших випадках визначення пені відповідно до вимог цього Кодексу, коли її розмір не встановлений, нараховується пеня за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов`язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

На суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), нараховується пеня за кожний календарний день прострочення у його сплаті, включаючи день погашення, із розрахунку 100 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

Законом України від 16.01.2020 №466-IX до статті 129 ПК України внесено зміни, які в частині правил нарахування пені набрали чинності з 01.01.2021. З цієї дати підпункт 129.1.1 прямо передбачає, що при нарахуванні контролюючим органом податкового зобов`язання у встановлених Кодексом випадках, не пов`язаних із проведенням перевірки, а також при нарахуванні грошового зобов`язання за результатами перевірки, нарахування пені розпочинається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати такого зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні.

За змістом пункту 129.4 статті 129 ПК України у редакції, чинній з 01.01.2021, на суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) та в інших випадках визначення пені відповідно до вимог цього Кодексу, якщо її розмір не встановлений, нараховується пеня за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов`язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

На суми заниження податкового зобов`язання, визначеного підпунктами 129.1.2 та 129.1.4 пункту 129.1 цієї статті, нараховується пеня за кожний календарний день заниження податкового зобов`язання, включаючи день настання строку погашення податкового зобов`язання, визначеного контролюючим органом, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

На суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), нараховується пеня за кожний календарний день прострочення його сплати, починаючи з 91 календарного дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання, включаючи день погашення, із розрахунку 100 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

На суми несвоєчасно сплачених та/або несплачених (неперерахованих) податковим агентом визначених податкових зобов`язань відповідно до підпункту 129.1.4 пункту 129.1 цієї статті контролюючим органом нараховується пеня за кожний календарний день такої несплати (неперерахування), включаючи день погашення податкового зобов`язання, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

Відповідно до підпункту 129.3.1 пункту 129.3 статті 129 ПК України нарахування пені у випадках, до яких застосовується ця норма, закінчується у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів на відповідний рахунок платника податків, та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов`язань.

Отже, закон пов`язує завершення нарахування пені з фактичним погашенням відповідної суми боргу або з настанням іншої прямо передбаченої законом обставини.

З 01.01.2021 статтю 129 ПК України також доповнено пунктом 129.9.

За підпунктом 129.9.1 пеня не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню у разі закінчення 1095 дня, що настає за днем, коли у контролюючого органу відповідно до ПК України виникло право нарахувати пеню платнику податків.

Крім загальних положень статті 129 ПК України, при визначенні періоду, за який могла нараховуватися пеня, підлягають урахуванню спеціальні тимчасові правила, запроваджені у зв`язку з карантином.

Так, пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України було встановлено, що протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 №651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» карантин відмінено з 24 години 00 хвилин 30.06.2023.

Відтак при обчисленні пені за періоди, що охоплюють час дії карантину, підлягає врахуванню встановлена пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України заборона її нарахування за відповідний період.

Механізм відображення нарахованих і погашених сум у інтегрованій картці платника врегульовано Порядком ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 №5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 15.03.2021 за №321/35943 (далі - Порядок №5).

Інтегрована картка платника (далі - ІКП) - форма оперативного обліку за визначеними параметрами, яка містить інформацію щодо облікових даних платника та призначена для хронологічного, систематичного або комбінованого накопичення, групування та узагальнення інформації з реквізитів первинних документів, оброблених засобами ІКС ДПС (податкових декларацій, звітності з єдиного внеску, податкових повідомлень-рішень, рішень податкового органу, повідомлень економічних операторів, отриманих з Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, про розраховану (зменшену) суму акцизного податку за сформовані (деактивовані) унікальні ідентифікатори, вимоги про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску, рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань чи податкового боргу, даних Казначейства про надходження платежів тощо).

Інформація в ІКП ґрунтується на показниках первинних документів, оброблених ІКС ДПС (п. 2 Порядку №5)

Відповідно до пункту 6 Порядку №5 у разі погашення податкового боргу засобами ІКС ДПС автоматично проводиться нарахування пені у порядку, визначеному статтею 129 глави 12 розділу II Кодексу. Сума пені та сума погашеної пені відображаються в ІКП відповідними первинними показниками оперативного обліку та обліковими операціями. При нарахуванні пені в ІКП додатково відображається період, за який її розраховано.

Таким чином, наявність у інтегрованій картці платника відомостей про нараховану пеню є наслідком застосування встановленого ПК України механізму оперативного обліку.

Як встановлено судом, на підставі договору оренди землі №113 від 27.11.2014 ОСОБА_1 було передано у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,1757 га з кадастровим номером [номер приховано]:16:150:0005.

Надалі податковим повідомленням-рішенням №1185-17 від 28.05.2015 відповідачу визначено суму податкового зобов`язання з орендної плати 26730,36 грн, податковим повідомленням-рішенням №531-1707 від 09.03.2016 - 38304,60 грн, а податковим повідомленням-рішенням №75763-1301 від 24.04.2017 - 40602,84 грн.

В інтегрованій картці платника зазначені зобов`язання відображені з граничними строками сплати відповідно 29.08.2015, 17.08.2016 та 07.08.2017. Після їх несплати загальна недоїмка за цими зобов`язаннями становила 104064,46 грн.

Доказів їх скасування в адміністративному або судовому порядку матеріали справи не містять. Відтак визначені ними грошові зобов`язання є узгодженими, а несплачені у встановлені строки суми набули статусу податкового боргу.

09.08.2017 контролюючим органом сформовано податкову вимогу форми «Ф» №4467-17 на суму 104064,46 грн, яку вручено відповідачу 14.08.2017.

Отже, передбачена статтею 59 ПК України процедура вжиття заходів щодо погашення податкового боргу дотримана.

Водночас відповідно до пункту 59.5 статті 59 ПК України зміна розміру податкового боргу після направлення податкової вимоги за умови, що борг не був погашений повністю, не потребує направлення нової податкової вимоги.

Суд також враховує рішення Кіровського районного суду м. Кіровограда від 29.03.2018 у справі №404/8039/17, яким із ОСОБА_1 стягнуто 100653,55 грн заборгованості з орендної плати за договором оренди землі №113 від 27.11.2014. Цим рішенням встановлено, що відповідна заборгованість виникла за період з грудня 2014 року по жовтень 2017 року. Відповідно до частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у цивільній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій бере участь особа, стосовно якої такі обставини встановлені, якщо інше не встановлено законом.

На виконання рішення від 29.03.2018 видано виконавчий лист та відкрито виконавче провадження №57310290. Постановою державного виконавця від 26.06.2024 це виконавче провадження закінчено у зв`язку з виконанням рішення у повному обсязі.

Згідно з пунктом 102.4 статті 102 ПК України податковий борг, що виник у зв`язку з несплатою нарахованого контролюючим органом грошового зобов`язання, за загальним правилом може бути стягнутий протягом 1095 календарних днів з дня виникнення такого боргу. Водночас абзацом другим цього пункту прямо передбачено, що якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Судом установлено, що рішенням суду від 29.03.2018 із відповідача стягнуто 100653,55 грн заборгованості саме з орендної плати за договором оренди землі №113 від 27.11.2014 за період з грудня 2014 року по жовтень 2017 року. Цей період охоплює податкові періоди, за якими контролюючим органом сформовано податкові повідомлення-рішення №1185-17, №531-1707 та №75763-1301. При цьому сума, присуджена до стягнення рішенням Кіровського районного суду м. Кіровограда, у розмірі 100653,55 грн відповідає загальній сумі основного боргу, яку у 2023-2024 роках зараховано в інтегрованій картці платника в погашення зобов`язань за цими податковими повідомленнями-рішеннями. Виконавче провадження №57310290, відкрите на виконання зазначеного рішення, закінчено 26.06.2024 у зв`язку з його повним виконанням.

За сукупністю наведених обставин суд доходить висновку, що судове та подальше виконавче стягнення охоплювало той самий платіж з орендної плати, заборгованість за яким обліковувалася за відповідачем та погашалася у 2023-2024 роках.

Інтегрована картка платника та детальний розрахунок пені підтверджують, що в період з 07.11.2023 по 09.07.2024 до бюджету надійшло та було зараховано на погашення основного боргу за зазначеними трьома податковими повідомленнями-рішеннями 100653,55 грн. У зв`язку з погашенням відповідних частин основного боргу інформаційною системою ДПС автоматично сформовано пеню: 19317,98 грн за податковим повідомленням-рішенням №1185-17, 22554,76 грн за податковим повідомленням-рішенням №531-1707 та 18548,90 грн за податковим повідомленням-рішенням №75763-1301.

Здійснена судом перевірка наданого детального розрахунку свідчить, що початок її обчислення контролюючим органом перенесено на пізнішу дату, а при визначенні суми використано відсоток облікової ставки (100%), замість (120%).

Разом з тим, такий порядок розрахунку не призвів до завищення заявленої до стягнення суми та не погіршив майнові права відповідача.

Відтак, визначення контролюючим органом до стягнення суми, меншої за ту, яка могла бути розрахована за загальними правилами статті 129 ПК України, не є правовою підставою для звільнення платника від сплати заявленої суми.

При цьому суд ураховує встановлене пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України правило, за яким у період з 01.03.2020 по останній календарний день місяця, в якому завершилася дія карантину, пеня не нараховувалась, а нарахована, але не сплачена за цей період, підлягала списанню. Карантин на території України припинено з 24 години 00 хвилин 30.06.2023. Перевірка розрахунку в сукупності з даними інтегрованої картки не дає підстав для висновку, що заявлена до стягнення сума містить пеню, фактично нараховану за період законодавчої заборони її нарахування.

Доводи відповідача про припинення її обов`язку зі сплати орендної плати у зв`язку з відчуженням 05.11.2018 нежитлової будівлі не впливають на вирішення цього спору. Пеня, яка є предметом стягнення, нарахована у зв`язку з несвоєчасним погашенням грошових зобов`язань, визначених за 2015-2017 роки, тобто за періоди, що передували відчуженню нерухомості. Крім того, за даними Державного реєстру речових прав право оренди земельної ділянки за відповідачем було припинено лише 21.07.2021. Отже, сам факт відчуження будівлі у 2018 році не припинив уже сформованого податкового боргу та не усунув наслідків його несвоєчасного погашення.

Посилання відповідача на рішення Кіровського районного суду м. Кіровограда від 29.03.2018 як на доказ того, що відповідний борг уже сплачений і повторному стягненню не підлягає, також не спростовує позовних вимог. У цій справі позивач не просить повторно стягнути 100653,55 грн основного платежу. Заявлені до стягнення 60421,64 грн є пенею, яка відповідно до Податкового кодексу України є окремою складовою податкового боргу та виникає внаслідок несвоєчасного виконання податкового обов`язку. Погашення основного боргу припинило подальше нарахування пені на відповідні погашені суми, проте не припинило обов`язку сплатити пеню, нараховану за попередній період прострочення.

Відповідачем не надано контррозрахунку пені, доказів її сплати, списання чи анулювання, а також доказів скасування податкових повідомлень-рішень, на несплачені у встановлені строки суми яких вона нарахована. Наведені у відзиві доводи не спростовують встановленого матеріалами справи факту існування непогашеної пені у заявленому позивачем розмірі.

За таких обставин суд дійшов висновку, що Головне управління ДПС у Кіровоградській області довело наявність у ОСОБА_1 податкового боргу з орендної плати з фізичних осіб у частині непогашеної пені в сумі 60421,64 грн та дотримання передбачених ПК України умов для її примусового стягнення.

За правилами підпункту 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право, в тому числі, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.

В свою чергу, згідно пункту 41.1. статті 41 ПК контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Беручи до уваги, що суму заборгованості у розмірі 60421,64 грн відповідач у встановлені законодавством строки не сплатила, виходячи із системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 241 - 246, 255, 295 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов Головного управління ДПС у Кіровоградській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) податковий борг по орендній платі з фізичних осіб (код класифікації доходів бюджету 18010900) в сумі 60421 (шістдесят тисяч чотириста двадцять одна) грн 64 коп. за наступними реквізитами: [рахунок приховано], банк Отримувача: Казначейство України (ЕАП), ЄДРПОУ 37918230, отримувач: ГУК у Кіров.обл./тг м. Кропивн/18010900.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 05 жовтня 2026 року.

Повне найменування учасників справи:

Позивач - Головне управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ43995486, Кіровоградська обл., м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, буд. 55, 25006);

Відповідач - ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ).

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду М.Я. САВОНЮК

Інші рішення у справі

ДатаДокументСуд
24.09.2026 Ухвала № 140023452 Кіровоградський окружний адміністративний суд
14.05.2026 Ухвала № 136513055 без тексту Кіровоградський окружний адміністративний суд

Стежити за судами компанії

Лист на пошту, щойно в реєстрі зʼявиться нове рішення зі стороною ЄДРПОУ 43995486. Одна компанія щотижня безкоштовно, до 50 компаній щоденно на платному тарифі.

Підключити моніторинг