Судові рішення

Рішення № 140323097 у справі № 520/21559/26 від 05.10.2026

Рішення від 05.10.2026 в адміністративній справі № 520/21559/26 (категорія «Зупинення, відмова в реєстрації податкових накладних»). Суд: Харківський окружний адміністративний суд, суддя Сагайдак В.В.

Справа№ 520/21559/26
СудХарківський окружний адміністративний суд
СуддяСагайдак В.В.
Форма рішенняРішення
Форма судочинстваАдміністративне
КатегоріяЗупинення, відмова в реєстрації податкових накладних
Дата ухвалення05.10.2026
Надійшло до реєстру06.10.2026
Оригіналreyestr.court.gov.ua/Review/140323097

Сторони-компанії

Лист, коли відкриється Pro

Моніторинг, сповіщення і вивантаження на всіх сайтах мережі Initask. Залиште пошту, і ми напишемо в день запуску.

Текст рішення

Харківський окружний адміністративний суд

61700, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

05 жовтня 2026 року Справа № 520/21559/26

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Сагайдак В.В., розглянувши матеріали позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Макрокапітал" (вул. Миру, буд.31,м. Білицьке, Покровський р-н, Донецька обл.,85043, ЄДРПОУ 44294746) до Головного управління ДПС у Донецькій області (вул. Київська, буд. 286,м. Бровари, Броварський р-н, Київська обл.,07400, код ЄДРПОУ 44070187), Державна податкова служба України (пл. Львівська, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 13830279/44294746 від 17.06.2026р.

- Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової служби України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №13435/44294746/2 від 25.06.2026р.

- Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ - 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «МАКРОКАПІТАЛ», № 1 від 25.05.26р. (реєстраційний № [номер приховано]) датою її фактичного надходження.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі.

Відповідач надав до суду відзив, з позовними вимогами не погоджується, просить відмовити в задоволені позовних вимог.

Просить вважати відзив спільною думкою відповідачів.

Таким чином суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в матеріалах справи доказами.

Товариство з обмеженою відповідальністю «МАКРОКАПІТАЛ» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи 28.05.2021 р. номер запису 100074102[телефон приховано]. На обліку знаходиться у ГУ ДПС у Донецькій області, Покровська ДПІ. Дата реєстрації платником податку на додану вартість 01.07.2021 р. ІПН 442947426596.

Видами діяльності підприємства за КВЕД є:

- 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (основний),

- 05.10 Добування кам`яного вугілля,

- 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням,

- 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами,

- 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля,

- 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів. н. в. і. у.

ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВIДПОВIДАЛЬНIСТЮ «МАКРОКАПІТАЛ» направлено до ЄРПН для реєстрації податкову накладну № 1 від 25.05.2026 р. (реєстраційний № [номер приховано]) на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість у розмірі 5 500 000,00 грн, у тому числі ПДВ у сумі 916 666,666 грн. з продажу (код товару згідно з УКТ ЗЕД 8602) на користь ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ТЕПЛОВОЗОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД» (код ЄДРПОУ 40297125).

З ЄРПН надійшли квитанція, в яких зазначалося: «ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 25.05.2026 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8602, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"= 1.0962%, "Рпоточ"= 0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пропонуємо надати пояснення та копії документів:

- (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

- інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі».

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВIДПОВIДАЛЬНIСТЮ «МАКРОКАПІТАЛ» направило в електронному вигляді до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Донецькій області пояснення № 1 від 04.06.2026р. (вих. № 04/06 від 04.06.2026р.) щодо здійснених господарських операцій та копії підтверджуючих документів щодо блокування реєстрації в ЄРПН вищезазначених податкових накладних та надано до ДПС усі документи, що підтверджували реальність господарської операції у спірної податкової накладній.

10 червня 2026 року платнику надійшло повідомленням № 13818702/44294746 від 10.06.2026р. про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платнику ТОВ «МАКРОКАПІТАЛ» для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування:

Додаткова інформація (зазначити, до якої інформації): копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: регістри бухгалтерського обліку 36,63; технічний паспорт; інвентарна картка; наказ про введення в експлуатацію; документи на право користування та дозвіл на експлуатацію, акт взаємозаліку з ТОВ «ПІВДЕНТРАНСБУД».

На виконання повідомлення № 13818702/44294746 від 10.06.2026р. про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН додатково надаються документи ТОВ «МАКРОКАПІТАЛ» направило додаткові пояснення № 11/06 від 11.06.2026р. з поясненнями та документами. Платник надав всі витребувані додатково документи, окрім документи на право користування та дозвіл на експлуатацію Тепловоз ТЕМ 15 №077, зазначивши в додаткових пояснень безпідставність його витребування та неможливість його надати.

Однак рішенням комісії ДПС № 13830279/44294746 від 17.06.2026р. було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 25.05.2026р. з підстав: «відмова в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої було зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, платником податку, а саме Платником не надано документи на право користування та дозвіл на експлуатацію Тепловоз ТЕМ 15 №077, що свідчить про відсутність документального підтвердження фактичного використання зазначеного об`єкта у господарській діяльності.».

Позивачем на розгляд Комісії центрального рівня була надіслана скарга №18/06 від 18.06.2026 р. на рішення комісії регіонального рівня № 13830279/44294746 від 17.06.2026р. про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 25.05.2026р.

За результатами розгляду скарги Комісія центрального рівня прийняла рішення №13435/44294746/2 від 25.06.2026р. про залишення скарги без задоволення та відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з загальних підстав без вказання конкретних документів: «ненадання платником податку копiй первинних документiв щодо постачання/ придбання товарiв/послуг, зберiгання i транспортування, навантаження, розвантаження продукцiї, складських документiв (iнвентаризацiйнi описи), у тому числi рахунки-фактури/iнвойси, акти приймання-передачi товарiв (робiт, послуг) з урахуванням наявностi певних типових форм та галузевої специфiки, накладних».

Не погоджуючись з вказаним, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним відносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з приписами п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

При цьому, відповідно до пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Пунктом 74.3 статті 74 Податкового кодексу України передбачено, що зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29.12.2010 (далі Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Водночас, пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Положеннями п.7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно із пунктом 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до п.25 Порядку № 1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).

Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, з аналізу вищевикладених приписів вбачається, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена з підстав відповідності критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснених операцій.

При цьому, суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший - це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий - це сам етап прийняття рішення податковим органом.

Отже рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Разом з тим, контролюючим органом не було визначено, які конкретно документи позивачу слід подати та/або пояснення для усунення сумнівів щодо реальності задекларованих позивачем операцій.

Приймаючи оскаржуване рішення, Комісія ГУ ДПС, як підставу для відмови в реєстрації податкової накладної зазначила , що позивачем по податкової накладної, стосовно якої виникли спірні правовідносини, ненаданням / частковим наданням письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідні для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрації накладної / розрахунку коригування в Реєстрі податкових накладних, платником податку.

Проте на запит податкового органу позивачем було сформовано та подано відповідний пакет документів, за замістом якого позивач доводив, що податкову накладну складено згідно фактичного виконання господарського договору, обґрунтованих сумнівів щодо реального характеру якого судовим розглядом не встановлено.

Таким чином суд з доводами відповідача не погоджується та зазначає, що контролюючий орган повинен був при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.8 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний ("може включати") перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.1 цього Порядку не може бути застосована.

Попри це, надіслана позивачу квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної містила вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в поданій податковій накладній без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію конкретної спірної накладної, що в свою чергу є недотриманням принципу правової визначеності.

Відмовляючи у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, Комісія регіонального рівня виходила з того, що з боку позивача не надано / частково надано письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідні для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрації накладної / розрахунку коригування в Реєстрі податкових накладних, платником податку.

Суд зазначає, що в матеріалах справи наявні копії таких письмових доказів: Договір купівлі-продажу тепловозу ТЕМ 15 077 між ТОВ «Макрокапітал» та ТОВ «ЗТРЗ» № 2403 від 24.03.2026р., специфікація, акт, рахунок, Банківська виписка станом на 25.05.2026р., Договір купівлі-продажу тепловозу ТЕМ 15 077 між ТОВ «Макрокапітал» та ТОВ «Південстрансбуд» № 1205 від 12.05.2024р., специфікація, акт прийому- передачі, Угода про зарахування зустрічних однорідних вимог від 24.07.2025р., Договір зберігання тепловозу між ТОВ «Енергопрогрес» та ТОВ «Макрокапітал» № 01/06/24-3 від 01.06.2024р., акт № 1 від 01.06.2024р., акт № 2 від 27.05.2026р., Акт перевірки технічного стану тепловоза для транспортування від 25.05.2026р., Зал. накладна № 45618873 від 27.05.2026р. про відправлення тепловозу ТЕМ 15 077., Регістри бухгалтерського обліку, Технічний паспорт тепловозу ТЕМ 15 077, Інвентарна картка обліку ОЗ ТОВ «ПВДЕНТРАНСБУД», в якій зафіксовано дата вибуття основного засобу тепловоз ТЕМ15 у зв`язку з продажом на ТОВ «МАКРОКАПІТАЛ», Наказ про введення в експлуатацію ОЗ № 4-в від 02.09.2025р., Інвентарна картка основних засобів ТОВ «МАКРОКАПІТАЛ», в якій зафіксована дата вибуття основного засобу тепловоз ТЕМ15 у зв`язку з продажом, Договір оренди № 1/07/24 від 03.07.2024р., Наказ № 1-п від 31.01.2024р., Наказ № 4-П від 03.07.2024р., Рішення засновника № 1/07-24 від 02.07.2024р., Штатний розпис станом на 31.03.2026р.

За відсутності конкретного переліку документів, що мав визначити відповідач, формуючи вимогу про підтвердження обставини, з якими він пов`язував можливість реєстрації податкових накладних, поданих позивачем, слід погодитися з доводами позовної заяви, що наведені вище докази цілком спростовують висновки відповідача про відмову у реєстрації поданої податкових накладних.

Так, з матеріалів справи встановлено, що господарська операція з продажу майна - тепловоз ТЕМ 15 № 077 (код УТКЗЕД 8602) здійснювалась по договору купівлі - продажу № 2403 від 24.03.2026 р. між ТОВ «МАКРОКАПІТАЛ» на користь ТОВ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ТЕПЛОВОЗОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД» (код ЄДРПОУ 40297125), відповідно до умов якого:

1.1. Продавець зобов`язується поставити, а Покупець - прийняти і оплатити відповідно до умов цього договору товар. Найменування, кількість, ціна, строки оплати, терміни і умови поставки товару, інші відомості, необхідні для виконання цього договору, вказані в Специфікаціях, що є невід`ємною частиною цього договору.

2.1. Поставка товару на адресу Покупця або за його реквізитами здійснюється на умовах і в терміни, зазначені в Специфікаціях до цього договору. При необхідності зміни реквізитів Покупець зобов`язаний письмово сповістити Продавця про ці зміни.

2.3. Зобов`язання Продавця щодо поставки товару є виконаними з моменту передачі тепловоза на станції Жовті Води-2 на відправлення (транспортування). Сторони підписують Акт прийому-передачі тепловозу.

Покупець забезпечує оформлення:

- залізничної накладної;

- акту приймання до перевезення.

- Покупець зобов`язаний надати Продавцю:

- копію залізничної накладної;

- акт приймання до перевезення у 2-х примірниках;

- Акт комісії УЗ про готовність тепловозу для транспортування.

2.4. Сторони встановлюють, що право власності на товар переходить до Покупця в момент підписання сторонами акту приймання-передачі та після повної оплати, після чого товар вважається поставленим Продавцем і прийнятим Покупцем.

3.1. Загальна сума за договором становить суму, визначену на підставі доданих до договору Специфікацій.

3.2. Ціна на товар встановлюється договірна в національній валюті України - гривнях та визначається в Специфікаціях до цього договору.

До Договору постачання складена та підписана Специфікація № 1 від 24.03.2026р.:

1.2. Місцезнаходження тепловозу: територія Продавця: Дніпропетровська область, м. Жовті Води, вул. Залізнична, 15-28.

2.1. Покупець забезпечує прибуття своїх представників до місця знаходження тепловоза.

2.2. Покупець за власний рахунок та на власний ризик здійснює:

- часткове відновлення;

- підготовку до транспортування.

3.1. Після завершення ремонту здійснюється огляд тепловоза комісією АТ «Укрзалізниця».

3.4. Акт підтверджує можливість транспортування та відсутність перешкод для перевезення.

4.2. Покупець зобов`язаний здійснити оплату за товар у термін, що не перевищує 5 (п`ять) календарних дня з дня виставлення рахунку від Продавця. Рахунок направляється на адресу Покупця: e-mail: [пошта прихована].

4.3. Оплата здійснюється у розмірі 100% вартості товару.

4.4. Датою оплати вважається дата зарахування коштів на рахунок Продавця.

5.1. Продавець протягом 3 (трьох) календарних днів з дати отримання від Покупця Акту комісії УЗ про готовність тепловозу до транспортування у холодному стані, але не пізніше 25 квітня 2026 р., виставляє тепловоз на відправлення (транспортування) на станції Жовті Води-2 (код станції 457002) Придніпровська залізниця.

5.2. Умови поставки: FCA (станція Жовті Води-2 (код станції 457002) Придніпровська залізниця) - Incoterms 2020.

5.4. Поставка за договором купівлі-продажу № 2403 від 24.03.26р. вважається виконаною з моменту передачі тепловоза на станції Жовті Води-2 (код станції 457002) Придніпровська залізниця, для відправлення (транспортування).

На виконання умов специфікації № 1 від 24.03.26р. ТОВ "МАКРОКАПІТАЛ", на підставі Акту перевірки технічного стану локомотиву, моторвагонної секції, які призначені для пересилання в недіючому стані від 25.05.2026р. за формою ТУ-25 передало на користь ТОВ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ТЕПЛОВОЗОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД» тепловоз ТЕМ 15 № 077.

Факт прийняття тепловозу за Специфікацією № 1 від 24.03.2026 р. та його вивезення підтверджується:

1) Актом прийому-передачі Товару №б/н від 25.05.2026р. до Договору купівлі-продажу № 2403 від 24 березня 2026 р. - тепловозу ТЕМ 15 № 077 за ціною 5 500 000,00 (п`ять мільйонів) грн, у т.ч. ПДВ у сумі 916 666,67грн.,

2) Акт перевірки технічного стану локомотиву, моторвагонної секції, які призначені для пересилання в недіючому стані від 25.05.2026р. за формою ТУ-25,

3) Залізнична накладна № 45618873 від 27.05.2026р. про те, що 27.05.2026. зі станції Жовті Води ІІ (відправник ТОВ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ТЕПЛОВОЗОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД», код ЄДРПОУ 40297125) на станцію Хортиця (одержувач ТОВ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ТЕПЛОВОЗОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД», код ЄДРПОУ 40297125) відправлений тепловоз, що перевозиться на своїх осях. Тепловоз ТЕМ 15 № 077 прямує на капітальний ремонт згідно інструкції ЦТ - 0057 (внутрішня інструкція залізниць).

За тепловоз ТОВ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ТЕПЛОВОЗОРЕМОНТНИЙ ЗАВОД» сплачено повністю платіжним дорученням №479 від 25.05.2026р. у розмірі 5 500 000,00 (п`ять мільйонів) грн, у т.ч. ПДВ у сумі 916 666,67грн. за рахунком № 2501 від 25.05.2026р. Сплата за товар відображено у податковій накладної № 1 від 25.05.2026р., реєстрація по якої була припинена.

Також позивачем надані пояснення стосовно того, що документів на право користування та дозвіл на експлуатацію по ТОВ «МАКРОКАПІТАЛ» не складався, оскільки Дозвіл на експлуатацію техніки підвищеної небезпеки (від Держпраці) не потрібен, оскільки фактичного запуску тепловозу в роботу та використання її за призначенням не відбувається. До додаткових пояснень також надано Наказ № 4-в від 02.09.2025р., яким визнано, що тепловоз фактично не використовувався у господарській діяльності за безпосереднім призначенням; запуск двигуна, виконання маневрових робіт, перевезення вантажів, подача та прибирання вагонів не здійснюються; тепловоз перебуває на відповідальному зберіганні.

Отримувати дозвіл на експлуатацію (застосування) або декларацію відповідності від Держпраці на тепловоз не потрібно, якщо він знаходиться виключно на балансі як товар (для подальшого перепродажу), знаходиться виключно на зберіганні, не вводився в експлуатацію і не використовується в господарській діяльності підприємства. Відповідно до законодавства (зокрема ст. 21 Закону України «Про охорону праці»), дозвільні документи оформлюються саме на експлуатацію або виконання робіт підвищеної небезпеки. Зберігання майна на балансі не є експлуатацією. Саме з цих підстав й приймався наказ № 4-в від 02.09.2025р.

Дозвільні документи вимагаються саме в процесі застосування обладнання підвищеної небезпеки, а не під час його зберігання чи перепродажу.

Встановлені обставини дають суду підстави для висновку про формальний підхід при прийнятті Комісією ГУ ДПС у Харківській області спірного рішення.

Відповідачами не підтверджено факт виявлення об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій, дані про які зазначено у спірній податковій накладній, та/або ймовірності уникнення ним виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.

Суд наголошує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Таким чином, оскільки матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем контролюючому органу копій усіх необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН та зважаючи на наявність документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом та на те, що відповідні документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу в реєстрації податкової накладної, оскаржуване рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправним, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.

Також слід зазначити і про те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Аналогічний висновок послідовно викладався Верховним Судом в низці постанов, зокрема: від 23.05.2024р. у справі № 200/4317/22, від 11.07.2024р. у справі № 460/20194/22, від 23.07.2025р. у справі № 160/32067/23, від 19.11.2025р. у справі № 140/36684/23.

З урахуванням викладеного суд доходить висновку про те, що вимоги позивача про скасування спірних рішень є обґрунтованими, а отже спірні рішення підлягають скасуванню та відповідно у Державної податкової служби України виникає зобов`язання здійснити реєстрацію спірних податкових накладних.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Макрокапітал" (вул. Миру, буд.31,м. Білицьке, Покровський р-н, Донецька обл.,85043, ЄДРПОУ 44294746) до Головного управління ДПС у Донецькій області (вул. Київська, буд. 286,м. Бровари, Броварський р-н, Київська обл.,07400, код ЄДРПОУ 44070187), Державна податкова служба України (пл. Львівська, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,- задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 13830279/44294746 від 17.06.2026р.

Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової служби України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №13435/44294746/2 від 25.06.2026р.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ - 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «МАКРОКАПІТАЛ», № 1 від 25.05.26р. (реєстраційний № [номер приховано]) датою її фактичного надходження.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової службу України (код ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Макрокапітал" (вул. Миру, буд.31,м. Білицьке, Покровський р-н, Донецька обл.,85043, ЄДРПОУ 44294746) сплачений судовий збір в сумі 1331,20 грн (одна тисяча триста тридцять одна гривня 20 коп.).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (вул. Італійська, буд. 59,м. Маріуполь, Донецька область,87515, код ЄДРПОУ 44070187) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Макрокапітал" (вул. Миру, буд.31,м. Білицьке, Покровський р-н, Донецька обл.,85043, ЄДРПОУ 44294746) сплачений судовий збір в сумі 1331,20 грн (одна тисяча триста тридцять одна гривня 20 коп.).

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Сагайдак В.В.

Інші рішення у справі

ДатаДокументСуд
03.09.2026 Ухвала № 139446875 Харківський окружний адміністративний суд
03.08.2026 Ухвала № 138695009 Харківський окружний адміністративний суд
27.07.2026 Ухвала № 138511467 Харківський окружний адміністративний суд

Стежити за судами компанії

Лист на пошту, щойно в реєстрі зʼявиться нове рішення зі стороною ЄДРПОУ 40297125. Одна компанія щотижня безкоштовно, до 50 компаній щоденно на платному тарифі.

Підключити моніторинг