ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
01 жовтня 2026 року м. Дніпро справа № 340/7961/25
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),
суддів: Кругового О.О., Малиш Н.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2026 р. (суддя Сагун А.В) в адміністративній справі №340/7961/25 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БРЕНІВАН" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "БРЕНІВАН" звернулося до суду із адміністративним позовом, в якому просило, зокрема:
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області №12961017/38810423, №12961018/38810423 від 10 червня 2025 р., № 13004016/38810423 від 24 червня 2025 р., №13015861/38810423, № 13015862/38810423, № 13015863/38810423 від 26 червня 2025 р.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені ТОВ "БРЕНІВАН" податкові накладні № 5,6 від 05 червня 2024 р., № 29 від 20 червня 2024 р., № 32,33,34 від 25 червня 2024 р. днем їх подання.
В обґрунтування позовних вимог вказано, що, приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, податковий орган здійснив оцінку реальності господарських операцій між позивачем та його контрагентами по ланцюгу придбання транспортних послуг, що виходить за межі його повноважень, визначених Порядком зупинення реєстрації податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1165. Крім того, податковому органу в повному обсязі було надано документи, необхідні для реєстрації спірних податкових накладних, які дають змогу встановити операції між позивачем та його контрагентами по ланцюгу придбання транспортних послуг.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2026 р., ухваленим за результатами розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, адміністративний позов ТОВ "БРЕНІВАН" задоволено.
У поданій апеляційній скарзі Головне управління ДПС у Кіровоградській області посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог та постановити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ТОВ "БРЕНІВАН" відмовити повністю.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що за результатами поданих ТОВ "БРЕНІВАН" документів встановлено, що не прослідковується наявність транспортних засобів у контрагентів перевізників по ланцюгу придбання транспортних послуг, а тому
правомірними є рішення про відмову у реєстрації податкових накладних № 5,6 від 05 червня 2024 р., № 29 від 20 червня 2024 р., № 32,33,34 від 25 червня 2024 р.
В письмовому відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Відзив обґрунтовує тим, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що, приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, податковий орган протиправно здійснив оцінку реальності господарських операцій по ланцюгу придбання транспортних послуг, оскільки це виходить за межі повноважень, визначених Порядком зупинення реєстрації податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1165.
Розгляд апеляційної скарги здійснено в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, як це передбачено статтею 311 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судом першої інстанції встановлено наступні обставини у справі.
За результатом господарської діяльності ТОВ "БРЕНІВАН" було складено та направлено на реєстрацію податкові накладні № 5,6 від 05 червня 2024 р., № 29 від 20 червня 2024 р., № 32,33,34 від 25 червня 2024 р., реєстрацію яких було зупинено у зв`язку із відповідністю їх п.1 Критеріїв ризиковості. Позивачем надані пояснення із копіями первинних документів. Рішеннями Головного управління ДПС у Кіровоградській області №12961017/38810423, №12961018/38810423 від 10 червня 2025 р., № 13004016/38810423 від 24 червня 2025 р., №13015861/38810423, № 13015862/38810423, № 13015863/38810423 від 26 червня 2025 р. у реєстрації податкових накладних відмовлено із посиланням на відсутність транспортних засобів у контрагентів - перевізників по ланцюгу придбання транспортних послуг.
Не погодившись із даними рішеннями, ТОВ "БРЕНІВАН" оскаржило їх в судовому порядку.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що, приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, податковий орган здійснив оцінку реальності господарських операцій між позивачем та його контрагентами, що виходить за межі повноважень, визначених Порядком зупинення реєстрації податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1165.
Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Перевірка оскарженого рішення суду першої інстанції здійснюється в межах доводів та вимог апеляційної скарги, як це передбачено статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до положень пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (надалі - Порядок № 1165) у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних встановлено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 р. № 520 (Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
Верховним Судом в постанові від 10 вересня 2026 р. у справі №160/727/26 та в постанові від 24 вересня 2026 р. у справі №340/4753/25 вказано, що процедура моніторингу податкових накладних має превентивний характер та не повинна підміняти за своїм змістом проведення податкової перевірки, оскільки питання реальності господарської операції може бути предметом дослідження лише під час здійснення податкового контролю у формах, визначених ПК України. Комісія комісія регіонального рівня має право оцінювати достатність документів, поданих платником податків, однак така оцінка здійснюється виключно в межах адміністративної процедури прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної та не передбачає встановлення фактичної реальності здійснення господарської діяльності платника податків.
Як вбачається із наявних в матеріалах справи письмових доказів, позивачем надані контролюючому органу письмові пояснення, які містять детальний опис господарських операцій між ним та його контрагентами, а також копії первинних документів на підтвердження інформації, відображеної у податкових накладних.
Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області при прийнятті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних було здійснено оцінку реальності господарських операцій між позивачем та його контрагентами по ланцюгу придбання транспортних послуг, що виходить за межі його повноважень, визначених Порядком зупинення реєстрації податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1165, а тому свідчить про протиправність прийнятих ним рішень №12961017/38810423, №12961018/38810423 від 10 червня 2025 р., № 13004016/38810423 від 24 червня 2025 р., №13015861/38810423, № 13015862/38810423, № 13015863/38810423 від 26 червня 2025 р. про відмову у реєстрації податкових накладних № 5,6 від 05 червня 2024 р., № 29 від 20 червня 2024 р., № 32,33,34 від 25 червня 2024 р.
Отже, оскільки доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, відсутні підстави для скасування ухваленого ним рішення, передбачені статтею 317 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2026 р. в адміністративній справі №340/7961/25 - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили 01 жовтня 2026 р. і оскарженню в касаційному порядку не підлягає згідно частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддя А.В. Шлай
суддя О.О. Круговий
суддя Н.І. Малиш