ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/7297/25
28 липня 2026 року м.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 13.06.2025 року Головним управлінням ДПС у Тернопільській області складено податкове повідомлення - рішення форми «Ф» №0695391-2409-1918 UA6104045[телефон приховано], яким згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3. ст. 54 ПК України, та відповідно до підпункту 266.7.2 пункту 266.7 ст. 266 ПК України ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 , жителю АДРЕСА_1 ) визначено суму податкового зобов`язання за платежем: податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачений фізособами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості, за податковий період 2024 р., за нежитлове приміщення, розташоване за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею, 1819,60 кв. м, в сумі 64595,80 грн.
13.06.2025 року Головним управлінням ДПС у Тернопільській області складено податкове повідомлення - рішення форми «Ф» №0695392-2409-1918, яким згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3. ст. 54 ПК України, та відповідно до підпункту 266.7.2 пункту 266.7 ст. 266 ПК України ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , жителю АДРЕСА_1 ) визначено суму податкового зобов`язання за платежем: податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачений фізособами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості, за податковий період 2024 р., за нежитлове приміщення, розташоване за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею, 179,90 кв. м, в сумі 6386,45 грн.
13.06.2025 року Головним управлінням ДПС у Тернопільській області складено податкове повідомлення - рішення форми «Ф» №0695394-2409-1918 UA6104045[телефон приховано], яким згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3. ст. 54 ПК України, та відповідно до підпункту 266.7.2 пункту 266.7 ст. 266 ПК України ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , жителю АДРЕСА_1 ) визначено суму податкового зобов`язання за платежем: податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачений фізособами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості, за податковий період 2023 р., за нежитлове приміщення, розташоване за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею, 1819,60 кв. м, в сумі 60956,60 грн.
13.06.2025 року Головним управлінням ДПС у Тернопільській області складено податкове повідомлення - рішення форми «Ф» №0695395-2409-1918 UA6104045[телефон приховано], яким згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3. ст. 54 ПК України, та відповідно до підпункту 266.7.2 пункту 266.7 ст. 266 ПК України ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , жителю АДРЕСА_1 ) визначено суму податкового зобов`язання за платежем: податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачений фізособами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості, за податковий період 2023 р., за нежитлове приміщення, розташоване за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею, 179,90 кв. м, в сумі 6026,65 грн. Зазначені податкові повідомлення-рішення одержані ОСОБА_1 24.06.2025 рекомендованим поштовим відправленням з трек номером 0601159366808.
ОСОБА_1 не погоджується із складеними Головним управлінням ДПС у Тернопільській області податковими повідомленнями-рішеннями від 13.06.2025 №0695391-2409-1918-UA6104045[телефон приховано], №0695392-2409-1918, №0695394-2409 1918-UA6104045[телефон приховано] та №0695395-2409-1918-UA6104045[телефон приховано] (форми «Ф»), а тому просив визнати їх протиправними і скасувати.
Ухвалою суду від 30.12.2025 позовну заяву було залишено без руху та надано строк, достатній для усунення недоліків позовної заяви, із зазначенням способу їх усунення. Недоліки позовної заяви усунуто позивачем у строк, встановлений судом.
Ухвалою суду від 12.01.2026 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов через систему "Електронний суд" із відповідними письмовими доказами 28.01.2026. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 14, ст.73) внесено зміни до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13-17, ст. 112 із наступними змінами) такі зміни:
Пунктом 25 Підпункти "є" викласти в такій редакції: і "ж" підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 "є) будівлі промисловості, віднесені до класу "Промислові та складські будівлі" (код 125) Класифікатора будівель і споруд НК 018:2023, що використовуються за призначенням у господарській діяльності суб`єктів господарювання, основна діяльність яких класифікується у секціях B-F КВЕД ДК 009:2010, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку; ж) будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників (юридичних та фізичних осіб), віднесені до класу "Нежитлові сільськогосподарські будівлі" (код 1271) Класифікатора будівель і споруд НК 018:2023, що використовуються за призначенням у господарській діяльності суб`єктів господарювання та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку".
Визначення «сільськогосподарський товаровиробник» також міститься у статті 1 Закону України «Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001 - 2004 років» від 18 січня 2001 року № 2238-ІІІ, сільськогосподарський товаровиробник - фізична або юридична особа, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції, переробкою сільськогосподарської продукції та її реалізацією
Відповідно до положень Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію (стаття 1). Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи (частина перша статті 9).
З огляду на вказані норми права підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності не підтверджених відповідними первинними документами.
Таким чином, на підтвердження правомірності формування даних податкового обліку платник повинен мати відповідні належно оформлені первинні документи, які і є підставою для формування даних податкового та бухгалтерського обліку.
Первинними документами, які супроводжують господарські операції, є (зокрема, але не виключно): видаткові накладні, рахунки-фактури, товарно транспортні накладні, акти виконаних робіт або акти приймання виконаних робіт, договори, товарні чеки, банківські виписки, платіжні доручення, оборотно-сальдові відомості, тощо.
Однак, жодного підтвердження руху коштів, використання транспортних засобів, інструментів, залучення робочої сили; копій видаткових накладних, рахунків фактур, товарно-транспортних накладних, актів виконаних робіт, договорів, платіжних доручень, а отже і підтвердження здійснення економічної діяльності, яку характеризують витрати на виробництво, процес виробництва та випуск продукції тощо як до суду, так і до контролюючого органу надано не було.
Як зазначалося вище, Позивачем додані Податкові декларації платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця, зазначаючи лише один вид діяльності 01.61 «Допоміжна діяльність у рослинництві» в 2023-2024 роках.
Відповідно до сервісу для визначення кодів видів економічної діяльності за КВЕД-2005 та КВЕД-2010 КВЕД-2010, (https://kved.ukrstat.gov.ua/) Клас 01.61 «Допоміжна діяльність у рослинництві» включає в себе наступну діяльність: 1. сільськогосподарську діяльність, яку здійснюють за винагороду або на основі контракту: передпосівну підготовку полів; сівбу та садіння сільськогосподарських культур; оброблення сільськогосподарських культур; обприскування сільськогосподарських культур, у т.ч. з повітря; обрізання плодових дерев і виноградників; пересаджування рису, розсаджування та прополювання буряку; збирання врожаю; боротьбу зі шкідниками (у т.ч. із кролями), пов`язану із сільським господарством 2. підтримку угідь у належному сільськогосподарському й екологічному стані; 3. експлуатацію сільськогосподарського зрошувального устатковання; 4. надання сільськогосподарської техніки разом із обслуговуючим персоналом.
Аналізуючи вищезазначену інформацію про допоміжну діяльність у рослинництві, можна зробити висновок, що дана діяльність не передбачає виробництва сільськогосподарської продукції, тобто особа, яка здійснює дану діяльність не може бути сільськогосподарським товаровиробником, тобто в 2023-2024 роках позивач не був сільськогосподарським товаровиробником.
В позовній заяві зазначено « ОСОБА_1 особисто використовує у своїй господарській діяльності вищевказане нерухоме майно за його цільовим призначенням, а саме: для виробництва сільськогосподарської продукції - розведення інших тварин, та не здає цих об`єктів нежитлової нерухомості в оренду, лізинг, позичку.»
Однак, як зазначалося вище, Позивач сам не вказував в деклараціях про даний вид діяльності, що свідчить, що позивач не здійснював даної діяльності в 2023-2024 роках.
Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 01.10.2007 року ОСОБА_1 належить комплекс тракторної бригади, що складається з тракторної бригади з двома прибудовами, площею 334,5 кв. м, складу мінеральних добрив з двома піднавісами, площею 1440,0 кв. м, прохідної, площею 15,6 кв. м, вбиральні, площею 2,2 кв. м, та складу ГСМ, площею 27,3 кв. м., розташований по АДРЕСА_2 , що свідчить про те, що жодна складова об`єкта нерухомості не є створеною для здійснення діяльності з розведення кроликів. Також вважають за необхідне зазначити, що позивачем не додано до позовної заяви свідоцтва про право власності на нерухоме майно.
Щодо довідки від 06.02.2020 року № 20 виданої Виконавчим комітетом Скориківської сільської ради Підволочиського району Тернопільської області, зазначають, що виконавчі органи місцевих рад не є компетентними в визначенні того чи займається розведенням кроликів на території Воробіївської сільської ради з 20.03.2008 р. за адресою АДРЕСА_2 Позивач.
Окрім того відповідно до інформації з ІКС «Податковий блок»:
18.03.2020 року ТОВ «Агро-Ланка-2» подало Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП, в якому вказали Бочку та Паливний склад за адресою вул. Нова, буд. 5а, с. Воробіївка Підволочиського району Тернопільської області, зазначивши право довгострокового користування або оренди.
19.03.2020 року ФГ «Ланка-Агро» подало Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП, в якому вказали Бочку та Паливний склад за адресою вул. Нова, буд. 5а, с. Воробіївка Підволочиського району Тернопільської області.
16.12.2022 року ФГ «Ланка-Агро» подало Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП, в якому вказали Склад за адресою вул. Нова, буд. 5, с. Воробіївка Підволочиського району Тернопільської області, зазначивши право короткострокового користування, оренди або найму.
23.04.2025 року ТОВ «Агро-Ланка-2» подало Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП, в якому вказали Бочку та Паливний склад за адресою вул. Нова, буд. 5а, с. Воробіївка, зазначивши право довгострокового користування або оренди. Вищезазначена інформація свідчить про те, що оподатковані об`єкти нерухомості здавалися в оренду або позичку.
На підставі викладеного представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити.
Представником відповідача 18.02.2026 надіслано до суду додаткові пояснення у справі.
Ухвалою суду від 11.03.2026 продовжено строк розгляду справи на 2 місяці.
Ухвалою суду від 11.03.2026 ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання на 21.04.2026 о 10:00 год.
Ухвалою суду від 21.04.2026 відкладено розгляд справи на 02.06.2026 о 10:00 год.
Представником позивача 02.06.2026 надіслано клопотання про долучення доказів по даній справі.
Ухвалою суду від 02.06.2026 відкладено розгляд справи на 12.06.2026 о 10:00 год.
Представником відповідача 09.06.2026 надіслано до суду додаткові пояснення у справі.
Ухвалою суду від 12.06.2026 відкладено розгляд справи на 28.07.2026 о 10:00 год.
Сторони в судове засідання з`явилися, однак за згодою сторін суд здійснив перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.
Відповідно до інформації з ІКС «Податковий Блок» ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_1 ) перебуває на обліку як платник податків за основним місцем обліку ГУ ДПС у Тернопільській області (Тернопільська ДПІ) за адресою 47823, вул. Тиха, буд. 2, с. Токи Тернопільського району Тернопільської області.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна в власності ОСОБА_1 в 2023-2024 роках перебували наступні об`єкти нерухомості: 1. комплекс, тракторної бригади, за адресою АДРЕСА_2 . 2. нежитлова будівля, акумуляторна, за адресою АДРЕСА_2 .
13.06.2025 року згідно даних в ІКС «Податковий блок» ОСОБА_1 (РНКОПП НОМЕР_1 ) сформовано та надіслано наступні податкові повідомлення-рішення: 1. за податковий період 2023 року: № 0695394-2409-1918- НОМЕР_2 на суму 60 956,60 грн об`єкт оподаткування комплекс, тракторної бригади загальною площею 1819,60 м.кв. за адресою АДРЕСА_2 . № 0695395-2409-1918-UA6104045[телефон приховано] на суму 6 026,65 грн об`єкт оподаткування акумуляторна загальною площею 179,90 м.кв. за адресою АДРЕСА_3 . за податковий період 2024 року: № 0695391-2409-1918-UA6104045[телефон приховано] на суму 64 595,80 грн об`єкт оподаткування комплекс, тракторної бригади загальною площею 1819,60 м.кв. за адресою АДРЕСА_2 . № 0695392-2409-1918 на суму 6 386,45грн об`єкт оподаткування акумуляторна загальною площею 179,90 м.кв. за адресою АДРЕСА_2 .
24.06.2025 року Позивач отримав оскаржувані податкові повідомлення рішення.
Відповідно до відомостей х ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_1 ) зареєстрований фізичною особою підприємцем з 2008 року.
Відповідно до доданих до позовної заяви Податкових декларацій платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця, Позивач задекларував дохід від здійснення діяльності 01.61 «Допоміжна діяльність у рослинництві»: У 2023 році - 428 500,00 грн. У 2024 році - 491 408,00 грн.
Не погодившись із складеними Головним управлінням ДПС у Тернопільській області податковими повідомленнями-рішеннями від 13.06.2025 №0695391-2409-1918-UA6104045[телефон приховано], №0695392-2409-1918, №0695394-2409 1918-UA6104045[телефон приховано] та №0695395-2409-1918-UA6104045[телефон приховано] (форми «Ф»), позивач звернувся до суду з даним позовом.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів врегульовані положеннями Податкового кодексу України, який підлягає до застосування у редакції на момент виникнення спірних правовідносин.
Згідно з п.п.16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платники податків зобов`язані сплачувати податки та збори в строки та в розмірах, встановленим цим Кодексом та законами з питань митної справи, що повністю узгоджується з приписами ст. 67 Конституції України щодо обов`язку кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України, грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Підпунктом 14.1.157 п. 14.1 ст. 14 ПК України встановлено, що податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності.
Відповідно до пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Згідно з п. 58.1 статті 58 Податкового кодексу України контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян) або якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт: невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації; завищення розміру задекларованого від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу; заниження або завищення суми податкових зобов`язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки.
Підпунктом 266.1.1 пункту 266.1 статті 266 ПК України визначено, що платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.
Відповідно до приписів пп. 266.2.1 п. 266.2 ст. 266 ПК України об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.
Згідно з пп. 266.3.1 п. 266.3 ст. 266 ПК України базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.
База оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.
Відповідно до пп. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 ПК України ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Підпунктом 266.6.1 пункту 266.6 статті 266 ПК України визначено, що базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.
Згідно з пп. 266.7.2. п. 266.7 ст. 266 ПК України податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку, обчисленого згідно з підпунктом 266.7.1 пункту 266.7 цієї статті, разом з детальним розрахунком суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються платнику податку контролюючим органом у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).
Підпункт 266.2.2 п. 266.2 ст.266 ПК України визначає об`єкти нерухомості, які не є об`єктами оподаткування.
Відповідно до п.30.1 ст.30 ПК України податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 цієї статті.
Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об`єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат (п.30.2 ст.30 ПК України).
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» від 23.11.2018 №2628-VIII пункт «ж» пп. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 викладено у новій редакції: «будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників (юридичних та фізичних осіб), віднесені до класу «Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства» (код 1271) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку». Зазначена змінена редакція п. «ж» пп. 266.2.2 п. 266.2 ст.266 ПК України почала діяти з 01.01.2019.
Системний аналіз вищенаведеної діючої норми свідчить, що правовою підставою для застосування до особи пільги зі сплати податку на нерухоме майно у вигляді звільнення від його сплати, відповідно до пункту «ж» підпункту 266.2.2. пункту 266.2 статті 266 ПК України, є призначення такої будівлі для використання безпосередньо у сільськогосподарській діяльності, а також особа має бути сільськогосподарським товаровиробником і така будівля не здається їх власником в оренду, лізинг, позичку.
Аналогічні висновки викладено у постанові Верховного Суду від 11 квітня 2023 року у справі № 380/18104/21.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 14, ст.73) внесено зміни до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13-17, ст. 112 із наступними змінами) такі зміни:
Пунктом 25 Підпункти "є" викласти в такій редакції: і "ж" підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 "є) будівлі промисловості, віднесені до класу "Промислові та складські будівлі" (код 125) Класифікатора будівель і споруд НК 018:2023, що використовуються за призначенням у господарській діяльності суб`єктів господарювання, основна діяльність яких класифікується у секціях B-F КВЕД ДК 009:2010, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку; ж) будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників (юридичних та фізичних осіб), віднесені до класу "Нежитлові сільськогосподарські будівлі" (код 1271) Класифікатора будівель і споруд НК 018:2023, що використовуються за призначенням у господарській діяльності суб`єктів господарювання та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку".
За визначенням підпункту 14.1.235 пункту 14.1 статті 14 ПК України сільськогосподарський товаровиробник для цілей глави 1 розділу XIV цього Кодексу юридична особа незалежно від організаційно-правової форми або фізична особа підприємець, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання.
Застереження в підпункті 14.1.235 щодо цілей глави 1 розділу XIV ПК України не означає, що у інших випадках, передбачених цим Кодексом, термін «сільськогосподарський товаровиробник» має інше змістовне навантаження (висновки згідно постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року у справі №500/99/23).
Отже, до фізичних осіб - сільськогосподарських товаровиробників, з метою визначення об`єкта оподаткування податком відносять фізичних осіб - підприємців, які займаються виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснюють операції з її постачання.
Визначення «сільськогосподарський товаровиробник» також міститься у статті 1 Закону України «Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001 - 2004 років» від 18 січня 2001 року № 2238-ІІІ, сільськогосподарський товаровиробник - фізична або юридична особа, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції, переробкою власновиробленої сільськогосподарської продукції та її реалізацією.
Верховний суд неодноразово зроблені висновки щодо ідентичних правовідносин. Відповідно до висновків в постанові Верховного Суду від 11.04.2023 року по справі №380/18104/21 фізична особа, яка є лише власником нерухомості відповідного класу, і не займається виробництвом сільськогосподарської продукції, переробкою власновиробленої сільськогосподарської продукції та її реалізацією, не звільняється від сплати податку на нерухомість за підпунктом «ж» підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України. Тобто, значення має не тільки вид нерухомості (зокрема, її призначення), а й безпосередньо сама діяльність, якою займається платник податку (а саме - чи відноситься він до сільськогосподарських товаровиробників).
Отже, правовою підставою для застосування до особи пільги зі сплати податку на нерухоме майно у вигляді звільнення від його сплати, відповідно до пункту «ж» підпункту 266.2.2. пункту 266.2 статті 266 ПК України, є призначення такої будівлі для використання безпосередньо у сільськогосподарській діяльності, а також особа має бути сільськогосподарським товаровиробником і така будівля не здаються їх власником в оренду, лізинг, позичку.
Сільськогосподарська продукція (сільськогосподарські товари) - продукція/ товари, що підпадають під визначення груп 1 - 24 УКТ ЗЕД, якщо при цьому такі товари (продукція) вирощуються, відгодовуються, виловлюються, збираються, виготовляються, виробляються, переробляються безпосередньо виробником цих товарів (продукції), а також продукти обробки та переробки цих товарів (продукції), якщо вони були придбані або вироблені на власних або орендованих потужностях (площах) для продажу, переробки або внутрішньогосподарського споживання (пп. 14.1.234 п.14.1 ст.14 ПК України).
Враховуючи вище зазначений пункт, сільськогосподарський товаровиробник- це юридична особа або фізична особа-підприємець, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції та здійснює операції з її постачання.
Відповідно до положень Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію (стаття 1). Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи (частина перша статті 9).
З огляду на вказані норми права підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності не підтверджених відповідними первинними документами.
Таким чином, на підтвердження правомірності формування даних податкового обліку платник повинен мати відповідні належно оформлені первинні документи, які і є підставою для формування даних податкового та бухгалтерського обліку.
Первинними документами, які супроводжують господарські операції, є (зокрема, але не виключно): видаткові накладні, рахунки-фактури, товарно транспортні накладні, акти виконаних робіт або акти приймання виконаних робіт, договори, товарні чеки, банківські виписки, платіжні доручення, оборотно-сальдові відомості, тощо.
Однак, жодного підтвердження руху коштів, використання транспортних засобів, інструментів, залучення робочої сили; копій видаткових накладних, рахунків фактур, товарно-транспортних накладних, актів виконаних робіт, договорів, платіжних доручень, а отже і підтвердження здійснення економічної діяльності, яку характеризують витрати на виробництво, процес виробництва та випуск продукції тощо як до суду, так і до контролюючого органу надано не було.
Як зазначалося вище, Позивачем додані Податкові декларації платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця, зазначаючи лише один вид діяльності 01.61 «Допоміжна діяльність у рослинництві» в 2023-2024 роках.
Відповідно до сервісу для визначення кодів видів економічної діяльності за КВЕД-2005 та КВЕД-2010 КВЕД-2010, (https://kved.ukrstat.gov.ua/) Клас 01.61 «Допоміжна діяльність у рослинництві» включає в себе наступну діяльність: 1. сільськогосподарську діяльність, яку здійснюють за винагороду або на основі контракту: передпосівну підготовку полів; сівбу та садіння сільськогосподарських культур; оброблення сільськогосподарських культур; обприскування сільськогосподарських культур, у т.ч. з повітря; обрізання плодових дерев і виноградників; пересаджування рису, розсаджування та прополювання буряку; збирання врожаю; боротьбу зі шкідниками (у т.ч. із кролями), пов`язану із сільським господарством 2. підтримку угідь у належному сільськогосподарському й екологічному стані; 3. експлуатацію сільськогосподарського зрошувального устатковання; 4. надання сільськогосподарської техніки разом із обслуговуючим персоналом.
Аналізуючи вищезазначену інформацію про допоміжну діяльність у рослинництві, можна зробити висновок, що дана діяльність не передбачає виробництва сільськогосподарської продукції, тобто особа, яка здійснює дану діяльність не може бути сільськогосподарським товаровиробником, тобто в 2023-2024 роках позивач не був сільськогосподарським товаровиробником.
В позовній заяві зазначено « ОСОБА_1 особисто використовує у своїй господарській діяльності вищевказане нерухоме майно за його цільовим призначенням, а саме: для виробництва сільськогосподарської продукції - розведення інших тварин, та не здає цих об`єктів нежитлової нерухомості в оренду, лізинг, позичку.»
Однак, як зазначалося вище, Позивач сам не вказував в деклараціях про даний вид діяльності, що свідчить, що позивач не здійснював даної діяльності в 2023-2024 роках.
Також, відповідно до приписів п. 8.1, 8.2, 8.4 Розділу VIII «Порядку обліку платників податків і зборів», затверджений наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 року N 1588 платник податків зобов`язаний повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючий орган за основним місцем обліку у порядку, встановленому цим розділом.
Об`єктами оподаткування і об`єктами, пов`язаними з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (далі - об`єкти оподаткування), є майно та дії, у зв`язку з якими у платника податків виникають обов`язки щодо сплати податків та зборів. Такі об`єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідними розділами Податкового кодексу України.
Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.
У повідомленні за формою N 20-ОПП надається інформація про всі об`єкти оподаткування, що є власними, орендованими або переданими в оренду.
Відповідно до інформації з ІКС «Податковий блок» Позивачем Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП не подавалися.
Також в позовній заяві зазначається: «Так, згідно довідки від 06.02.2020 р. №20, виданої Виконавчим комітетом Скориківської сільської ради Підволочиського району Тернопільської області, позивач займається розведенням кроликів на території Воробіївської сільської ради з 20.03.2008 за адресою АДРЕСА_2 .».
Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 01.10.2007 року ОСОБА_1 належить комплекс тракторної бригади, що складається з тракторної бригади з двома прибудовами, площею 334,5 кв. м, складу мінеральних добрив з двома піднавісами, площею 1440,0 кв. м, прохідної, площею 15,6 кв. м, вбиральні, площею 2,2 кв. м, та складу ГСМ, площею 27,3 кв. м., розташований по АДРЕСА_2 , що свідчить про те, що жодна складова об`єкта нерухомості не є створеною для здійснення діяльності з розведення кроликів. Також суд вважає за необхідне зазначити, що позивачем не додано до позовної заяви свідоцтва про право власності на нерухоме майно.
Щодо довідки від 06.02.2020 року № 20 виданої Виконавчим комітетом Скориківської сільської ради Підволочиського району Тернопільської області, зазначаємо, що виконавчі органи місцевих рад не є компетентними в визначенні того чи займається розведенням кроликів на території Воробіївської сільської ради з 20.03.2008 за адресою АДРЕСА_2 Позивач.
Окрім того відповідно до інформації з ІКС «Податковий блок» :
18.03.2020 року ТОВ «Агро-Ланка-2» подало Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП, в якому вказали Бочку та Паливний склад за адресою вул. Нова, буд. 5а, с. Воробіївка Підволочиського району Тернопільської області, зазначивши право довгострокового користування або оренди.
19.03.2020 року ФГ «Ланка-Агро» подало Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП, в якому вказали Бочку та Паливний склад за адресою вул. Нова, буд. 5а, с. Воробіївка Підволочиського району Тернопільської області.
16.12.2022 року ФГ «Ланка-Агро» подало Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП, в якому вказали Склад за адресою вул. Нова, буд. 5, с. Воробіївка Підволочиського району Тернопільської області, зазначивши право короткострокового користування, оренди або найму.
23.04.2025 року ТОВ «Агро-Ланка-2» подало Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП, в якому вказали Бочку та Паливний склад за адресою вул. Нова, буд. 5а, с. Воробіївка, зазначивши право довгострокового користування або оренди.
Вищезазначена інформація свідчить про те, що оподатковані об`єкти нерухомості здавалися в оренду або позичку.
Також суд зазначає, що позивач додав до матеріалів справи податкові декларації платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця, зазначаючи лише один вид діяльності 01.61 «Допоміжна діяльність у рослинництві» в 2023-2024 роках, чим заперечується факт отримання доходів від діяльності з розведення інших тварин.
При цьому в відзиві на позовну заяву ГУ ДПС у Тернопільській області вказувало, що вид діяльності 01.61 «Допоміжна діяльність у рослинництві» не є діяльністю, яка не передбачає виробництва сільськогосподарської продукції, тобто особа, яка здійснює лише дану діяльність не може бути сільськогосподарським товаровиробником, тобто в 2023-2024 роках позивач не був сільськогосподарським товаровиробником.
Як видно з матеріалів справи, позивач долучив до суду уточнюючі податкові декларації, які вказують на отримання доходу від вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), що жодним чином не доводить здійснення діяльності з розведення інших тварин, а також використання оподаткованих об`єктів нерухомості. Також варто врахувати, що додані уточнюючі податкові декларації подані лише 01.06.2026 року, тобто поза строком нарахування податку на нерухоме майно за податкові періоди 2023-2024 року.
Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи встановлені судом обставини справи, досліджені в судовому засіданні докази, норми законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, доказів, які б спростовували правомірність дій відповідача позивачем не представлено, а судом таких доказів не здобуто, в зв`язку з чим суд приходить до переконання, що в задоволенні позову слід відмовити.
Судові витрати по справі згідно ч.2 ст.139 КАС України з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 28 липня 2026 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46003, код ЄДРПОУ/РНОКПП 44143637).
Головуючий суддя Подлісна І.М.