ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про відкриття провадження в адміністративній справі
10 вересня 2026 року Справа № 160/28198/26
Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Чернявська Т.І., перевіривши матеріали за позовною заявою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (місцезнаходження: вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49005) до Приватного підприємства «Фрондес» (місцезнаходження: пр. Бажана Миколи, буд. 3, м. Київ, 01000) та ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ) про тимчасове обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи за межі території України,
УСТАНОВИВ:
09 вересня 2026 року о 16 год. 03 хв. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду в порядку статті 289-2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) надійшла сформована 09 вересня 2026 року в підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи «Електронний суд» позовна заява Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - позивач) до Приватного підприємства «Фрондес» (далі - І відповідач, ПП «Фрондес») та ОСОБА_1 (далі - ІІ відповідач, ОСОБА_1 ), у якій позивач просить встановити тимчасове обмеження у праві виїзду керівника Приватного підприємства «Фрондес» (стара назва - Приватне підприємство «Шокунін») ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за межі України до погашення податкового боргу Приватного підприємства «Фрондес» (стара назва -Приватне підприємство «Шокунін»), або настання інших обставин, зазначених в пункті 87.14 статті 87 Податкового кодексу України.
Суд своєю ухвалою від 09 вересня 2026 року позовну заяву залишив без руху.
10 вересня 2026 року о 12 год. 46 хв. від позивача через підсистему (модуль) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи «Електронний суд» надійшла заява про усунення недоліків від 10 вересня 2026 року № 10/09/2026, в якій зазначена правильна інформація про прізвище, ім`я та по батькові ІІ відповідача - ОСОБА_1 .
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ПП «Фрондес» (код ЄДРПОУ 44070077) перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області та має податковий борг у сумі 4 948 195,36 грн, а саме:
з штрафних санкцій за порушення законодавства про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки та про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг у сумі 4 946 880,35 грн;
з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у сумі 998,01 грн;
з акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (крім тих, що оподатковуються згідно з підпунктом 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 Податкового кодексу України) у сумі 317,00 грн.
З урахуванням вимог статей 56, 57 Податкового кодексу України, у зв`язку з несплатою ПП «Фрондес» у встановлені строки нарахованих сум, грошові зобов`язання набули статусу податкового боргу.
Відповідно до статті 59 Податкового кодексу України, у зв`язку з несплатою до бюджету сум податкового боргу, контролюючим органом сформовано податкову вимогу від 14 жовтня 2025 року № 0[телефон приховано]-0436 на 4 947 197,35 грн та направлено платнику податків електронним кабінетом платника податків.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2026 року у справі № № 160/5786/26 задоволено адміністративний позов Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та стягнуто з Приватного підприємства «Шокунін» (ЄДРПОУ 44070077) до Державного бюджету податковий борг у розмірі 4 947 197,35 грн шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області не має можливості примусово стягнути кошти з банківських рахунків ПП «Фрондес» у рахунок погашення податкового боргу на підставі зазначеного судового рішення, оскільки всі банківські рахунки боржника закриті.
З огляду на викладене, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, як орган державної податкової служби та контролюючий орган, набуває права відповідно до підпункту 20.1.35-2 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України та пункту 87.13 статті 87 Податкового кодексу України звернутися до суду з адміністративним позовом про встановлення тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника за межі України - до погашення такого податкового боргу.
Право на звернення ГУ ДПС у Дніпропетровській області до суду з означеним позовом виникло 12 червня 2026 року (наступного дня після спливу 240 календарних днів з дня вручення податкової вимоги). Тримісячний процесуальний строк, передбачений частиною другою статті 122 КАС України, спливає 12 вересня 2026 року. У зв`язку із відсутністю факту настання події (погашення податкового боргу), контролюючий орган звертається із цією позовною заявою в межах строку, встановленого процесуальним законодавством.
Після усунення недоліків позовна заява відповідає вимогам статей 160, 161, 172 КАС України, підстав для повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження у справі не встановлено, тому вважаю за необхідне відкрити провадження у цій справі.
Особливості провадження у справах за адміністративними позовами з приводу тимчасового обмеження права громадян України на виїзд за межі території України визначені статтею 289-2 КАС України.
Водночас, норми статті 289-2 КАС України не встановлюють строків звернення до суду, не визначають інших вимог до позовної заяви, відмінних від тих, які передбачені загальними нормами КАС України, як і не встановлюють «особливої» процедури розгляду таких заяв, що свідчить про те, що звернення в порядку статті 289-2 КАС України з позовною заявою про обмеження виїзду керівника платника податків за кордон відбувається в загальному порядку.
Згідно із пунктом 4 частини дев`ятої статті 171 КАС України про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначається за якими правилами позовного провадження (загального чи спрощеного) буде розглядатися справа.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 12 КАС України адміністративне судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку позовного провадження (загального або спрощеного). Спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи. Загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.
Згідно з приписами частин першої, другої статті 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Зазначена справа не є справою у спорах, що відповідно до приписів частини четвертої статті 12 КАС України має розглядатись виключно за правилами загального позовного провадження.
Згідно із частиною першою статті 260 КАС України питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження у справі.
У частині п`ятій статті 262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Частиною першою статті 289-2 КАС України встановлено, що у разі невиконання у встановлені Податковим кодексом України строки обов`язку щодо сплати грошових зобов`язань юридичною особою або постійним представництвом нерезидента, що призвело до виникнення податкового боргу (заборгованості) у сумі, що перевищує 1 мільйон гривень, та якщо такий податковий борг не сплачено протягом 240 календарних днів з дня вручення платнику податків податкової вимоги, податковим органом подається до суду за основним місцем реєстрації юридичної особи або постійного представництва нерезидента позовна заява про застосування судом тимчасового обмеження керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника у праві виїзду за межі території України.
Адміністративна справа, передбачена цією статтею, розглядається судом протягом 48 годин з дня подання відповідної позовної заяви (частина друга статті 289-2 КАС України КАС України).
Виходячи з наведених в статті 257 КАС України критеріїв, зважаючи на предмет спору між сторонами, з урахуванням того, що характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників у цій адміністративній справі не вимагають проведення судового засідання для повного та всебічного встановлення її обставин, суд дійшов висновку про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до положень частини п`ятої статті 262 КАС України з урахуванням особливостей провадження у справах за адміністративними позовами з приводу тимчасового обмеження права громадян України на виїзд за межі території України, встановлених статтею 289-2 КАС України.
Керуючись статтями 5, 9, 12, 18, 20, 32, 77, 121, 122, 160, 161, 168, 171, 256, 289-2 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя
УХВАЛИВ:
Відкрити провадження у справі за позовною заявою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до Приватного підприємства «Фрондес» та ОСОБА_1 про тимчасове обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи за межі території України.
Розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей провадження у справах за адміністративними позовами з приводу тимчасового обмеження права громадян України на виїзд за межі території України, встановлених статтею 289-2 КАС України.
Призначити справу до розгляду в порядку письмового провадження (без повідомлення учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи) на 11 вересня 2026 року о 13 год. 00 хв.
Установити відповідачам строк для подання відзиву на позовну заяву (відзиву) і всіх письмових та електронних доказів (які можливо доставити до суду) разом з документами, що підтверджують надіслання (надання) позивачу копії відзиву та доданих до нього документів, - до 10 год. 00 хв. 11 вересня 2026 року.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області у строк до 10 год. 00 хв. 11 вересня 2026 року надати суду:
письмові докази на підтвердження обставин виникнення у І відповідача податкового боргу у сумі 4 948 195,36 грн (податкові декларації та/або податкові повідомлення-рішення з доказами їх надіслання та/або вручення платнику податків);
інтегровані картки платника податків: з штрафних санкцій за порушення законодавства про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки та про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг; з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг); з акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (крім тих, що оподатковуються згідно з підпунктом 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 Податкового кодексу України) за 2026 рік станом на 11 вересня 2026 року з актуальними даними у вигляді, придатному для встановлення повного опису операцій;
Положення про Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, затверджене наказом Державної податкової служби України від 12 листопада 2020 року № 643 (із останніми змінами), у повному обсязі.
Нагадати сторонам, що згідно з частинами другою-п`ятою статті 94 КАС України письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Якщо для вирішення спору має значення лише частина документа, подається засвідчений витяг з нього. Учасники справи мають право подавати письмові докази в електронних копіях, на які накладено кваліфікований електронний підпис відповідно до вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». Електронна копія письмового доказу не вважається електронним доказом. Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством. Учасник справи, який подає письмові докази в копіях (електронних копіях), повинен зазначити про наявність у нього або іншої особи оригіналу письмового доказу. Учасник справи підтверджує відповідність копії письмового доказу оригіналу, який знаходиться у нього, своїм підписом із зазначенням дати такого засвідчення.
Попередити сторони, що відповідно до частини дев`ятої статті 79 КАС України копії доказів (крім речових доказів), що подаються до суду, заздалегідь надсилаються або надаються особою, яка їх подає, іншим учасникам справи. Суд не бере до уваги відповідні докази у разі відсутності підтвердження надсилання (надання) їх копій іншим учасникам справи, крім випадку, якщо такі докази є у відповідного учасника справи або обсяг доказів є надмірним, або вони подані до суду в електронній формі, або є публічно доступними.
Справа розглядатиметься суддею Чернявською Т.І. одноособово.
Копію ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі надіслати позивачу та І відповідачу до електронного кабінету за допомогою підсистеми (модуля) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи «Електронний суд», а також відповідачам на електронну пошту, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - [пошта прихована], та на електронну пошту за якою зареєстрований електронний кабінет І відповідача у підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи «Електронний суд» - [пошта прихована].
Учасники справи можуть отримати інформацію щодо цієї справи в мережі Інтернет за вебадресою сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України http://court.gov.ua/fair/sud0470/.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та оскарженню в апеляційному порядку окремо від рішення суду не підлягає. Заперечення на ухвалу, що не підлягає оскарженню окремо від рішення суду, включаються до апеляційної скарги на рішення суду.
Здійснювати розгляд (формування та зберігання) справи у змішаній (паперова та електронна) формі.
Суддя Т.І. Чернявська