ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 320/42079/24 Суддя (судді) першої інстанції: Білоноженко М.А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2026 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Коротких А.Ю.,
суддів Сорочка Є.О.,
Чаку Є.В.,
при секретарі Ковальчук І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 12 березня 2026 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «МС Авіа-грейд» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-Виробнича фірма «МС Авіа-Грейд» звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 12 березня 2026 року позов задоволено частково.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду, Головне управління ДПС у Запорізькій області звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити. Свої вимоги апелянт мотивує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно досліджено обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права.
Заслухавши учасників справи, суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що за результатами проведеної фактичної перевірки ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (ЄДРПОУ 37359102) встановлено, що згідно протоколу загальних зборів ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» №21-07 від 21.07.2021 року, передавального акту до нього та розподільчого балансу, ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» частину товарних залишків компанії було передано виділеній компанії ТОВ «ФЕРНА» (ЄДРПОУ 44248967), зокрема 22.07.2021 року фактично було передано «паливо авіаційне для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1» в кількості 24978,13 т., що відповідає 31416 тис. л. приведених до температури 15° C.
Згідно наявної інформації в єдиному реєстрі акцизних накладних постачальник ТОВ «ЗАПОРІЖХЕНДЛІНГ» (ЄДРПОУ 36359075)на адресу покупця ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (ЄДРПОУ 37359102) складені 23.02.2022 року та 24.02.2022 року та зареєстровані 12.03.2022 року акцизні накладні № 8141 та № 8171 за кодом УКТ ЗЕД [номер приховано] (Гас: паливо для реактивних двигунів) в загальній кількості 2436,0 кг або 3029,1 л приведених до температури 15° C. Паливо для реактивних двигунів відвантажувалось ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд», як суб`єкту літакобудування під податковий вексель АА2854425.
З метою недопущення втрат бюджету на підставі вимог пп. 191.1.14, пп. 191.1.16, п. 1911. ст. 191 , п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст.75, п.п.78.1.1 п. 78.1 ст. 78, ст. 79 та пп. 69.351 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, наказу ГУ ДПС у Запорізькій області від 30.01.2024 року № 161-п та повідомлення від 30.01.2024 року № 9/4/08-01-07-02 з 29.02.2024 року проведено документальну позапланову невиїзної перевірку ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (код ЄДРПОУ 37359102) з метою здійснення контролю за дотриманням суб`єктом господарювання вимог податкового законодавства повноти нарахування та сплати акцизного податку при здійсненні операцій з пальним отриманим за податковими векселями, своєчасності подання декларацій з акцизного податку, повноти складання акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних та своєчасності їх реєстрації у Єдиному реєстрі акцизних накладних за період з 25.08.2020 року по та 10.04.2023 року.
За результатами документальної позапланової невиїзної перевірки складено акт від 20.03.2024 року №2629/08-01-07-02/37359102, яким встановлено порушення:
- абзаци 3,4,10 та 11 п. 231.6 ст. 231 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами), а саме реєстрація перших та других примірників акцизних накладних/розрахунків коригування виписаних в період з 08.09.2020 року по 10.04.2023 року в Єдиному реєстрі акцизних накладних з порушенням граничного терміну їх реєстрації;
- абзац 10 п. 231.6 ст. 231 розділу VI Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами) в частині не реєстрації 24.02.2022 року і станом на дату складання акту в Єдиному реєстрі акцизних накладних другого примірника акцизної накладної № 8171 від 24.02.2022 року (реєстраційний номер [номер приховано]) від постачальника ТОВ "ЗАПОРІЖХЕНДЛІНГ" (код ЄДРПОУ 36359075) з кодом УКТ ЗЕД [номер приховано] (Гас: паливо для реактивних двигунів) в загальній кількості 2028,0 кг або 2521,76 л приведених до температури 15° C;
- п. 231.1, п. 231.3, п. 231.5, п.231.6 ст. 231 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами), а саме: не складено 23.02.2022 року, 24.02.2022 року і станом на дату складання акту та не зареєстровано акцизні накладні в Єдиному реєстрі акцизних накладних на обсяги пального код УКТ ЗЕД [номер приховано] в кількості 507,34 л приведених до температури 15° C та в кількості 2521,76 л приведених до температури 15° C, використаного для власного споживання; реалізованого, втраченого пального (як в межах, так і понад встановлені норми втрат, зіпсованого, знищеного, включаючи випадки внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов`язаної з природним результатом, а також внаслідок випаровування в процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого пального);
- п. 231.1, п. 231.3, п. 231.5, п.231.6 ст. 231 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами) а саме: не складено 08.09.2020 року, 06.11.2020 року, 17.12.2020 року, 18.12.2020 року і станом на дату складання акту перші примірники акцизних накладних та не зареєстровано в Єдиному реєстрі акцизних накладних на обсяги палива авіаційного для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1 код УКТ ЗЕД [номер приховано] передане на зберігання в кількості 9306317,06 л приведених до температури 15° C;
- п. 231.1, п. 231.3, п. 231.5, п.231.6 ст. 231 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами) а саме: не складено 10.02.2021 року і станом на дату складання акту перші примірники акцизних накладних та не зареєстровано в Єдиному реєстрі акцизних накладних на обсяги палива авіаційного для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1 код УКТ ЗЕД [номер приховано] передане на зберігання в кількості 3824236,0 л приведених до температури 15° C;
- підпункту 229.8.13 пункту 229.8.13 статті 229 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами), в частині не нарахування, не декларування та не сплати акцизного податку 22.07.2021 року з обсягів палива авіаційного для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1 реалізованого іншим особам, виходячи із ставки, яка визначається як різниця між ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10, та ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10 у сумі 192 063 224,96 грн;
- п. 231.1, п. 231.3, п. 231.5, п.231.6 ст. 231 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами) а саме: не складено 22.07.2021 року і станом на дату складання акту та не зареєстровано акцизні накладні в Єдиному реєстрі акцизних накладних по операції, пов`язаної з передачі 22.07.2021 року компанії ТОВ «Ферна» (код ЄДРПОУ 44248967), палива авіаційного для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1 в кількості 24978,13 т. або 31 416 500,17 л, приведених до температури 15° C.
Не погодившись з висновками акту, підприємство надало заперечення від 05.04.2024 року №9700/1 (вх. ГУ 05.04.2024 року №20760/6) на акт перевірки від 20.03.2024 року №2629/08-01-07-02/37359102 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (код ЄДРПОУ 37359102)».
Головним управлінням ДПС у Запорізькій області відповідь за результатами розгляду заперечень надано листом від 19.04.2024 року №17379/6/08-01-07-02-07, який направлено засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення на податкову адресу ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд».
Контролюючим органом були прийняті оскаржувані податкові повідомлення-рішення: 1) від 25.04.2024 року № 0[телефон приховано] (ф. ПС») на суму 1020 грн; 2) від 25.04.2024 року № 0[телефон приховано] (ф. «АН») на суму 88 999223,98 грн.; 3) від 25.04.2024 року № 0[телефон приховано] (ф. «Р») на суму 240 079031,20 грн.
ТОВ НВФ «МС Авіа-Грейд» було подано скаргу на податкові повідомлення-рішення до ДПС України (№ 9978/1 від 13.05.2024 року.
Рішенням ДПС України від 18.07.2024 року вих.№ 28976/6/99-00-06-03-01-06 податкові повідомлення рішення від 25.04.2024 року № 0[телефон приховано], № 0[телефон приховано], № 0[телефон приховано] залишено без змін, а скаргу без задоволення.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно п.75.1 ст.75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до 75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Підпунктом 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 ПК України визначено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
Отже, призначення перевірки за підпунктом 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 ПК України законодавець пов`язує із отриманням контролюючим органом податкової інформації, яка свідчить про можливе порушення платником податків вимог законодавства, за умови, що платником податків на запит контролюючого органу не надано пояснень та їх документального підтвердження на спростування отриманої контролюючим органом податкової інформації.
Колегія суддів зауважує, що питання правомірності прийняття наказу від 31.01.2024 року №161-п вже було предметом розгляду у справі №280/1598/24, в якій в задоволенні позовних вимог відмовлено, та рішення набрало законної сили 17 травня 2024 року, тому доводи позивача щодо протиправності винесення наказу судом не досліджуються при вирішенні справи №320/42079/24 по суті.
Стосовно посилань позивача на той факт, що відповідачем в порушення норм підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу колегія суддів зазначає наступне.
Фактична перевірка проводилась з питання здійснення контролю за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства, які є обов`язковими при виробництві, обліку, обігу, зберіганні, та транспортування пального: зняття фактичних залишків пального.
Оцінюючи доводи учасників справи щодо документів, які були досліджені контролюючим органом під час проведення позапланової невиїзної документальної перевірки, колегія суддів зазначає наступне.
На адресу ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (код ЄДРПОУ 37359102) надано запит від 08.01.2024 року № 590/6/08-01-09-02-06, в якому було зазначено, що: згідно наявної інформації в єдиному реєстрі акцизних накладних постачальником ТОВ «ФІРМА «ФІДЕЯ» відвантажувалось паливо для реактивних двигунів покупцю ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд».
ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (ЄДРПОУ 37359102) надано відповідь листом від 26.01.2024 року вих.№9155/1 (вх.ГУ 26.01.2024 року №5524/6), в якому зазначено: « 27 серпня 2021 року протоколом тимчасового доступу до речей і документів було зафіксовано, що оригінали документів на підтвердження фінансово-господарської діяльності ТОВ НВФ «МС «Авіа-Грейд» з ТОВ «Фірма «Фідея» буди вилучені правоохоронними органами під час перевірки 12.08.2021 року на підставі ухвали Печерського районного суду м. Києва від 16 липня 2021 року. Станом на дату відповіді документи вилучені правоохоронними органами не повертались, а відтак надати пояснення стосовно фінансово-господарської діяльності ТОВ НВФ «МС «Авіа-Грейд» з ТОВ «Фірма «Фідея» та їх документальне підтвердження не вдається можливим з об`єктивних обставин.
ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (ЄДРПОУ 37359102) до листа від 26.01.2024 року Вих.№9155/1 (вх. ГУ 26.01.2024 року №5524/6) надано копії протоколів обшуку від 12.08.2021 року та копію протоколу тимчасового доступу до речей і документів від 27.08.2021 року, відповідно яких, вилучені документи на підтвердження фінансово-господарської діяльності ТОВ НВФ «МС «Авіа-Грейд» з ТОВ «Фірма «Фідея» та з ТОВ "Ферст Груп".
За результатами аналізу інформації, що надана ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (ЄДРПОУ 37359102) листом від 26.01.2024 року Вих.№9155/1 (вх. ГУ 26.01.2024 року №5524/6) було виявлено факти, які можуть свідчити про порушення ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» податкового законодавства, вчинене протягом перебування підприємством платником акцизного податку (з 25.08.2020 року по 10.04.2023 року).
Зокрема, під час дослідження інформації, яка накопичується та зберігається в інформаційних системах ДПС, відносно товарних потоків ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» Головним управлінням ДПС у Запорізькій області отримано копії вилучених первинних документів, які були надані Головним слідчим управлінням Національної поліції України листом від 11.01.2022 року № 563/1/24/9/5-2022 року та Дніпропетровською обласною прокуратурою 28 липня 2023 року забезпечено доступ для ознайомлення з оригіналами вилучених документів.
Стосовно посилань позивача про те, що жодні документи не вилучались у позивача Дніпропетровською обласною прокуратурою, колегія суддів зауважує, що документи, отримані від Дніпропетровської обласної прокуратури, були передані останній ОВС СУ ФР Офісу ВПП ДФС у позивача в межах планової виїзної документальної перевірки, призначеної згідно наказу від 28.09.2021 року №2921-п.
В той же час, колегія суддів зауважує, що докази на підтвердження факту передачі таких документів до Дніпропетровської обласної прокуратури в матеріалах справи відсутні.
Так, контролюючим органом долучено до матеріалів справи докази на підтвердження вилучення ухвалою Солом`янського районного суду м. Києва від 16.07.2021 року (протокол опису речей і документів від 27.08.2021 року вилучено первинні документи по взаємовідносинам з ТОВ «Фідея» за січень квітень 2021 року року) та ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 16.07.2021 року (протокол опису документів, що вилучаються від 12.08.2021 року - вилучено первинні документи по взаємовідносинах з ТОВ «Фідея» за серпень грудень 2020 року), проте, відсутні докази на підтвердження факту ознайомлення з такими документами та отримання останніх від Дніпропетровської обласної прокуратури.
Тому колегія суддів погоджується з висновком суд першої інстанції, що контролюючим органом не доведено факту отримання копій документів, які були дослідженні при проведені позапланової документальної перевірки, призначеної наказом від 31.01.2024 року №161-п.
Стосовно суті встановлених порушень, колегія суддів зазначає наступне.
П.п.229.8.1 п.229.8 ст.229 ПК України встановлено, що ввезення на митну територію України або реалізація вироблених в Україні бензинів авіаційних (код 2710 12 31 00 згідно з УКТ ЗЕД) та палива для реактивних двигунів (код 2710 12 70 00, 2710 19 21 00 згідно з УКТ ЗЕД) може здійснюватися із сплатою акцизного податку за ставками, визначеними підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10.
Відповідно до п.п.229.8.2 п.229.8 ст.229 ПК України для ввезення на митну територію України або реалізації вироблених в Україні бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів імпортер бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (далі - імпортер) оформлює податковий вексель у трьох примірниках, а виробник бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (далі - виробник) - у двох примірниках. Перший примірник подається до контролюючого органу (векселедержателя) за місцезнаходженням імпортера або виробника, другий примірник залишається імпортеру або виробнику, а третій примірник подається до контролюючого органу за місцем митного оформлення таких бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів.
Згідно з п.п.229.8.3 п.229.8 ст.229 ПК України податковий вексель видається на суму акцизного податку, нарахованого на обсяг ввезених на митну територію України або вироблених в Україні бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, виходячи із ставки, яка визначається як різниця між ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10, та ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10. До податкового векселя додається розрахунок суми акцизного податку. Реалізація обсягів бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів суб`єктами господарювання, які отримали акцизні накладні, зареєстровані в Єдиному реєстрі акцизних накладних, із зазначенням в них реквізитів податкового векселя, виданого на суму акцизного податку, нарахованого на такі обсяги, здійснюється без сплати акцизного податку.
За приписами п.п.229.8.4 п.229.8 ст.229 ПК України строк, на який видається податковий вексель, не може перевищувати 90 календарних днів для палива для реактивних двигунів (код 2710 12 70 00, 2710 19 21 00 згідно з УКТ ЗЕД) та 270 календарних днів - для бензинів авіаційних (код 2710 12 31 00 згідно з УКТ ЗЕД).
Відповідно до п.п. 229.8.5 п.229.8 ст.229 ПК України, податковий вексель може бути виданий лише імпортером або виробником - платником податку.
Відповідно до п.п. 229.8.6 п.229.8 ст.229 ПК України, виданий виробником податковий вексель є підставою для реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів із сплатою акцизного податку за ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10.
Згідно з п.п. 229.8.7 п.229.8 ст.229 ПК України, підставою для митного оформлення бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, що ввозяться на митну територію України імпортером із сплатою акцизного податку за ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10, є подання таким імпортером до контролюючого органу, який здійснює митне оформлення, в порядку, передбаченому Митним кодексом України, засобами електронного зв`язку копії податкового векселя, взятого на облік контролюючим органом.
Згідно з п.п.229.8.8 п.229.8 ст.229 ПК України, обов`язки з погашення податкового векселя не можуть передаватися іншим особам незалежно від їх взаємовідносин з векселедавцем.
Відповідно до п.п. 229.8.9 п.229.8 ст.229 ПК України, за користування податковим векселем не нараховуються відсотки або інші види плати, передбачені законодавством для інших видів векселів.
Підпунктом 229.8.10 п.229.8 ст.229 ПК України встановлено, що податковий вексель без сплати коштами зазначеної в ньому суми акцизного податку погашається у разі підтвердження факту цільового використання бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів протягом строку, на який виданий такий вексель, шляхом реєстрації акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних на операції з:
1) реалізації (заправлення повітряних суден) бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, складених суб`єктами господарювання, які здійснюють авіапаливо забезпечення згідно з чинним сертифікатом на відповідність вимогам авіаційних правил України на здійснення наземного обслуговування, виданим уповноваженим органом з питань цивільної авіації;
2) реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів суб`єктам літакобудування, на яких поширюється дія норм статті 2 Закону України "Про розвиток літакобудівної промисловості", складених платником податку, який здійснює таку реалізацію;
3) реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів замовникам, які здійснили закупівлю для забезпечення потреб держави або територіальної громади відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі", складених платником податку, який здійснює таку реалізацію;
4) реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів підприємствам, установам та організаціям системи державного резерву, складених платником податку, який здійснює таку реалізацію.
Акцизні накладні на такі операції складаються на підставі первинних документів.
Податковий вексель без сплати коштами зазначеної в ньому суми акцизного податку за операціями, визначеними:
у підпункті 1 цього підпункту, - погашається на підставі акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, суб`єктами господарювання, визначеними у підпункті 1 цього підпункту, виходячи з обсягів пального, зазначених в таких акцизних накладних;
у підпунктах 2-4 цього підпункту, - погашається на підставі копій первинних документів та договорів на реалізацію пального, що підтверджують реалізацію пального по всьому ланцюгу реалізації пального від виробника/імпортера до суб`єктів, визначених у підпунктах 2-4 цього підпункту, поданих до контролюючого органу, та акцизних накладних, складених на такі операції та зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Податковий вексель без сплати коштами зазначеної в ньому суми акцизного податку на обсяги втрачених бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, що не перевищують нормативів втрат, затверджених Кабінетом Міністрів України, погашається на підставі копій первинних документів про втрати таких обсягів пального та акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Сума акцизного податку, сплачена виробником/імпортером до закінчення строку, на який видано податковий вексель, виходячи з обсягів бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, цільове використання яких не підтверджено, враховується векселедержателем при погашенні податкового векселя. Така сума податку обчислюється виходячи з обсягу бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, цільове використання якого не підтверджено, та ставки податку, яка визначається як різниця між ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10, та ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, після реєстрації акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на такі операції, автоматично враховує відповідні обсяги бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів для погашення відповідного податкового векселя.
Інформація про суб`єктів господарювання, які здійснюють авіапаливне забезпечення згідно з чинним сертифікатом на відповідність вимогам авіаційних правил України на здійснення наземного обслуговування, оприлюднюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України, на його офіційному веб-сайті.
Суб`єктами господарювання, які здійснюють авіапаливо-забезпечення згідно з чинним сертифікатом на відповідність вимогам авіаційних правил України на здійснення наземного обслуговування, у складі декларації акцизного податку надається інформація про повітряні судна, які були заправлені, та про обсяги бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, використані для заправлення таких суден.
Таким чином, вказаними положеннями законодавства передбачено, що для погашення податкового векселя платник податку протягом строку, на який видається податковий вексель, який не може перевищувати 90 календарних днів для палива для реактивних двигунів (код 2710 12 70 00, 2710 19 21 00 згідно з УКТ ЗЕД) та 270 календарних днів - для бензинів авіаційних (код 2710 12 31 00 згідно з УКТ ЗЕД), зобов`язаний подати до контролюючого органу копії первинних документів, які будуть підтверджувати здійснення відповідних операцій, зазначених в підпункті 229.8.10 Податкового кодексу України.
Колегія суддів зауважує, що предметом спору у даній справі є факт вчинення позивачем дії щодо реєстрації акцизних накладних, як перших так і других щодо палива за кодом УКТ ЗЕД [номер приховано] (Гас: паливо для реактивних двигунів) в кількості 24 978 130 кг або 31 416 500, 17 л проведених до температури 150 від постачальника ТОВ «Фірма «Федея» за податковими векселями АА2614535, АА2614536, АА2614537, АА2614538, АА2614539, АА2614541, АА2614542, АА2614543, АА2614544, АА2614546, АА2614548, АА2614882, АА2614884, АА2614885, АА2614894, АА2614895, АА2614896, АА2614897, АА2614898.
Відповідно до пункту 231.1 статті 231 ПК України платник податку при ввезенні на митну територію України пального або спирту етилового, з якого сплачено акцизний податок, або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу, або реалізації пального або спирту етилового зобов`язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального або спирту етилового з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати таку акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Платник податку зобов`язаний скласти акцизну накладну на обсяги пального або спирту етилового, використаного для власного споживання; реалізованого та/або використаного для виробництва непідакцизної продукції на умовах, встановлених статтею 229 цього Кодексу; втраченого у межах та/або понад встановлені норми втрат; зіпсованого, знищеного, в тому числі внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов`язаної з природним результатом, а також внаслідок випаровування у процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого пального або спирту етилового, а також при здійсненні операцій, які не підлягають оподаткуванню або звільняються від оподаткування.
Пунктом 231.3 статті 231 ПК України визначено, що акцизна накладна складається платником податку в день ввезення на митну територію України пального або спирту етилового чи в день реалізації пального або спирту етилового при кожній повній або частковій операції з реалізації пального або спирту етилового.
Акцизна накладна може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо акцизні накладні не були складені на ці операції) за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД у разі здійснення реалізації пального за готівку кінцевому споживачеві (який не є суб`єктом господарювання), розрахунки за які проводяться через касу/реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з урахуванням вимог, визначених Кабінетом Міністрів України, або через банк, небанківського надавача платіжних послуг чи платіжний пристрій (безпосередньо на рахунок особи, що реалізує пальне). При цьому окремі обов`язкові реквізити акцизної накладної, що ідентифікують отримувача пального, визначені підпунктами "г" та "ґ" пункту 231.1 цієї статті, не заповнюються.
У разі забезпечення безперервного постачання пального особа, яка реалізує пальне, може скласти для кожного отримувача пального зведені акцизні накладні за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД не пізніше останнього дня такого місяця на весь обсяг реалізованого пального протягом такого місяця.
Для цілей цього пункту під безперервним постачанням вважається забезпечення особою, яка реалізує пальне, можливості для отримувачів пального отримувати пальне в будь-яку годину доби та будь-який день відповідного місяця.
Зведена акцизна накладна також може бути складена за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД та окремо за кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним особою, яка реалізує пальне, не пізніше останнього дня звітного місяця на загальний обсяг пального, реалізованого у паливний бак транспортного засобу або в тару споживача через паливороздавальні або оливороздавальні колонки з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі, на яке отримана відповідна ліцензія, якщо акцизні накладні не були складені на ці операції, або використаного для власного споживання чи промислової переробки протягом звітного місяця, або втраченого у межах та/або понад встановлені норми втрат, зіпсованого, знищеного, у тому числі внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з інших причин, пов`язаних з природним результатом, а також внаслідок випаровування у процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування протягом звітного місяця. У разі реалізації пального через паливороздавальну або оливороздавальну колонку у паливний бак транспортного засобу або в тару споживача за готівку кінцевому споживачеві, розрахунки за які проводяться через реєстратори розрахункових операцій або через банк, небанківського надавача платіжних послуг чи платіжний пристрій, платник має право самостійно обирати спосіб складання акцизних накладних на такі операції (зведені або за щоденними підсумками операцій).
Особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, зобов`язана скласти акцизну накладну в одному примірнику у разі реалізації пального або спирту етилового.
Особа, яка ввозить/вивозить пальне або спирт етиловий на митну територію України/за межі митної території України, зобов`язана скласти акцизну накладну в одному примірнику на підставі даних відповідної митної декларації.
Особа, яка склала акцизну накладну в одному примірнику, зобов`язана зареєструвати таку акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, зобов`язана скласти акцизну накладну в двох примірниках у разі реалізації пального або спирту етилового: а) з акцизного складу до іншого акцизного складу, в тому числі через трубопровід або з використанням акцизного складу пересувного, у разі якщо до реалізації пального або спирту етилового такий інший акцизний склад уже відомий; б) з акцизного складу до акцизного складу пересувного; в) з акцизного складу пересувного до іншого акцизного складу пересувного; г) з акцизного складу пересувного до акцизного складу.
Особа, яка склала акцизну накладну в двох примірниках, зобов`язана зареєструвати перший примірник такої акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних, а другий примірник такої акцизної накладної в день її складання надіслати розпоряднику акцизного складу - отримувачу пального або спирту етилового.
Право на складання акцизних накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники акцизного податку в порядку, передбаченому статтею 212 цього Кодексу. (п.231.4 ст. 231 ПК України).
За приписами пункту 231.5 статті 231 ПК України при реалізації пального або спирту етилового особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, зобов`язана в установлені терміни скласти акцизну накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних, така реєстрація вважається наданням акцизної накладної отримувачу пального або спирту етилового. Акцизні накладні, які не надаються отримувачу пального або спирту етилового, та акцизні накладні/розрахунки коригування, складені за операціями з реалізації пального або спирту етилового суб`єктам господарювання та фізичним особам, які не є платниками акцизного податку, також підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Пунктом 231.6 статті 231 ПК України передбачено, що реєстрація в Єдиному реєстрі акцизних накладних здійснюється:
акцизних накладних, складених при реалізації пального через паливороздавальну або оливороздавальну колонку у паливний бак транспортного засобу з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, - не пізніше п`ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання;
першого примірника акцизної накладної при реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу - у день складання такої акцизної накладної, але не пізніше здійснення операції з реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу;
першого примірника акцизної накладної при реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу пересувного до іншого акцизного складу пересувного - у день складання такої акцизної накладної, але не пізніше здійснення операції з реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу пересувного;
першого примірника акцизної накладної при реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу пересувного до акцизного складу - після фактичного отримання пального або спирту етилового на акцизний склад, але не пізніше трьох календарних днів, наступних за датою складання акцизної накладної;
першого примірника акцизної накладної при реалізації пального з акцизного складу пересувного до паливного баку транспортного засобу, обладнання або пристрою, до місця зберігання пального, яке не є акцизним складом, - протягом трьох календарних днів з дня фактичного отримання пального;
першого примірника зведеної акцизної накладної та акцизної накладної, складеної на операції, визначені в підпункті 1 підпункту 229.8.10 пункту 229.8 статті 229 цього Кодексу, - не пізніше 15 календарних днів з дня їх складання;
акцизної накладної при ввезенні пального або спирту етилового на митну територію України - не пізніше дня, наступного за днем оформлення належним чином митної декларації;
першого примірника акцизної накладної, що складається при вивезенні пального за межі митної території України, - протягом трьох календарних днів з дня фактичного вивезення пального за межі митної території України, що підтверджено належним чином оформленою митною декларацією;
другого примірника акцизної накладної - після фактичного отримання пального або спирту етилового на акцизний склад/акцизний склад пересувний, але не пізніше трьох календарних днів, наступних за днем отримання пального або спирту етилового на акцизний склад/акцизний склад пересувний розпорядником акцизного складу/акцизного складу пересувного - отримувачем пального або спирту етилового;
розрахунку коригування - не пізніше трьох календарних днів, наступних за датою його складання.
Підтвердженням особі, яка реалізує пальне або спирт етиловий, про прийняття її акцизної накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру акцизних накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Як встановлено контролюючим органом, відповідно до актів прийому-передач за 2020 рік (№ 3223 від 16.09.2020 року, № 3224 від 16.09.2020 року, № 3225 від 16.09.2020 року, № 3226 від 16.09.2020 року, № 3088 від 08.09.2020 року, № 3089 від 08.09.2020 року, № 3090 від 08.09.2020 року, № 3091 від 08.09.2020 року, № 3092 від 08.09.2020 року, № 3093 від 08.09.2020 року, № 3094 від 08.09.2020 року, № 3095 від 08.09.2020 року, № 4267 від 06.11.2020 року, № 4268 від 06.11.2020 року, № 4269 від 06.11.2020 року, 4270 від 06.11.2020 року, № 5203 від 17.12.2020 року, № 5204 від 17.12.2020 року , № 5276 від 18.12.2020 року, № 5277 від 18.12.2020 року ), встановлено, що ТОВ «Фірма Федея» згідно з договором № 2008/ ДЖ від 20.08.2020 року передала, а покупець ТОВ НВФ «МС Авіа-Грейд» прийняв товар за адресою: Україна, 54018, м. Миколаїів, вулю Космонавтів, 1-Н паливо авіаційне для газотрубних двигунів ДЖЕТ А-1 у обсязі 9295,937 тон на суму 129 717 089,1 грн. (детально наведено на ст.14-16 акту).
Відповідно до актів прийому-передач за 2021 рік (№ 66 від 19.01.2021 року року, № 67 від 19.01.2021 року, № 68 від 19.01.2021 року, № 69 від 19.01.2021 року, № 70 від 19.01.2021 року, № 71 від 19.01.2021 року, № 72 від 19.01.2021 року, № 271 від 01.02.2021 року, № 272 від 01.02.2021 року, № 273 від 10.02.2021 року, № 274 від 10.02.2021 року, № 275 від 01.02.2021 року, № 523 від 13.04.2021 року, № 524 від 13.04.2021 року, № 524 від 13.04.2021 року, № 525 від 13.04.2021 року,№ 525 від 13.04.2021 року, № 525 від 13.04.2021 року, № 525 від 13.04.2021 року,№ 526 від 13.04.2021 року,№ 526 від 13.04.2021 року , № 527 від 13.04.2021 року, № 527 від 13.04.2021 року, № 527 від 13.04.2021 року, № 528 від 13.04.2021 року, № 528 від 13.04.2021 року, № 528 від 13.04.2021 року, ), встановлено, що ТОВ «Фірма Федея» ( ЄДРПОУ 41223117) згідно з договором № 2008/ДЖ від 20.08.2020 року передав, а покупець ТОВ НВФ «МС Авіа-Грейд» прийняв товар за адресами: Одеська область, Біляківський район, с. Вигода, вул. Енергетиків буд. 8, та м. Миколаїів, вул. Космонавтів, 1-Н, Дніпропетровська область м. Камінське вул. Аношкина 181/117 паливо авіаційне для газотрубних двигунів ДЖЕТ А-1 у обсязі 15682,19 тон на суму 250 065912,10 грн. (детально наведено на ст.16-20 акту).
Крім того, наявні акти прийому-передачі товару на зберігання № 3 від 10.02.2021 року 1533 т. на суму 23761500 грн., № 4 від 10.02.2021 року 1500 тон на суму 25500000 грн. між ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» («Поклажодавець» та ТОВ «Фірма «Фідея» («Зберігач») про те, що постачальник, згідно договору № 2008/ДЖ від 20.08.2020 року передав, а покупець прийняв товар на зберігання за адресою: Одеська область, Біляківський район, с. Вигода, вул. Енергетиків, буд. 8.
У вересні між підприємствами ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» та ТОВ «ФЕРСТ ГРУП» укладено Договір зберігання № 0666 від 01 вересня 2020 року (м. Дніпро). Передача палива на зберігання підтверджується актами прийому-передачі товару: № 1 -8 від 08.09.2020 року, № 13,14, 15,16 від 02.11.2020 року, № 13,14, 15, 16 від 06.11.2020 року, № 1-2 від 17.12.2020 року, № 3-4 від 18.12.2020 року.
Отже, загальний обсяг поставленого палива протягом 2020 року- 2021 року року ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (ЄДРПОУ 37359102) пальне з кодом УКТ ЗЕД [номер приховано] (Гас: паливо для ркактивних двигунів) становить 24 978 130 кг або 31 416 500, 17 л преведених до температури 15 градусів від постачальника ТОВ «Фірма «Федея» за податковими векселями АА2614535, АА2614536, АА2614537, АА2614538, АА2614539, АА2614541, АА2614542, АА2614543,АА2614544, АА2614546, АА2614548, АА2614882, АА2614884, АА2614885, АА2614894, АА2614895, АА2614896, АА2614897, АА2614898.
Відповідно до наявноі інформації в Єдиному реєстрі акцизних накладних встановлено, що ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (ЄДРПОУ 37359102) складені та зареєстровані акцизні накладні на часткове переміщення отриманого палива для реакривних двигунів з кодом УКТ ЗЕД [номер приховано] з пересувних акцизних складів код типу ТЗ « 70- трубопровідний транспортний засіб» державний номер ТЗ «ТР01НІ, ТН03ТН» в адресу покупця ТОВ НВФ «МС Авіа-Грейд» на пересувні акцизні склади (транспортні засоби), з умовою оподаткування « 3 на умовах, встановлених пунктами 229.8 ст. 229 розділу VI ПК України».
Проте, колегія суддів зауважує, що контролюючим органом не взято до уваги наступні обставини.
Протоколом загальних зборів учасників від 21.07.2021 року №21-07 на підставі розподільчого балансу ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд», за результатами проведеної процедури виділу було створено нове підприємство ТОВ «ФЕРНА».
Відповідно до частини першої статті 109 ЦК України виділом є перехід за розподільчим балансом частини майна, прав та обов`язків юридичної особи до однієї або кількох створюваних нових юридичних осіб.
Згідно з частиною другою статті 109 ЦК України після прийняття рішення про виділ учасники юридичної особи або орган, що прийняв рішення про виділ, складають та затверджують розподільчий баланс.
Відповідно до передавального акту, підписаного головою комісії Пархісенком Д.І., ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» передає, а ТОВ «ФЕРНА» приймає майно, права та обов`язки в рамках реорганізації шляхом виділення нового підприємства, яке є правонаступником ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» в частині майна, прав та обов`язків, що передані йому за цим передавальним актом та розподільчим балансом, навіть у випадку, якщо вони мали (матимуть) місце після дати складання передавального акту або з будь-яких причин не були включені в передавальний акт.
В ході передачі майна (палива) було виявлено невідповідність останнього вимогам ДСТУ 4796:2007, що підтверджується протоколами випробувань.
22.07.2021 року ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» передано, а ТОВ «ФЕРНА» прийнято паливо авіаційне для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1 (паливо не відповідає вимогам ДСТУ 4768:2007), про що свідчать їх підписи в акті прийому-передачі.
Відповідно до передавального акту ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» передає, а ТОВ «ФЕРНА» приймає майно, права та обов`язки в рамках реорганізації шляхом виділення нового підприємства, яке є правонаступником ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» в частині майна, прав та обов`язків, що передані йому за цим передавальним актом та розподільчим балансом, навіть у випадку, якщо вони мали (матимуть) місце після дати складання передавального акту або з будь-яких причин не були включені в передавальний акт.
Як вірно зауважено позивачем, законодавством не передбачено зазначення у передавальному акті відомостей щодо певного майна.
Щодо якості палива, відображеного в протоколах випробувань та його зберігання, колегія суддів зазначає наступне.
Якість палива підтверджується протоколами випробувань №1480/21КР від 06.07.2021 року, №1479/21КР від 06.07.2021 року, №1478/21КР від 06.07.2021 року, №1477/21КР від 06.07.2021 року, №1476/21КР від 06.07.2021 року, №1475/21КР від 06.07.2021 року, №1474/21КР від 06.07.2021 року та актом прийому-передачі від 22.07.2021 року між ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» та ТОВ «ФЕРНА» де в усіх підтверджуючих документах вказано, що паливо авіаційне для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1 не відповідає вимогам ДСТУ 4768:2007.
Факт того, що ТОВ «ФЕРНА» прийняла в основний фонд паливо авіаційне для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1, яке не відповідає вимогам ДСТУ 4768:2007, підтверджується також підписом директора ТОВ «ФЕРНА» К.О. Сєряковим.
Щодо доводів представника відповідача 2 про те, що на протоколах випробувань не вистачає підписів, колегія суддів зазначає таке.
В матеріалах справи наявні копії протоколів випробувань №1480/21КР від 06.07.2021 року, №1479/21КР від 06.07.2021 року, №1478/21КР від 06.07.2021 року, №1477/21КР від 06.07.2021 року, №1476/21КР від 06.07.2021 року, №1475/21КР від 06.07.2021 року, №1474/21КР від 06.07.2021 року, на яких наявні підписи Начальника відділення випробувального центру ТОВ «Інспекторат Україна» Д.М. Печінки, а також відповідального за випробування провідного хіміка.
Відповідно до вимог міжнародного та національного законодавства, а також міжнародного, зокрема, Директиви 98/70/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 13 жовтня 1998 року щодо якості бензину та дизельного палива та внесення змін до Директиви Ради 93/12/ЄЕС, а також Директиви Ради 1999/32/ЄС від 26 квітня 1999 року щодо зменшення вмісту сірки у певних видах рідкого палива та яка змінює Директиву 93/12/ЄЕС та на які здійснені посилання в Законах України: «Про технічні регламенти та оцінки відповідності», «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», «Про загальну безпечність нехарчової продукції», «Про стандартизацію», Постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1184 «Про затвердження форми, опису знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення», постанови КМУ «Про затвердження модулів оцінки відповідності, які використовуються для розроблення процедур оцінки відповідності, та правила використання модулів оцінки відповідності» від 13.01.2016 року № 95, жодної у мови про наявність підпису на випробувальному протоколі, окрім керівника установи та особи яка відповідальна за проведення дослідження не передбачено.
Щодо посилань представника відповідача 2 на порушення при здійснення виїмки зразків, колегія суддів зазначає наступне.
01.02.2021 року між ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд» (Поклажодавець) та ТОВ «САМАРА-ТЄС» (Зберігач) було укладено договори зберігання №1/02, №2/02, №3/02, №4/02, №5/02, №6/02 та №7/02 за умовами яких, зберігач брав на себе зобов`язання підшукати місце для зберігання товару (палива) та зберігати там переданий Поклажодавцем товар (паливо).
Так, місцем зберігання товару за договором №1/02 від 01.02.2021 року визначено адресу: Київська область, м. Миронівка, вул. Паризької комуни, буд. 2. Місцем зберігання товару за договором №2/02 від 01.02.2021 року визначено адресу: Житомирська область, м. Житомир, вул. Корольова, буд. 173. Місцем зберігання товару за договором №3/02 від 01.02.2021 року визначено адресу: Харківська область, м. Харків, вул. Достоєвського, буд. 18. Місцем зберігання товару за договором №4/02 від 01.02.2021 року визначено адресу: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Городоцька, буд. 73. Місцем зберігання товару за договором №5/02 від 01.02.2021 року визначено адресу: Львівська область, м. Броди, вул. Рота, буд. 21. Місцем зберігання товару за договором №6/02 від 01.02.2021 року визначено адресу: Львівська область, м. Львів, вул. Княгині Ольги, буд. 5а. Місцем зберігання товару за договором №7/02 від 01.02.2021 року визначено адресу: Рівненська область, м. Дубно, вул. Страклівська, буд. 13.
Дані склади не є виробничими приміщеннями ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД», а відповідно до умов договорів зберігання місце, де повинен був зберігатись товар (паливо), підшукувались ТОВ «САМАРА-ТЄС» та товар (паливо) також розміщувався останнім.
ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» при перевірці не надавались документи, на підтвердження транспортування палива до виробничих баз, оскільки реальність операції не ставилось під сумнів. Крім того, відповідно до договорів зберігання від 01.02.2021 року №1/02, №2/02, №3/02, №4/02, №5/02, №6/02 та №7/02 саме ТОВ «САМАРА-ТЄС» займалось розміщенням товару (палива) та його зберіганням, більше того, такі документи не витребовувались контролюючим органом.
Вартий уваги той факт, що в процесі відбору зразків Позивач керувався нормами ДСТУ 4488:2005 Нафта і нафтопродукти (методи відбирання проб).
У пунктах 4.4 ДСТУ 4488:2005 зазначено, що пристрої для відбирання проб оглядають перед кожним відбиранням проби. На них не повинно бути тріщин. Пробки, кришки, прокладки не повинні мати дефектів, що порушують герметичність пристрою для відбирання проб (апаратура та засоби для відбирання проб).
Відповідно до п. 8.1 ДСТУ 4488:2005 пляшки з пробами повинні мати чітке маркування. Для цього, як правило, використовують етикетки. Пляшки з пробами обв`язують мотузкою, кінці якої просувають в отвір в етикетці. Кінці мотузки пломбують або заливають сургучем на пластині зі щільного картону або дерева й опечатують. Дозволено кінці мотузки пломбувати сургучем на пробку пляшки. Дозволено приклеювати етикетку до пляшки, банки, пакету (маркування проб).
Згідно з п. 9.1 ДСТУ 4488:2005 перед пакуванням пробу нафти або нафтопродукту перемішують, пробу розливають у чисті сухі скляні або полімерні пляшки. Пляшку заповнюють не більше, ніж на 90 % місткості (пакування проб).
За змістом п. 9.2 ДСТУ 4488:2005 пляшки з пробами повинні бути герметично закупорені пробками або гвинтовими кришками з прокладками, що не розчиняються в нафті або нафтопродукті, банки повинні бути щільно закриті кришками. Горловину закоркованої пляшки або банки обгортають поліетиленовою плівкою або іншим щільним матеріалом, що забезпечує збереження проби ( вищезазначені норми згідно ДСТУ 4488:2005 Нафта і нафтопродукти).
У висновках протоколів випробувань №1480/21КР від 06.07.2021 року, №1479/21КР від 06.07.2021 року, №1478/21КР від 06.07.2021 року, №1477/21КР від 06.07.2021 року, №1476/21КР від 06.07.2021 року, №1475/21КР від 06.07.2021 року, №1474/21КР від 06.07.2021 року вказано, що за показниками «Температура спалаху в закритому тиглі» та «Фракційний склад» наданий зразок палива авіаційного для реактивних двигунів ДЖЕТ А-1 не відповідає вимогам ДСТУ 4796:2007 «Палива авіаційне для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1. Технічні умови».
З Акту відбирання проб нафти та нафтопродуктів №2021 року 0702/1 від 02.07.2021 року вбачається, що відбирання проб здійснювалось за місцем зберігання нафтопродуктів, які належать ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд»: Львівська обл., м. Львів, вул. Княгині Ольги, 5а. Відбір зразків виконувався у відповідності до правил відбору, що підтверджується відміткою «Проби відібрано до сухого, чистого посуду, опечатано (опломбовано) і направлено для випробувань до лабораторії: ТОВ «Інспекторат Україна».
З Акту відбирання проб нафти та нафтопродуктів №2021 року 0701/1 від 01.07.2021 року вбачається, що відбирання проб здійснювалось за місцем зберігання нафтопродуктів, які належать ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд»: Львівська обл., м. Броди, вул. Рота, 21. Відбір зразків виконувався у відповідності до правил відбору, що підтверджується відміткою «Проби відібрано до сухого, чистого посуду, опечатано (опломбовано) і направлено для випробувань до лабораторії: ТОВ «Інспекторат Україна».
З Акту відбирання проб нафти та нафтопродуктів №2021 року 0630/1 від 30.06.2021 року вбачається, що відбирання проб здійснювалось за місцем зберігання нафтопродуктів, які належать ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд»: Рівненська обл., м. Дубно, вул. Страклівська, 13. Відбір зразків виконувався у відповідності до правил відбору, що підтверджується відміткою «Проби відібрано до сухого, чистого посуду, опечатано (опломбовано) і направлено для випробувань до лабораторії: ТОВ «Інспекторат Україна».
З Акту відбирання проб нафти та нафтопродуктів №2021 року 0629/1 від 29.06.2021 року вбачається, що відбирання проб здійснювалось за місцем зберігання нафтопродуктів, які належать ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд»: Житомирська обл., м. Житомир, вул. Корольова, 173. Відбір зразків виконувався у відповідності до правил відбору, що підтверджується відміткою «Проби відібрано до сухого, чистого посуду, опечатано (опломбовано) і направлено для випробувань до лабораторії: ТОВ «Інспекторат Україна».
З Акту відбирання проб нафти та нафтопродуктів №2021 року 0628/1 від 28.06.2021 року вбачається, що відбирання проб здійснювалось за місцем зберігання нафтопродуктів, які належать ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд»: Київська обл., с. Миронівка, вул. Паризької комуни, 2. Відбір зразків виконувався у відповідності до правил відбору, що підтверджується відміткою «Проби відібрано до сухого, чистого посуду, опечатано (опломбовано) і направлено для випробувань до лабораторії: ТОВ «Інспекторат Україна».
З Акту відбирання проб нафти та нафтопродуктів №2021 року0625/1 від 25.06.2021 року вбачається, що відбирання проб здійснювалось за місцем зберігання нафтопродуктів, які належать ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд»: Кіровоградська обл., м. Світловодськ, вул. Городоцька, 73. Відбір зразків виконувався у відповідності до правил відбору, що підтверджується відміткою «Проби відібрано до сухого, чистого посуду, опечатано (опломбовано) і направлено для випробувань до лабораторії: ТОВ «Інспекторат Україна».
З Акту відбирання проб нафти та нафтопродуктів №2021 року 0624/1 від 24.06.2021 року вбачається, що відбирання проб здійснювалось за місцем зберігання нафтопродуктів, які належать ТОВ НВФ «МС Авіа-грейд»: м. Харків, вул. Достоєвського, 18. Відбір зразків виконувався у відповідності до правил відбору, що підтверджується відміткою «Проби відібрано до сухого, чистого посуду, опечатано (опломбовано) і направлено для випробувань до лабораторії: ТОВ «Інспекторат Україна».
Відповідно до п.4.3.2.10 Інструкції з контролювання якості нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв`язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 №281/171/578/155, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 2 вересня 2008 року за №805/15496, (далі - Інструкція), під час розроблення Інструкції використано зокрема, ДСТУ 4488:2005 «Нафта і нафтопродукти. Методи відбирання проб».
Враховуючи викладене вище, відібрані Позивачем зразки продукції були укомплектовані, упаковані та опломбовані (опечатані) в умовах, що забезпечують незмінність параметрів, за якими проводилась експертиза (випробування) зразків.
Таким чином, Позивачем в процесі відбирання взірців нафтопродуктів було застосовано вимоги ДСТУ 4488:2005 (нафта і нафтопродукти, методи відбирання проб), зокрема, вимоги щодо маркування, пломбування та пакування зразків нафтопродуктів.
Вище вказаним спростовуються доводи представника відповідача 1, наведених в судовому засіданні 03.03.2026, про те, що зразки отриманні чи вилученні з порушенням вимог чинного законодавства і повинні були бути взяті нові.
Крім цього, колегія суддів звертає увагу на той факт, що контролюючим органом не надано жодного доказу на підтвердження факту, що паливо, яке було передано позивачем ТОВ «Ферна» відповідає вимогам палива авіаційне для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1.
Щодо відсутності порушень щодо ненарахування, недекларування та несплати акцизного податку 22.07.2021 року.
Як вже зазначалось судом, у висновках акту перевірки від 20.03.2024 року №2629/08-01-07-02/37359102 зазначено, що перевіркою, зокрема, встановлено наступне порушення ТОВ НВФ «МС Авіа-Грейд»: - підпункту 229.8.13 пункту 229.8. статті 229 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (за змінами), в частині ненарахування, недекларування та несплати акцизного податку 22.07.2021 року року з обсягів палива авіаційного для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1 реалізованого іншим особам, виходячи зі ставки, яка визначається як різниця між ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4. пункту 215.3 статті 215 цього кодексу із застосуванням підвищеного коефіцієнта 10, та ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4. пункту 215.3. статті 215 цього Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10 у сумі 192 063 224,96 грн.
Станом на 22.07.2021 року року у ТОВ НВФ «МС Авіа-Грейд» було відсутнє в бухгалтерському обліку та в Електронному реєстрі акцизних накладних паливо авіаційне для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1, оскільки відносно нього було встановлено факти невідповідності товару вимогам ДСТУ 4796:2007 «Паливо авіаційне для реактивних двигунів ДЖЕТ А-1. Технічні умови».
Крім того, обставини передачі вказаного товару ТОВ «Ферна» в процедурі виділення були предметом податкової перевірки, за результатами якої ГУ ДПС у Запорізькій області було складено Акт (довідку) від 30.07.2021 року року, реєстраційний № 7042/08/01/09/37359102 про результати фактичної перевірки, тому відносно таких обставин абзацом другим пункту 78.2. ПК України встановлена законодавча заборона щодо їх повторної перевірки.
Таким чином, від ТОВ НВФ «МС Авіа-Грейд» на користь ТОВ «Ферна» відбувалася передача не палива авіаційного для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1, а некондиційного товару, на який не поширюються вимоги підпункту 229.8.13 ПК України.
Враховуючи висновки суду, зроблені на підставі досліджених поданих доказів та наданих пояснень, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень від 25.04.2024 року №0[телефон приховано], від 25.04.2024 року №0[телефон приховано], від 25.04.2024 року №0[телефон приховано].
Стосовно позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування рішення Державної податкової служби України про результати розгляду скарги №28976/6/99-00-06-03-01-06 від 18.07.2024 року, колегія суддів зазначає наступне.
Порядок та строки оскарження в адміністративному порядку рішень податкового органу регламентовано статтею 56 Податкового кодексу України.
Відповідно до приписів п.п.56.1, 56.2 та 56.10 ст.56 ПК України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
У разі якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, такий платник має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення до контролюючого органу вищого рівня.
Рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, прийняті за розглядом скарги платника податків, є остаточними і не підлягають подальшому адміністративному оскарженню, але можуть бути оскаржені в судовому порядку.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що податковим законодавством передбачено право платника податків на оскарження рішення податкового органу, прийнятого за результатами розгляду його скарги, до суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Колегія суддів зазначає, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати), зазвичай, індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Разом з цим, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.
Так, рішення суб`єкта владних повноважень є таким, що порушує права і свободи особи в тому разі, якщо, по-перше, такі рішення прийняті владним суб`єктом поза межами визначеної законом компетенції, а, по-друге, оспорювані рішення є юридично значимими, тобто такими, що мають безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов`язку.
Згідно з п.п. 17.1.7 п.17.1 ст. 17 ПК України платник податків має право оскаржувати в порядку, встановленому цим Кодексом, рішення, дії (бездіяльність) контролюючих органів (посадових осіб).
Платниками податків до суду можуть бути оскаржені рішення, дії, бездіяльність суб`єктів владних повноважень, які порушують права, свободи та інтереси. Втім, задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті позовні вимоги, які відновлюють фактично порушені права, свободи та інтереси особи у сфері публічно-правових відносин.
Колегія суддів наголошує, що оскаржуване в цій справі рішення ДПС України №28976/6/99-00-06-03-01-06 від 18.07.2024 року, прийняте за результатами розгляду скарги на податкові повідомлення-рішення, саме по собі не є юридично значущим для позивача, оскільки не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки позивача шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а лише залишає чинним (таким, що має обтяжувальну дію щодо позивача) винесене раніше рішення, а відтак безпосередньо не порушує права та інтереси позивача.
Зазначений висновок узгоджується з висновками Верховного Суду, наведеними зокрема в постановах від 11.06.2019 року у справі № 826/24656/15, від 18.06.2019 року у справі №826/7961/16, від 24.06.2019 року у справі № 826/11001/15, від 06.02.2020 року року у справі № 810/101/16, від 27.04.2020 року року у справі №360/1050/19.
З урахуванням зазначеного, відсутні підстави для скасування рішення ДПС України №28976/6/99-00-06-03-01-06 від 18.07.2024 року за результатами розгляду скарги щодо податкових повідомлень-рішень, оскільки зазначене рішення не створює жодних правових наслідків для позивача, на відміну від оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що рішення суду першої інстанції постановлене з додержанням норм матеріального і процесуального права, обставин справи встановлено повно та досліджено всебічно.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, враховуючи вищевикладене, системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності підстав для часткового задоволення позову.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 12 березня 2026 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя: Коротких А.Ю.
Судді: Сорочко Є.О.
Чаку Є.В.
Повний текст виготовлено: 16 вересня 2026 року.