ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 320/40762/24 Суддя (судді) першої інстанції: Жукова Є.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2026 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Сорочка Є.О., Файдюка В.В., при секретарі Присяжній Д.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державного некомерційного підприємства "Державний університет "Київський авіаційний інститут" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 червня 2025 року у справі за адміністративним позовом Державного некомерційного підприємства "Державний університет "Київський авіаційний інститут" до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ :
Державне некомерційне підприємство "Державний університет "Київський авіаційний інститут" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 13.03.2024 №335/Ж10/31-00-07-05-01-24, №336/Ж10/31-00-07-05-01-24, №353/Ж10/31-00-07-01-03-25, №354/Ж10/31-00-07-01-03-25, №355/Ж10/31-00-07-01-03-25, №356/Ж10/31-00-07-01-03-25, №357/Ж10/31-00-07-01-03-25, №359/Ж10/31-00-07-01-03-25, від 30.05.2024 №1354/Ж10/31-00-07-01-03-25.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.01.2025 роз`єднано у самостійні провадження позовні вимоги у справі №320/40762/24 за позовом Державного некомерційного підприємства «Державний університет «Київський авіаційний інститут», Української державної льотної академії до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 13.03.2024 №335/Ж10/31-00-07-05-01-24, №336/Ж10/31-00-07-05-01-24, №353/Ж10/31-00-07-01-03-25, №354/Ж10/31-00-07-01-03-25, №355/Ж10/31-00-07-01-03-25, №356/Ж10/31-00-07-01-03-25, №357/Ж10/31-00-07-01-03-25, №359/Ж10/31-00-07-01-03-25, від 30.05.2024 №1354/Ж10/31-00-07-01-03-25.
Позовні вимоги Української державної льотної академії до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків в частині позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 13.03.2024 №335/ж10/31-00-07-05-01-24, від 13.03.2024 №336/ж10/31-00-07-05-01-24 - вирішено виділити і розглядати в окремому (самостійному) провадженні.
Водночас, предметом розгляду цієї справи є вимоги Державного некомерційного підприємства «Державний університет «Київський авіаційний інститут» щодо визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 13.03.2024 №353/Ж10/31-00-07-01-03-25, №354/Ж10/31-00-07-01-03-25, №355/Ж10/31-00-07-01-03-25, №356/Ж10/31-00-07-01-03-25, №357/Ж10/31-00-07-01-03-25, №359/Ж10/31-00-07-01-03-25, від 30.05.2024 №1354/Ж10/31-00-07-01-03-25.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 18 червня 2025 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представником відповідача було подано відзив на апеляційну скаргу, за змістом якого зазначено, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а тому відсутні підстави для його скасування.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив відмовити у її задоволенні, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом першої інстанції встановлено, що Центральним міжрегіональним управлінням Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78, пунктом 82.2 статті 82, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 13.10.2023 №100073127[телефон приховано] щодо прийнятого рішення про реорганізацію, та на підставі наказу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків 13.11.2023 №450/Ж1, проведена позапланова виїзна документальна перевірка Національного авіаційного університету код ЄДРПОУ 01132330, (далі - НАУ) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.04.2017 по 30.09.2023 та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 30.09.2023.
За наслідками проведеної перевірки складено акт про результати документальної позапланової виїзної перевірки від 05.02.2024 за №145/Ж5/31-00-07-01-03-20/01132330 (том 2 а.с.1-191).
Вказаним актом встановлено порушення:
- п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188, пп. 197.1.13 п. 197.1 ст. 197, п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 ПК України, в результаті чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 549 474 грн;
- пп.197.1.13 п.197.1 ст.197 ПК України, в результаті чого занижено обсяг операцій, які звільнені від оподаткування на загальну суму 12 583 016 грн;
- п.187.1 ст.187, п.188.1 ст.188, пп.197.1.13 п.197.1 ст.197, п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України, п.5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами та доповненнями), в результаті чого не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних 8 податкових накладних на загальну суму ПДВ 549 474 грн та не зареєстровано 9 податкових накладних по операціям, які звільнені від оподаткування на загальну суму 12 583 016 грн;
- пп. 133.4.3 п. 133.4 ст. 133 ПК України, в результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 491 994 грн, у тому числі по періодах: за 2022 рік на суму 491 994 грн;
- п.48.18 ст.48, п.49.2, п.49.19 ст.49, пп.133.4.3 п.133.4 ст.133, п.137.4 ст.137 ПК України, а саме: не подано декларації з податку на прибуток і фінансову звітність за податкові звітні періоди: за квартал 2023 року, за півріччя 2023 року, за три квартали 2023 року;
- п.44.1, п.44.6 ст.44, п.85.2. ст.85 ПК України, а саме: ненадання до перевірки документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством;
- абз. «е» пп.164.2.17 п.164.2 ст.164, пп.168.1.1 п.168.1 ст.168, абз. «а» п.176.2 ст.176 ПК України, в результаті чого занижено податок на доходи фізичних осіб на загальну суму 603 081,51 грн;
- абз. «е» пп.164.2.17 п.164.2 ст.164, пп.168.1.1 п.168.1 ст.168, абз. «а» п.176.2 ст.176, пп.1.2, пп.1.4 п.161 підрозділу 10 розділу XX ПК України, в результаті чого занижено військовий збір на загальну суму 41 838,12 грн.
Національний авіаційний університет подав свої заперечення та додаткові документи і пояснення на акт перевірки (том 1 а.с.155-160).
Листом Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 06.03.2024 №130/Ж12/31-00-07-01-03-27 доповнено висновки акта перевірки від 05.02.2024 за №145/Ж5/31-00-07-01-03-20/01132330 (том 1 а.с.168-252).
13 березня 2024 року на підставі акта, та з урахуванням висновку про розгляд заперечення, та відповіді про розгляд заперечень, відповідачем винесено наступні податкові повідомлення-рішення:
- №353/ж10/31-00-07-01-03-25, яким застосовано штрафні санкції у сумі 1 020 грн за ненадання первинних документів;
- №355/ж10/31-00-07-01-03-25 про збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ на 549 474 грн та застосування штрафної санкції у сумі 137 368,5 грн;
- №356/ж10/31-00-07-01-03-25 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на прибуток на 491 994 грн та застосування штрафної санкції у сумі 122 998,5 грн;
- №357/ж10/31-00-07-01-03-25, яким застосована штрафна санкція за відсутність реєстрації податкових накладних у сумі 305 337 грн у відповідності до п. 1201.3 ст. 1201 ПК України;
- №359/ж10/31-00-07-01-03-25 (форма «Д») про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб за податковими зобов`язаннями на суму 603 081,51 грн, за штрафними санкціями - 150 770,38 грн., пені - 93 675,78 грн;
- №360/ж10/31-00-07-01-03-25 (форма «Д») про збільшення суми грошового зобов`язання з військового збору за податковими зобов`язаннями - 41 838,12 грн, за штрафними санкціями - 10 459,53 грн, пені - 6 498,66 гривень.
Не погодившись із вказаними рішеннями позивач подав скаргу до Державної податкової служби України.
Рішенням Державної податкової служби України від 24.05.2024 № 15421/6/99-00-06-01-02-06 скаргу Національного авіаційного університету задоволено частково, скасовано податкове повідомлення-рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП від 13.03.2024 № 360/ж10/31-00-07-01-03-25 в частині нарахованого військового збору на суму 627,55 грн та у відповідній частині штрафні санкції та пеню, в інший частині зазначене податкове повідомлення-рішення та податкові повідомлення-рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП - залишено без змін.
На виконання рішення ДПС від 24.05.2024 № 15421/6/99-00-06-01-02-06, Центральним міжрегіональним управлінням ДПС прийнято податкове повідомлення-рішення від 30.05.2024 №1354/ж10/31-00-07-01-03-25, про збільшення суми грошового зобов`язання з військового збору за податковими зобов`язаннями - 41 210,57 грн, за штрафними санкціями - 10 302,64 грн, пені - 6 401,19 гривень.
Вважаючи вищевказані податкові повідомлення-рішення протиправними, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Відповідно до підпункту 19-1.1.1 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України контролюючі органи, зокрема, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
За змістом підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Відповідно до пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу.
У посадових осіб контролюючого органу виникає право на проведення документальної планової/позапланової виїзної перевірки, фактичної перевірки за сукупності двох умов: наявності визначених законом підстав для її проведення (правова підстава) та надіслання/пред`явлення оформлених відповідно до вимог Податкового кодексу України направлення і наказу на проведення перевірки, а також службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки (формальна підстава).
Підстави, за наявності яких здійснюється документальна позапланова перевірка, встановленні пунктом 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, однією з яких є:
розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
З акта перевірки вбачається, що контролюючим органом в ході перевірки проведено аналіз наступних документів: договору б/н від 15.11.2007, укладеного між Національним авіаційним університетом та ТОВ «Дитячий світ - Солом`янський» з додатковими угодами; договору №130/20 від 17.01.2012, укладеного між Національним авіаційним університетом та ТОВ «Альфа-капітал-буд» з додатковими угодами; акта приймання-передачі б/н від 21.06.2017 між Національним авіаційним університетом та ТОВ «Дитячий світ - Солом`янський»; акта приймання-передачі б/н від 21.06.2017 між Національним авіаційним університетом та ТОВ «Альфа-капітал-буд»; довідки про балансову вартість квартир; оборотно-сальдові відомості, картки рахунків, відомості нарахування амортизаційних відрахувань; інші документи.
Згідно до статей 92, 123 Земельного кодексу України Київською міською радою прийнято рішення №109/770 від 08.02.2007 Про надання земельної ділянки НАУ для будівництва, експлуатації та обслуговування комплексу навчальних, спортивних, господарчих будівельно, гуртожитків та житлових будинків на просп. Космонавта Комарова, у Солом`янському районі м. Києва (далі - Рішення).
Згідно до п. 3 Рішення надано Національному авіаційному університету, за умови виконання п. 4 цього рішення, в постійне користування земельну ділянку площею 38,23 га для будівництва, експлуатації та обслуговування комплексу навчальних, спортивних, господарських будівель, гуртожитків та житлових будинків на проспект Космонавта Комарова, 1 у Солом`янському районі м. Києва за рахунок земель, наданих відповідно до п. рішення Київської міської ради від 29.11.2001 №138/1572 «Про оформлення права користування земельними ділянками», право користування якими посвідчено державним актом на право постійного користування землею від 25.09.2002 №72-4-00051.
Відповідно до акта приймання-передачі б/н від 21.06.2017 перевіркою встановлено, що НАУ прийняв, а ТОВ «Дитячий Світ - Солом`янський» передав майнові права на квартири, у кількості 17 штук в житловому будинку по проспекту Космонавта Комарова, 1 у Солом`янському районі на виконання договору №130/25 від 20.02.2013 про передачу функцій замовника на будівництво житлового будинку з вбудованими адміністративними приміщеннями по вул. проспект Космонавта Комарова, 1 у Солом`янському районі.
Крім того, вказаним актом Національний авіаційний університет прийняв технічні паспорти на вищевказані квартири та вказано, що сторони претензій одна до одної не мають. Вказаний акт підписано уповноваженими особами суб`єктів господарської діяльності та підписи скріплено печатками.
В акті приймання-передачі б/н від 21.06.2017 вказано, що Національний авіаційний університет прийняв, а ТОВ «Альфа-Капітал-Буд» передав майнові права на квартири у кількості 32 штуки в житловому будинку по проспекту Космонавта Комарова, 1 у Солом`янському районі на виконання пункту 2.2.5 та пункту 2.5.4 Договору №130/20 від 17.01.2012 про передачу частини функцій замовника на будівництво житлового будинку з вбудованими адміністративними приміщеннями по вул. Михайла Донця, 2 а у Солом`янському районі.
Крім того, вказаним актом Національний авіаційний університет прийняв технічні паспорти на вищевказані квартири та вказано, що сторони претензій одна до одної не мають. Вказаний акт підписано уповноваженими особами суб`єктів господарської діяльності та підписи скріплено печатками.
Також, перевіркою встановлено, що ТОВ «Дитячий Світ - Солом`янський» та ТОВ «Альфа-Капітал-Буд» по вказаним вище господарським операціям 21.06.2017 зареєстрували податкові накладні на загальну суму 37 262 574 грн (у т.ч. ПДВ 6 210 429 грн), а саме: по взаємовідносинам з ТОВ «АЛЬФА-КАПІТАЛ-БУД» (код ЄДРПОУ 36797804) постачання 32 квартир на загальну суму 28 835 868,40 грн, в тому числі ПДВ 4 805 978,03 грн; по взаємовідносинам з ТОВ «Дитячий світ-Солом`янський» (код ЄДРПОУ 22873295) постачання 17 квартир на загальну суму 8 426 705,60 грн, в тому числі ПДВ 1 404 450,92 грн.
Підпунктом 197.1.14 пункту 197.1 статті 197 ПК України визначено, що звільняється від оподаткування операції з постачання житла (об`єктів житлового фонду), крім їх першого постачання.
Таким чином, перевіркою встановлено, що Національний авіаційний університет по господарським операціям з придбання житлових приміщень, а саме квартир у кількості 49 штук, загальною площею 3 135,53 кв. м на загальну суму 37 262 574 грн в тому числі ПДВ 6 210 429 грн, а саме: по взаємовідносинам з ТОВ «АЛЬФА-КАПІТАЛ-БУД» (код ЄДРПОУ 36797804) по операціям з продажу 32 квартир загальною площею 2284,79 кв. м на загальну суму 28 835 868,40 грн, в тому числі ПДВ 4 805 978,03 грн та по взаємовідносинам з ТОВ «Дитячий світ-Солом`янський» (код ЄДРПОУ 22873295) по операціям з придбання 17 квартир загальною площею 850,74 кв. м на загальну суму 8 426 705,60 грн, в тому числі ПДВ 1 404 450,92 грн, сформовано податковий кредит в податковій декларації з податку на додану вартість за червень 2017 року у загальній сумі ПДВ 6 210 429 грн.
Так, НАУ в декларації з податку на додану вартість за липень 2017 року проведено нарахування податкових зобов`язань з ПДВ відповідно до податкової накладної №9 від 31.07.2017 на загальну суму 37 262 574 грн, в тому числі ПДВ 6 210 429 грн.
15 серпня 2017 року 49 квартир взято на баланс Національного авіаційного університету на підставі наступних документів: актів приймання-передачі документів; довідок про балансову вартість квартир у кількості 49 шт; акта приймання-передачі від 21.06.2017 майнових прав на 17 квартир загальною площею 850,74 кв. м по вул. Космонавта Комарова,1 у Солом`янському районі м. Києва (поштова адреса - вул. Донця, 2б) від ТОВ «Дитячий світ-Солом`янський»; акта приймання-передачі від 21.06.2017 майнових прав на 32 квартири загальною площею 2284,79 кв. м по вул. Донця 2а у Солом`янському районі м. Києва; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на квартири у кількості 49 шт.
Розпорядженням Солом`янської РДА у м. Києві від 14.04.2018 № 235 «Про включення до складу службової та закріплення як службової житлової площі за Національним авіаційним університетом» 19 квартир включено до складу службових житлових приміщень та закріплено за Національним авіаційним університетом.
Відповідно до наказу Національного авіаційного університету від 26.08.2014 «Про службові жилі приміщення НАУ» призначено відповідальних за використання та облік службових жилих приміщень, бухгалтерія відповідає за організацію та ведення бухгалтерського обліку.
В серпні 2017 року квартири поставлені на баланс в бухгалтерському обліку Національного авіаційного університету у кількості 49 шт (квартир) загальною первісною вартістю 37 262 573 грн, відповідно до кореспонденції рахунків Дебет 1013 «Будівлі, споруди та передавальні пристрої» в кредит рахунку 5111 «Внесений капітал розпорядникам бюджетних коштів» (акт перевірки стор. 95-96).
Рішенням Вишнівської міської ради від 21.10.2005 НАУ отримав право на забудову земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 та відповідно до договору про передачу повноважень на будівництво від 14.02.2007 ТОВ «Альфа-Капітал-Інвест». Відповідно до акта приймання-передачі квартири АДРЕСА_2 від ТОВ «Альфа-капітал-Інвест» у вересні 2017 року на баланс НАУ прийнято квартиру №86 загальною площею 68,1 кв. м, за адресою: вул. Вітянська,2 у м. Вишневе первісною вартістю 598 920,00 грн.
При цьому, НАУ в податкову обліку в декларації з податку на додану вартість за вересень 2017 року у складі податкового кредиту не формувалася сума податку на додану вартість по житловому приміщенню (квартира № 86) за адресою: вул. Вітянська,2, м. Вишневе, Києво-Святошинського району, Київської області.
Тобто, перевіркою встановлено, що НАУ прийняло на баланс в періоді з 01.04.2017 по 30.09.2023 - 50 квартир, загальною площею 3 197,33 кв. м на загальну суму 37 861 494 грн, в тому числі ПДВ 6 310 249 грн, а саме: в серпні 2017 року - 49 квартир, загальною площею 3 135,53 кв. м на загальну суму 37 262 574 грн, в тому числі ПДВ 6 210 429 грн; в вересні 2017 року - 1 квартира, загальною площею 61,8 кв. м на загальну суму 598 920,00 грн, в тому числі ПДВ 99 820 грн.
Крім того, вищезазначене підтверджується письмовими пояснення Національного авіаційного університету на запит Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 24.01.2024 №1/07-01.
Під час здійснення перевірки на запити Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 24.01.2024 №1/07-01 та від 06.11.2024 №6/07-01 Національним авіаційним університетом не надано письмові пояснення та документальне підтвердження, зокрема: первинні документи щодо використання об`єктів житлової нерухомості у перевіряємому періоді (накази щодо використання службового житла, договори оренди житлових приміщень - у разі передачі в оренду, тощо); інші документи.
Згідно пункту 85.2 статті 85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Центральним міжрегіональним управління ДПС по роботі з великими платниками податків 29.01.2024 складено акт №29/Ж6/31-00-07-01-01-21 про ненадання документів та пояснень до документальної позапланової виїзної перевірки НАУ.
У відповідності до пункту 71.1 статті 71 ПК України, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Відповідно до пункту 74.3 статті 74 ПК України зібрана податкова інформація за результатами її опрацювання використовується для виконання покладених на контролюючі органи функцій і завдань, зокрема, згідно з підпункту 83.1.2 пункту 83.1 статті 83 ПК України є підставою для висновків під час проведення перевірок.
Законом України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» зі змінами (далі - Закон №1952-IV) передбачено, що цей Закон регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
У відповідності до пункту 3 статті 32 Закону №1952-IV, для посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, судів, органів Національної поліції, органів прокуратури, органів Служби безпеки України, Бюро економічної безпеки України, Національного банку України, Національного антикорупційного бюро України, Національного агентства з питань запобігання корупції, приватних виконавців, адвокатів, нотаріусів інформація з Державного реєстру прав у зв`язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, надається за суб`єктом права чи за об`єктом нерухомого майна в електронній формі шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру прав, за умови ідентифікації відповідної посадової особи за допомогою кваліфікованого електронного підпису відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». Порядок доступу до Державного реєстру прав визначається Кабінетом Міністрів України, крім випадків, передбачених цим Законом.
Статтею 2 Закону № 1952-IV, передбачено наступне: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
державний реєстр речових прав на нерухоме майно- єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
Пунктом 5 статті 12 Закону № 1952-IV, визначено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом.
Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяжень, зареєстрованих у Державному реєстрі прав, вчиняються на підставі відомостей про речові права, обтяження речових прав, що містяться в цьому реєстрі.
У ході проведення перевірки, з Державного реєстру речових прав та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкту нерухомого майна отримані інформаційні довідки по квартирам, які, згідно наданих до перевірки документів, перебувають на балансі Національного авіаційного університету.
Таким чином, перевіркою встановлено, що у періоді з 01.04.2017 по 30.09.2023 відбувся перехід права власності (відчуження) по 30 квартирам від НАУ до фізичних осіб, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, а саме:
у 2022 році - 5 квартир (№№ 241, 549, 554, 219 та 251) загальна первісна вартість яких складає 3 803 965 грн;
у періоді з 01.01.2023 по 30.09.2023 році - 25 квартир (№№ 142, 152, 162, 197, 217, 227, 232, 237, 242, 246, 363, 368, 482, 492, 539, 544, 146, 1, 2, 203, 249, 255, 256, 4 та 8) загальна первісна вартість яких складає 17 888 737 грн.
Відповідно до підпункту 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 ПК України продаж (реалізація) товарів - будь- які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів. Не вважаються продажем товарів операції з надання товарів у межах договорів комісії (консигнації), поруки, схову (відповідального зберігання), доручення, довірчого управління, оперативного лізингу (оренди), інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари;
Відповідно до підпункту 14.1.191 пункту 14.1 статті14 ПК України: постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.
З метою застосування терміну «постачання товарів» електрична та теплова енергія, газ, пар, вода, повітря, охолоджене чи кондиційоване, вважаються товаром.
Постачанням товарів також вважаються: б) передача права власності на матеріальні активи за рішенням органу державної влади або органу місцевого самоврядування чи відповідно до законодавства.
Відповідно до підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197 ПК України звільняються операції з безоплатної приватизації житлового фонду, включаючи місця загального користування у багатоквартирних будинках та прибудинкових територій, присадибних земельних ділянок відповідно до законодавства, а також постачання послуг, отримання яких згідно із законодавством є обов`язковою передумовою приватизації житла, прибудинкових територій багатоквартирних будинків, присадибних земельних ділянок.
Статтею 3 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19 червня 1992 року № 2482-XII визначено, що приватизація здійснюється шляхом: безоплатної передачі громадянам квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім`ї та додатково 10 квадратних метрів на сім`ю.
Статтею 5 визначено порядок розрахунків при приватизації квартири (будинку), житлового приміщення у гуртожитку: якщо загальна площа квартир (будинків), що підлягають приватизації, відповідає площі, передбаченій абзацом другим статті 3 цього Закону, зазначені квартири (будинки) передаються наймачеві та членам його сім`ї безоплатно.
Крім того, Рішенням Конституційного суду України у справі №1-38/2010 від 10 червня 2010 за конституційним зверненням громадянки ОСОБА_1 щодо офіційного тлумачення положення пункту 5 статті 5 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» (справа про безоплатну приватизацію житла) визнано:
1. «…право громадян України на безоплатну приватизацію державного житлового фонду вважається реалізованим один раз, якщо: громадянин України повністю використав житловий чек для приватизації житла у державному житловому фонді, і у його власність безоплатно передано в одній чи кількох квартирах (будинках) загальну площу з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім`ї та додатково 10 квадратних метрів на сім`ю…»
Враховуючи вищенаведене, перевіркою встановлено, що відповідно до Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19.06.1992 № 2482-XII (із змінами та доповненнями) приватизація державного житлового фонду здійснюється шляхом його відчуження на користь громадян України у спосіб безоплатної передачі їм квартир (будинків), кімнат у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім`ї та додатково 10 квадратних метрів на сім`ю, а також продажу надлишків загальної площі квартир (будинків) громадянам України, що мешкають в них або перебувають в черзі потребуючих поліпшення житлових умов (частина перша статті 1, частина перша статті 3).
Таким чином, у податковому обліку операції звільняються від оподаткування з безоплатної приватизації житлового фонду, а саме квартири загальної площею з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім`ї та додатково 10 квадратних метрів на сім`ю, відповідно до підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197 ПК України, а перевищення санітарних норм квадратних метрів оподатковуються у загальному порядку визначеними ПК України.
Враховуючи вищенаведене, для НАУ операції з безоплатної приватизації 30 квартир площа, яких не перевищує санітарні норми, які визначені Законом України «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19.06.1992 № 2482-XII у розмірі 1 490,30 кв. м, відповідно до вимог підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197 ПК України звільняються від оподаткування з податку на додану вартість у загальній сумі 12 583 016,28 грн, в тому числі:
1. операції з безоплатної приватизації 12 квартир, площа яких не перевищує санітарні норми у розмірі 743,30 кв. м звільняються від оподаткування з податку на додану вартість у загальній сумі 6 459 685,05 грн;
2. операції з безоплатної приватизації 18 квартир в частині площі, яка не перевищує санітарні норми у розмірі 747,00 кв. м звільняються від оподаткування з податку на додану вартість у загальній сумі 6 123 331 грн.
Таким чином, перевіркою встановлено, що з загальної площі 1 824,4 кв. м (залишкова вартість - 15 330 388,02 грн) приватизованих фізичними особами 30 квартир, санітарним нормам щодо безоплатної приватизації державного житлового фонду відповідає 1 490,30 кв. м (залишкова вартість - 12 583 016,28 грн), перевищення санітарних норм - 334,2 кв. м (залишкова вартість - 2 747 371,74 грн).
Враховуючи вищенаведене, НАУ в порушення підпункту 197.1.13 пункту197.1 статті 197 ПК України в податкових деклараціях з податку на додану вартість у рядку 5 (кол. А) «Операції, що не є об`єктом оподаткування (стаття 196 розділу V Кодексу), операції з постачання послуг за межами митної території України та послуг, місце постачання яких визначено відповідно до пунктів 186.2, 186.3 статті 186 розділу V Кодексу за межами митної території України, операції, які звільнені від оподаткування (стаття 197 розділу V Кодексу, підрозділ 2 розділу XX Кодексу, міжнародні договори (угоди))» занижено показники за період з 01.04.2017 по 30.06.2023 на загальну суму 12 583 016 грн; крім того, в порушення підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197, пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 ПК України, п.5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами та доповненнями) на дату постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування не складено податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та не зареєстровано її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений ПК України термін за період з 01.04.2017 по 30.09.2023 на загальну суму 12 583 016 грн.
Також, перевіркою встановлено, що Національний авіаційний університет по операціям з приватизації 18 квартир, площа яких перевищує санітарні норми, які визначені Законом України «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19.06.1992 № 2482-XII у розмірі 334,2 кв. м зобов`язаний визначити базу оподаткування з податку на додану вартість відповідно до вимог пункту 188.1 статті 188 ПК України з залишкової вартості у загальній сумі 2 747 371,74 грн та задекларувати податкові зобов`язання у сумі 549 474,3 грн.
Відповідно до підпункту 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 ПК України: продаж (реалізація) товарів - будь- які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів. Не вважаються продажем товарів операції з надання товарів у межах договорів комісії (консигнації), поруки, схову (відповідального зберігання), доручення, довірчого управління, оперативного лізингу (оренди), інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари.
Відповідно до підпункту 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 ПК України: постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.
З метою застосування терміну «постачання товарів» електрична та теплова енергія, газ, пар, вода, повітря, охолоджене чи кондиційоване, вважаються товаром.
Постачанням товарів також вважаються передача права власності на матеріальні активи за рішенням органу державної влади або органу місцевого самоврядування чи відповідно до законодавства.
Відповідно до підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197 ПК України звільняються операції з безоплатної приватизації житлового фонду, включаючи місця загального користування у багатоквартирних будинках та прибудинкових територій, присадибних земельних ділянок відповідно до законодавства, а також постачання послуг, отримання яких згідно із законодавством є обов`язковою передумовою приватизації житла, прибудинкових територій багатоквартирних будинків, присадибних земельних ділянок.
Відповідно до підпункту 188.1 статті 188 ПК України: база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком: товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню; газу, який постачається для потреб населення.
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), три проценти річних та інфляційні, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов`язань.
До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю - бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
У випадках, передбачених статтею 189 цього Кодексу, база оподаткування визначається з урахуванням положень статті 189 цього Кодексу.
В ході перевірки встановлено, що база оподаткування операцій з постачання необоротних активів (квартир) визначена з балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом кого здійснювалися такі операції, а саме: первісна вартість квартир визначена на підставі: довідок про балансову вартість квартир; актів приймання-передачі майнових прав на квартири та актів приймання передачі за адресою М. Донця 2А та Донця 2Б у Солом`янському районі м. Києва; витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на квартири; оборотно-сальдової відомості: дебет 1013 «Будівлі, споруди та передавальні пристрої» кредит рахунку 5111 «Внесений капітал розпорядникам бюджетних коштів»; переоцінки необоротних активів: до перевірки надано наказ в.о ректора НАУ Ісаєнка В.М. «Про призначення комісії для проведення переоцінки житлового фонду та нормативної грошової оцінки земельних ділянок» №520/од від 02.11.2017 яким затверджено склад комісії на яку покладено обов`язки з переоцінки необоротних активів до вимог чинного законодавства та якою проведено індексацію балансової вартості квартир.
Відповідно до відомості індексації балансової вартості житлового фонду та зносу квартир станом на 17 липня 2018 та індекс зміни вартості будівництва склав 1,16. Відомість затверджена ректором Національного авіаційного університету, головою комісії та її членами. Тобто, згідно даних вказаної відомості балансова вартість та сума зносу після проведення вказаної індексації збільшилась на вказаний коефіцієнт по всіх квартирах; нарахування амортизації: оборотно-сальдова відомість рахунку 14.1.103 «Знос власних основних засобів», де вказана нарахування амортизації на вказані квартири.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Покупцю товарів/послуг податкова накладна / розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Відповідно до п.5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами та доповненнями), податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200 1.3, 200 1.9 статті 200 1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Міжрегіональним управлінням направлено лист від 04.03.2024 №692/5/31-00-07-01-03-05 до Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації щодо надання інформації по квартирам НАУ.
На лист Міжрегіонального управління Солом`янською районною в місті Києві державною адміністрацією листом від 14.03.2024 №108-3190 (вх. №1988/5 від 20.03.2024) повідомлено наступне:
«Для отримання у приватну власність житла з оформленням свідоцтва про право власності громадянами запитуваних квартир до органу приватизації були подані документи передбачені в пункті 18 Положення про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян, затверджене наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16.12.2009 №396, а саме:
заява на приватизацію квартири (будинку), житлового приміщення у гуртожитку, кімнати у комунальній квартирі; копії документів, шо посвідчують особу та підтверджують громадянство України, громадянина, який подає заяву, та всіх членів його сім`ї (для осіб, які не досягли 14 років, копії свідоцтв про народження), які проживають разом з ним;
копії довідок про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податку громадянина, який подає заяву, та всіх членів його сім`ї, які проживають разом з ним (крім випадків, коли через свої релігійні переконання особи відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
копії документів, виданих органами державної реєстрації актів цивільного стану або судом, що підтверджують родинні відносини між членами сім`ї (свідоцтва про народження, свідоцтва про шлюб, свідоцтва про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили тощо);
довідки про реєстрацію місця проживання громадянина, який подає заяву, та всіх членів його сім`ї, зареєстрованих у квартирі (будинку), жилому приміщенні в гуртожитку, кімнаті у комунальній квартирі;
технічний паспорт на квартиру (кімнату, жилий блок, секцію) у житловому будинку (гуртожитку), а на одноквартирний будинок - технічний паспорт на садибний (індивідуальний) житловий будинок;
копія ордера на жиле приміщення або ордера на жилу площу в гуртожитку;
документ, що підтверджує невикористання ним та членами його сім`ї житлових чеків для приватизації державного житлового фонду;
копія документа, шо підтверджує право на пільгові умови приватизації відповідно до законодавства (за наявності); заява-згода тимчасово відсутніх членів сім`ї наймача на приватизацію квартири (будинку), жилого приміщення у гуртожитку, кімнаті у комунальній квартирі».
Національним авіаційним університетом на адресу Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації були надані листи «Про оформлення приватизації квартири» за адресою: АДРЕСА_3 - від 16.08.2022 № 54/1091; квартира № 146 - від 16.08.2022 № 54/1093; квартира № 152 - від 16.08.2022 № 54/1108; квартира № 162 - від 16.08.2022 № 54/1094; квартира № 197 - від 16.08.2022 № 54/1095; квартира № 217 -від 16.08.2022 № 54/1096; квартира № 227 - від 16.08.2022 № 54/1107; квартира № 232 - від 16.08.2022 № 54/1000; квартира № 237 - від 16.08.2022 № 54/1077; квартира № 241 - від 16.08.2022 № 54/1106; квартира № 242 - від 16.08.2022 № 54/1098; квартира № 246 - від 16.08.2022 № 54/1099; квартира № 363 - від 16.08.2022 № 54/1109; квартира № 368 - від 16.08.2022 № 54/1078; квартира № 482 - від ] 6.08.2022 № 54/080; квартира № 492 - від 16.08.2022 № 54/1081; квартира № 539 - від 16.08.2022 № 54/1105; квартира № 544 - від 16.08.2022 № 54/1086; квартира № 549 - від 16.08.2022 № 54/1084; квартира № 554 - від 16.08.2022 № 54/1082; АДРЕСА_4 - від 17.03.2023 № 54/494; квартира № 2 - від 16.08.2022 № 54/1103; квартира № 4 - від 16.08.2022 № 54/1083; квартира № 8 - від 16.08.2022 № 54/1085; квартира № 203 - від 10.01.2023 № 54/19; квартира № 219 - від 16.08.2022 № 54/1087; квартира № 249 - від 09.02.2023 № 54/242; квартира № 251 - від 16.08.2022 № 54/1089; квартира № 255 - від 16.08.2022 № 54/110; квартира № 256 - від 16.08.2022 № 54/1110.
Свідоцтва про право власності були оформлені на підставі рішень відділу приватизації державного житла управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації за адресою: м. Київ, вул. Донця Михайла, буд. 2-А: квартира № 142 - від 25.01.2023 № 48466; квартира № 146 - від 01.02.2023 № 48470; квартира № 152 - від 22.03.2023 № 48518; квартира № 162 - від 08.05.2023 №48566; квартира № 197 - від 18.05.2023 № 48568; квартира № 217 - від 19.01.2023 № 48464; квартира № 227 - від 13.02.2023 № 48480; квартира № 232 - від 30.03.2023 № 48524; квартира № 237 - від 10.04.2023 № 48535; квартира №241 - від 14.12.2022 № 48453; квартира № 242 - від 17.04.2023 № 48548; квартира № 246 - від 01.03.2023 № 48487; квартира № 363 - від 07.06.2023 № 48574; квартира № 368 - від 11.01.2023 № 48459; квартира № 482 - від 21.06.2023 № 48581; квартира № 492 -- від 08.03.2023 № 48505; квартира № 539 - від 06.03.2023 № 48498; квартира № 544 - від 13.04.2023 № 48545; квартира № 549 - від 24.11.2022 № 48448; квартира № 554 - від 24.11.2022 № 48449; м. Київ, вул. Донця Михайла, буд. 2-Б: квартира № 1 - від 24.03.2023 № 48521; квартира № 2 - від 14.03.2023 №. 48510; квартира № 4 - від 14.03.2023 № 48512; квартира № 8 - від 13.01.2023 № 48462; квартира № 203 - від 30.03.2023 № 48526; квартира № 219 - від 22.09.2022 № 48439; квартира № 249 - від 17.04.2023 № 48546; квартира № 251 - від 14.11.2022 № 48447; квартира № 255 - від 01.02.2023 № 48471; квартира № 256 - від 01.03.2023 № 48486.
З огляду на викладене письмовими доказами, які знаходяться в матеріалах справи, підтверджується висновок контролюючого органу про порушення Національним авіаційним університетом: пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, підпунктом 197.1.13 пункту 197.1 статті 197, пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 ПК України, в результаті чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 549 474 грн.; підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197 ПК України, в результаті чого занижено обсяг операцій, які звільнені від оподаткування на загальну суму 12 583 016 грн.; пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197, пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 ПК України, п.5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами та доповненнями), в результаті чого не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних 8 податкових накладних на загальну суму ПДВ 549 474 грн та не зареєстровано 9 податкових накладних по операціям, які звільнені від оподаткування на загальну суму 12 583 016 грн.
Крім того, перевіркою своєчасності реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість, складених за період з 01.04.2017 по 30.09.2023, встановлено відсутність реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у кількості 8 штук на сум ПДВ 549 474 грн та у кількості 9 штук по операціям звільненим від оподаткування на загальну суму 12 583 016 грн.
Перевіркою встановлено, що НАУ за період з 01.04.2017 по 30.09.2023 в порушення пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197, пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 ПК України не визначено базу оподаткування з податку на додану вартість за основною ставкою за період з 01.04.2017 по 30.09.2023 на загальну суму 2 747 372 грн, внаслідок чого занижено податкові зобов`язання з податку на додану вартість на загальну суму 549 474 грн; та на порушення пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197, пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 ПК України, п.5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами та доповненнями) на дату виникнення податкових зобов`язань не складено податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та не зареєстровано її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений ПКУ термін за період з 01.04.2017 по 30.09.2023 на загальну суму ПДВ 549 474 грн.
Також, перевіркою встановлено, що НАУ за період з 01.04.2017 по 30.09.2023 в порушення підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197 ПК України в податкових деклараціях з податку на додану вартість у рядку 5 (кол. А) «Операції, що не є об`єктом оподаткування (стаття 196 розділу V Кодексу), операції з постачання послуг за межами митної території України та послуг, місце постачання яких визначено відповідно до пунктів 186.2, 186.3 статті 186 розділу V Кодексу за межами митної території України, операції, які звільнені від оподаткування (стаття 197 розділу V Кодексу, підрозділ 2 розділу XX Кодексу, міжнародні договори (угоди))» занижено показники за період з 01.04.2017 по 30.06.2023 на загальну суму 12 583 016 грн; та на порушення пп.197.1.13 п.197.1 ст.197, п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України, п.5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами та доповненнями) на дату постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування не складено податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та не зареєстровано її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений ПК України термін за період з 01.04.2017 по 30.09.2023 на загальну суму 12 583 016 грн.
Таким чином, перевіркою встановлено порушення Національним авіаційним університетом: пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, підпунктом 197.1.13 пункту 197.1 статті 197, пункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 ПК України, п.5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами та доповненнями), в результаті чого не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних 8 податкових накладних на загальну суму ПДВ 549 474 грн та не зареєстровано 9 податкових накладних по операціям, які звільнені від оподаткування на загальну суму 12 583 016 грн.
Відповідно до пункту 133.4 статті 133 ПК України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Відповідно до підпункту 133.4.1 пункту 133 статті 133 ПК України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Положення абзаців третього і четвертого цього підпункту щодо вимог наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.
Зареєстровані установи та організації (новостворені), які подали в установленому порядку документи для внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій під час або протягом 10 днів з дня державної реєстрації та які за результатами розгляду цих документів внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, для цілей оподаткування вважаються неприбутковими організаціями з дня їх державної реєстрації.
Університет, згідно даних Реєстру неприбуткових установ та організацій є неприбутковою організацією. Ознака неприбутковості - бюджетна установа, код ознаки неприбутковості - 0031, дата присвоєння ознаки неприбутковості - 06.10.2016, номер рішення про включення - 1326584600002, тип рішення - 3 - присвоєння ознаки неприбутковості.
Згідно до Статуту в редакції 2022 року (далі - Статут), який затверджений наказом Міністерство освіти і науки України №781 від 05.04.2022 зазначено, що Університет є багатогалузевим закладом вищої освіти, що поводить інноваційну освітню діяльність за різними ступенями освіти (п.1.3 Статуту).
Відповідно до п.1.4 Статуту Університет є юридичною особою публічного права, утворений у формі державної установи, фінансується за рахунок коштів державного бюджету і належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України.
Відповідно до п.3.1 ст.3 Статуту основною метою діяльності Університету є забезпечення умов, необхідних для здобуття особами вищої освіти та проведення наукових досліджень.
Відповідно до пп.9.1 Статуту матеріально-технічна база Університету включає будівлі, споруди, землю, комунікацію, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші матеріальні цінності.
Відповідно до законодавства та з урахуванням організаційно-правової форми Університету з метою забезпечення його статутної діяльності Міністерством освіти і науки України закріплюється на основі права господарського відання будівлі, споруди, майнові комплекси, комунікації, службове житло.
Майно закріплене за Університетом на праві господарського віддання не може бути предметом застави, а також не підлягає вилученню, відчуженню, приватизації або використанню не за призначенням, передачі у власність юридичним, фізичним особам без згоди Міністерства освіти і науки України, крім випадків, передбачених законодавством.
Таким чином, перевіркою встановлено, що основною метою (завданням напрямками діяльності, права та обов`язками) Університету є забезпечення умов, необхідних для здобуття особами вищої освіти та проведення наукових досліджень.
Враховуючи вищенаведене, перевіркою встановлено, що відповідно до Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19.06.1992 № 2482-XII (із змінами та доповненнями) приватизація державного житлового фонду здійснюється шляхом його відчуження на користь громадян України у спосіб безоплатної передачі їм квартир (будинків), кімнат у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім`ї та додатково 10 квадратних метрів на сім`ю, а також продажу надлишків загальної площі квартир (будинків) громадянам України, що мешкають в них або перебувають в черзі потребуючих поліпшення житлових умов (частина перша статті 1, частина перша статті 3).
Враховуючи вищенаведене, перевіркою встановлено, що у періоді з 01.04.2017 по 30.09.2023 відбувся перехід права власності по 30 квартирам від Національного авіаційного університету до фізичних осіб, шляхом приватизації державного житлового фонду, яка здійснена шляхом його відчуження на користь громадян України, згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.
Відповідно до частини першої статті 70 Закону України «Про вищу освіту» та пункту 9.1. Статуту НАУ матеріально-технічна база Університету включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші матеріальні цінності.
Цією ж статтею вказаного вище закону встановлено, що відповідно до законодавства та з урахуванням організаційно-правової форми закладу вищої освіти з метою забезпечення його статутної діяльності засновником (засновниками) закріплюються на основі права господарського відання або передаються у власність будівлі, споруди, майнові комплекси, комунікації, обладнання, транспортні засоби та інше майно.
Повноваження засновника (засновників) закладу вищої освіти щодо розпорядження державним майном у системі вищої освіти здійснюються відповідно до законодавства (абз. 4 частина перша статті 70 Закону України «Про вищу освіту»).
Частина другою статті 70 Закону України «Про вищу освіту» встановлює, що майно закріплюється за державним або комунальним закладом вищої освіти на праві господарського відання і не може бути предметом застави, а також не підлягає вилученню або передачі у власність юридичним і фізичним особам без згоди засновників закладу вищої освіти та вищого колегіального органу самоврядування закладу вищої освіти, крім випадків, передбачених законодавством.
Відповідно до Статуту майно закріплене за Університетом на праві господарського віддання не може бути предметом застави, а також не підлягає вилученню, відчуженню, приватизації або використанню не за призначенням, передачі у власність юридичним, фізичним особам без згоди Міністерства освіти і науки України, крім випадків, передбачених законодавством.
Згідно з частиною першою статті 3 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» вказане майно (квартири) відносяться до об`єктів управління державної власності, як державне майно, надане суб`єкту господарювання на праві господарського відання відповідно до законодавства.
Враховуючи вищенаведене, перевіркою встановлено, а позивачем не спростовано операції нецільового використання активів НАУ, а саме приватизації державного житлового фонду, яка здійснена у 2022 році шляхом його відчуження на користь громадян України - службових квартир №№ 241, 549, 554, 219 та 251 залишкова вартість яких складає 2 733 301,33 грн та у періоді з 01.01.2023 по 30.09.2023 відчуження на користь громадян України - службових квартир №№142, 152, 162, 197, 217, 227, 232, 237, 242, 246, 363, 368, 482, 492, 539, 544, 146, 1, 2, 203, 249, 255, 256, 4 та 8 залишкова вартість яких складає 12 597 086,69 грн, які використанні на цілі інші, ніж визначені установчими документами.
Міжрегіональним управлінням направлено лист від 04.03.2024 №692/5/31-00-07-01-03-05 до Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації щодо надання інформації по квартирам НАУ.
На лист Міжрегіонального управління Солом`янською районною в місті Києві державною адміністрацією листом від 14.03.2024 №108-3190 (вх. №1988/5 від 20.03.2024) повідомлено наступне: «Національним авіаційним університетом на адресу Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації були надані листи «Про оформлення приватизації квартири» за адресою: АДРЕСА_5 та АДРЕСА_5 . Свідоцтва про право власності були оформлені на підставі рішень відділу приватизації державного житла управління житлово-комунального господарства та будівництва Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації за адресою: м. Київ, вул. Донця Михайла, буд. 2-А та м. Київ, вул. Донця Михайла, буд. 2-Б.
Відповідно до підпункту 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 ПК України: у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених цим пунктом, а для релігійної організації - вимог, визначених абзацом другим підпункту 133.4.1 і підпунктом 133.4.2 цього пункту, така неприбуткова організація зобов`язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов`язання з податку на прибуток. Податкове зобов`язання розраховується виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення.
За період з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, по 31 грудня податкового (звітного) року така неприбуткова організація зобов`язана щокварталу подавати до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток (з наростаючим підсумком), сплачувати податок у строк, визначений для квартального періоду та подавати фінансову звітність у порядку, встановленому для платників податку на прибуток.
З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає податкову декларацію з податку на прибуток і фінансову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому цим розділом для платників податку на прибуток.
Враховуюче вищенаведене, НАУ в порушення підпункту 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 ПК України занижено рядок 3 (сума рядків 3.1 ГД та 3.2), частини ІІ Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за 2022 рік, в результаті чого не визначено базу оподаткування з податку на прибуток за основною ставкою податку за 2022 рік у сумі 2 733 301 грн та занижено податок на прибуток у загальній сумі 491 994 грн., у тому числі за 2022 рік у сумі 491 994 грн.
В ході перевірки Національним авіаційним університетом надано письмові пояснення листом від 29.01.2024 №06-03/300, а саме:
«…Враховуючи, що в системі університету відсутній спеціальний орган приватизації, на який було б покладено обов`язки з підготовки та оформлення документів про передачу у власність громадян квартир, Національний авіаційний університет звернувся до Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації, код ЄДРПОУ 37378937, з рядом клопотань про здійснення приватизації квартир наведених у Вашому запиті та делегував органу приватизації державного житлового фонду Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації право на прийняття рішень з питань приватизації квартири, зокрема здійснення всіх необхідних дій, пов`язаних із приватизацією квартир, які знаходяться у віддані Національного авіаційного університету.
За наявною інформацією, суми за надлишки загальної площі, щодо яких йде мова в запиті, вносилися співробітниками на рахунок [рахунок приховано] код ЄДРПОУ 35756919.
Натомість, ані первинна документація, ані повідомлення про проведення приватизації від Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації до Національного авіаційного університету не надходило…».
Платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з ПК України (пункт 15.1 статті 15 ПК України).
Згідно з підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з пункту 46.1 статті 46 ПК України, податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.
Порядок подання податкової декларації до контролюючих органів визначений статті 49 ПК України. Положеннями пункту 49.1 статті 49 ПК України встановлено, що податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Відповідно до пункту 49.2 статті 49 ПК України, платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.
Податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює: 49.18.2. календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя); 49.18.3. календарному року, крім випадків, передбачених підпунктами 49.18.4 та 49.18.5 цього пункту - протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року; 49.19. Якщо податкова декларація за квартал, півріччя, три квартали або рік розраховується наростаючим підсумком на підставі показників базових податкових періодів, з яких складаються такі квартал, півріччя, три квартали або рік (без урахування авансових внесків), згідно з відповідним розділом цього Кодексу, зазначена податкова декларація подається у строки, визначені пунктом 49.18 цієї статті для такого базового звітного (податкового) періоду, крім податкової декларації з податку на прибуток та розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку, які розраховуються наростаючим підсумком за рік.
Пунктом 137.4 статті 137 ПК України зазначено: податковими (звітними) періодами для податку на прибуток підприємств, крім випадків, передбачених пунктом 137.5 цієї статті, є календарні: квартал, півріччя, три квартали, рік. При цьому податкова декларація розраховується наростаючим підсумком. Податковий (звітний) період починається з першого календарного дня податкового (звітного) періоду і закінчується останнім календарним днем податкового (звітного) періоду.
Відповідно до підпункту 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України: за період з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, по 31 грудня податкового (звітного) року така неприбуткова організація зобов`язана щокварталу подавати до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток (з наростаючим підсумком), сплачувати податок у строк, визначений для квартального періоду та подавати фінансову звітність у порядку, встановленому для платників податку на прибуток.
З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає податкову декларацію з податку на прибуток і фінансову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому цим розділом для платників податку на прибуток.
Таким чином, Національним авіаційним університетом в порушення пункту 48.18 статті 48, пункту 49.2, пункту 49.19 статті 49, підпункту 133.4.3 пункту 133.4 статті 133, пункту 137.4 статті 137 Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями) не подано декларації з податку на прибуток і фінансову звітність за податкові звітні періоди: за квартал 2023 року, за півріччя 2023 року, за три квартали 2023 року.
Беручи до уваги вищевикладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що перевіркою встановлено порушення Національним авіаційним університетом: підпункту 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 ПК України, в результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 491 994 грн, у тому числі по періодах: за 2022 рік на суму 491 994 грн; пункту 48.18 статті 48, пункту 49.2, пункту 49.19 статті 49, підпункту 133.4.3 пункту 133.4 статті 133, пункту 137.4 статті 137 ПК України, а саме: не подано декларації з податку на прибуток і фінансову звітність за податкові звітні періоди: за квартал 2023 року, за півріччя 2023 року, за три квартали 2023 року.
У періоді з 01.04.2017 по 30.09.2023 відбувся перехід права власності (відчуження) по 30 квартирам від Національного авіаційного університету до фізичних осіб, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.
Статтею 3 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19 червня 1992 року №2482-XII визначено, що приватизація здійснюється шляхом: безоплатної передачі громадянам квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім`ї та додатково 10 квадратних метрів на сім`ю.
Статтею 5 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» встановлено, якщо загальна площа квартир (будинків), що підлягають приватизації, відповідає площі, передбаченій абзацом другим статті 3 цього Закону, зазначені квартири (будинки) передаються наймачеві та членам його сім`ї безоплатно.
Так, по 18 квартирам встановлено перевищення санітарних норм безоплатної передачі фізичним особам квартир. Як наслідок, фізичними особами отримано дохід від Національного авіаційного університету у вигляді безоплатно отриманого у власність об`єкту (частини) житлової нерухомості в частині, що перевищує встановлені законом санітарні норми.
Інформація за період з 01.04.2017 по 30.09.2023 щодо визначення первісної вартості активу, суми нарахованого зносу на момент реалізації, звичайної ціни квадратного метра, залишкової вартості реалізованих квадратних метрів, загальної площі квартири, площі квартири, яка не підпадає під безкоштовну приватизацію та площі, яка звільняється від оподаткування, даних Державного реєстру речових прав та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, визначення бази оподаткування з податку на доходи фізичних осіб та суми податку на доходи фізичних осіб наведено в додатку №3.1.4.1 до відповіді на заперечення НАУ.
Національний авіаційний університет, як власник квартир, які перейшли у власність фізичних осіб, є податковим агентом та зобов`язаний нараховувати, утримувати та сплачувати податок на доходи з фізичних осіб з доходів фізичних осіб отриманих у вигляді безоплатно отриманого житла (його частини) у розмірі, що перевищує санітарні норми.
У відповідності до підпункту 14.1.180 пункту 14.1 статті 14 ПК України, податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.
В статті 18 ПК України «Податкові агенти» зазначено: в пункті 18.1: податковим агентом визнається особа, на яку цим Кодексом покладається обов`язок з обчислення, утримання з доходів, що нараховуються (виплачуються, надаються) платнику, та перерахування податків до відповідного бюджету від імені та за рахунок коштів платника податків. В пункті 18.2: податкові агенти прирівнюються до платників податку і мають права та виконують обов`язки, встановлені цим Кодексом для платників податків.
Згідно із підпункту 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 ПК України податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 Кодексу.
У відповідності до підпункту 163.2.1 пункту 163.2 статті 163 ПК України, об`єктом оподаткування нерезидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід з джерела його походження в Україні.
Згідно пункту 164.1 статті 164 ПК України, базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду.
У відповідності до підпункту 164.2.17 «е» пункту 164.2 статті 164 ПК України, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається дохід, отриманий платником податку як додаткове благо у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни, а також суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів (робіт, послуг), індивідуально призначеної для такого платника податку, крім сум, зазначених у підпункті 165.1.53 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу.
Згідно пункту 164.5 статті 164 ПК України, під час нарахування (надання) доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з цим Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою: К = 100 : (100 - Сп), де К - коефіцієнт; Сп - ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.
У відповідності до вимог пункту 176.2 «а» статті 176 ПК України, особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, зобов`язані своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок.
Слід зазначити, що Національним авіаційним університетом надані письмові пояснення від 29.01.2024 №06.03/300 в яких зазначено, що за наявною інформацією, суми за надлишки загальної площі, вносилися співробітниками на рахунок [рахунок приховано] код ЄДРПОУ 35756919.
Таким чином, за результатами перевірки встановлено порушення Національним авіаційним університетом підпункту 164.2.17 «е» пункту 164.2 статті 164, підпункту 168.1.1 пункту 168.1 статті 168, пункту 176.2 «а» статті 176 ПК України, що призвело до заниження податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 603 081,51 грн.
У періоді з 01.04.2017 по 30.09.2023 відбувся перехід права власності (відчуження) по 30 квартирам від НАУ до фізичних осіб, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна. Детальний опис наведено у розділі акту перевірки «Перевірка питань дотримання законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування, утримання та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб при виплаті доходів на користь платників податків - фізичних осіб».
По 18 квартирам встановлено перевищення санітарних норм безоплатної передачі фізичним особам квартир. Як наслідок, фізичними особами отримано дохід від Національного авіаційного університету у вигляді безоплатно отриманого у власність об`єкту (частини) житлової нерухомості в частині, що перевищує встановлені законом санітарні норми.
Розрахунок військового збору наведено у Додатку № 3.1.5 до акту перевірки.
Об`єктом оподаткування військовим збором згідно п.п. 1.2 п.161 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України є доходи визначені ст. 163 цього Кодексу (доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв`язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами. Відповідно до п.п. 1.3 п.161 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу ставка збору становить 1,5 відсотка від об`єкта оподаткування. Підпунктом 1.4 п.161 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу визначено, що нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюється у порядку, встановленому статті 168 цього Кодексу.
У відповідності до підпункту 164.2.17 «е» пункту 164.2 статті 164 ПК України, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається дохід, отриманий платником податку як додаткове благо у вигляді ) вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни, а також суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів (робіт, послуг), індивідуально призначеної для такого платника податку, крім сум, зазначених у підпункті 165.1.53 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу.
Національним авіаційним університетом не нараховано військовий збір від доходу отриманого фізичними особами у вигляді безоплатно отриманого житла (його частини) по 18 квартирам, з огляду на що відповідачем правомірно встановлено порушення НАУ пп. 164.2.17 «е» п. 164.2 ст. 164, п.п.168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п. 176.2 «а» ст. 176, п.п. 1.2, п.п. 1.4. п.161 підрозділу 10 розділу XX ПК України, що призвело до заниження військового збору на загальну суму 41 210,57 грн, у т.ч.: листопад 2022 - 2 468,10 грн, грудень 2022 - 10 583,85 грн, січень 2023 - 3 811,59 грн, лютий 2023 - 4 761,62 грн, березень 2023 - 10 190,38 грн, квітень 2023 - 995,29 грн, травень 2023 - 3654,52 грн, червень 2023 - 4745,22 грн.
При цьому суд критично ставиться до наведеного позивачем обґрунтування позовної заяви щодо вжиття заходів Державним некомерційним підприємством «Державний університет «Київський авіаційний інститут» щодо повернення наведеного вище майна (квартир) з приватної власності фізичних осіб «як у формі співробітництва з правоохоронними органами в рамках порушених кримінальних проваджень, так і шляхом звернень до суду».
Доводи позивача щодо перебування в провадженні Солом`янського районного суду м. Києва справ за позовом Державного некомерційного підприємства «Державний університет «Київський авіаційний інститут» стосовно 10 квартир, предметом розгляду яких є вирішення питання правомірності вибуття квартир з володіння позивача та застосування наслідків нікчемності відповідних правочинів, а також наявність кримінального провадження від 17.05.2023 року №42023102090000098 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених частиною другою статті 364, частиною четвертою статті 358, частиною першою статті 358, статті 356 КК України, за фактами можливого зловживання службовим становищем службовими особами Національного авіаційного університету при передачі службових квартир за адресою: м. Київ, вул.Донця, 2а, працівникам закладу вищої освіти у користування, підробки та використання завідомо підроблених документів з метою приватизації вказаних квартир, а також щодо самоправних дій ректора Національного авіаційного університету жодним чином не спростовують встановлених відповідачем порушень, які мали наслідком винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
Підпунктом 75.1.2 ПК України визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до вимог пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Згідно пункту 85.2 статті 85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
В ході перевірки Національним авіаційним університетом на запити Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 04.11.2023 №1/07-01 та від 27.11.2023 №6/07-01 не надано до перевірки: «…Первинні документи щодо використання об`єктів житлової нерухомості у перевіряємому періоді (накази щодо використання службового житла, договори оренди житлових приміщень - вразі передачі в оренду, тощо); та інші документи…»
Відповідно до вимог пункту 44.6 статті 44 ПК України: у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в пункті 86.7 статті 86 цього Кодексу, платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Таким чином, в ході перевірки Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків складено акт про не надання документів та пояснень від 29.01.2024 №29/Ж6/31-00-07-01-01-21.
Згідно пункту 121.1 статті 121 ПК України незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених статтею 44 цього Кодексу строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень.
За наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення адміністративного позову.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Однак, згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Державного некомерційного підприємства "Державний університет "Київський авіаційний інститут" залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 червня 2025 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у тридцятиденний строк в порядку, встановленому статтями 329-331 КАС України.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
cуддя Є.О.Сорочко
суддя В.В.Файдюк